Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, film s7

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av Jakesta »

Jens Gustavsson skrev:jo snart kan erland logga sina "max race" och se på dem i datorn i efterhand :lol:

det fins G mätare till också då ser du hur 142:an tar kurvorna :)

Kan man se hur långt man flyger efter farthinderna? Borde fungera till att prova olika kamaxlar och insug.
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 -81
Alfa Giulia Super -72
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal staka

Inlägg av The »

Erland Cox skrev: Getragen har lika tråkig stegning som M45-46 men den har överväxel.
Jag har K-kam så det funkar nog men varför har man såna tråkiga utväxlingar i lådorna?

Erland
För att man har väldigt mycket högre utväxling i slutväxeln på "moderna" bilar och för att tant Agda ska klara av att starta bilen utan att få kärringstopp :-)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av David Herbertsson »

Jens: Kan du inte lägga upp bromspapperna så man ser hur graferna ser ut? Gärna från både 500hk pullet och 420hk på bensin om det går?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo jag ska fixa det framöver i helgen. roger du fick väll med nå papper också?
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av jonas landin »

Gärna tändmapparna för bensin/E85 också! ;-)
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6981
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av Erland Cox »

Jens Gustavsson skrev:jo snart kan erland logga sina "max race" och se på dem i datorn i efterhand :lol:

det fins G mätare till också då ser du hur 142:an tar kurvorna :)
Jag skulle haft kamera fram och bak på bilen när jag körde. Jag hoppas innerligt att jag aldrig kör så igen.
Det är inne i stan och med 180 som ungefärlig maxfart är det onödigt dumt.
Men jag är alldeles för impulsstyrd tyvärr.
Jag kunde använt G mätaren för att se den negativa accelerationen när min blå 142:a blev en meter kortare.
"Är huvet dumt så får karossen lida", gammalt djungelordspråk.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6981
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av Erland Cox »

Jakesta skrev:
Jens Gustavsson skrev:jo snart kan erland logga sina "max race" och se på dem i datorn i efterhand :lol:

det fins G mätare till också då ser du hur 142:an tar kurvorna :)

Kan man se hur långt man flyger efter farthinderna? Borde fungera till att prova olika kamaxlar och insug.
Spintrontest av B20 ventilmekanism. Överlever den full gas med alla hjulen i luften så klarar den allt.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av Jens Gustavsson »

här kommer lite bilder på rogers broms data.

E85 kurvan med pik på 502hk och bensin kurvan med 422hk (man ser inte den exakta pik på detta diagram då den ser vart 50 varv)
obs laddtrycket visar 0.09bar för mycket.

värt att tillägga är att på både max effekten på bensin och E85 på dessa max laddtryck av båda så plågade vi inte motorn på lägre varv direkt vi lät laddtrycket komma mjukt och på lite högre varv för att skona stakarna. man ser speciellt på E85 kurvan hur den är ned tryckt under 6000rpm. hadde vi släppt på max effekt tändning och lamda hadde vridet blivit upp mot 650nm men vi hadde nog sjutit stakarna ut i väggen? vi ville inte testa gränsen mer än nödvändigt.

vi öppnade ändå wg vid ca 4200rpm i dessa test och det va med ett onödigt stort #19 avgashus och igenom ett enkelt 3" avgasrör. allt ovan optimerat hadde laddtrycket varit max vid ca 3700rpm max om man dragit från låga varv på en hög växel motsvarande belastning.

Bild
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av Roger Berglund »

Har beställt efter Motornord stakar nu :thumbright: , ska riva motorn framöver och kolla hur pass sne stakarna är .
får nog tvätta upp dom och rama in dom i garaget bara för att :hihi:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
mikael olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 346
Blev medlem: tis maj 27, 2008 8:47 pm
Ort: Dalsland

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av mikael olsson »

Blir de mer körning i bänken med nya stakarna?? hade varit kul att höra vad den lämna med standard topp block kam och stabilare stakar. mer tändning helt enkelt :thumbright:

Mvh Micke
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av Roger Berglund »

det blir ingen mer bromsningen , kanske blir i framtiden isaf. vi körde 2 dagars bromsning så de får räcka.
nu blir det enbart h-profil och lite kralligare fjädrar så man kan dra den till kanske 8 tusen iaf.
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6981
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av Erland Cox »

Ingen tillputsning av avgasportarna ens?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi får se ska vi byta fjädrar så kanske jag fixar till under ventieln lite snabbt men jag tror inte motorn kommer kännas slö i standard 240:n från -75 :lol:
med de kraftigare stakarna så blir ju vridet mycket högre också :thumbright:
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av Roger Berglund »

http://www.youtube.com/watch?v=QFDNPQKZ ... el&list=UL" onclick="window.open(this.href);return false;
:hihi:



http://www.youtube.com/watch?v=k0yKiK10 ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

502 hk pullet
Senast redigerad av Roger Berglund den ons nov 28, 2012 10:19 am, redigerad totalt 1 gånger.
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, fil

Inlägg av Jens Gustavsson »

ha ha! vi miss förstod varandra lite...
vi dividerade om dynons tryck mätare som va inte riktigt 100% rätt kalibrerad och visade 0.09bar för mycket så vi va under 2.00bar då. vi vred sen på lite till då va vi exakt på i det pull som man såg i diagrammet över.
Skriv svar