Topplockspinnbult till B23?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Dez
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: mån maj 22, 2006 9:18 pm

Topplockspinnbult till B23?

Inlägg av Dez »

Har ARP topplockspinnbult till B23? Mailade en fråga till dem, men de har ännu inte svarat.
Vart kan man annars köpa högkvalitativa pinnbult?
Jag svarvade egna förut av 12.9 bult, men de blev inte riktigt bra, muttrarna ville gärna skära.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

volvos 12.9 bultar är av högkvallite, jag ser ingen större vits att byta ut dem.

men pinbultar i samma kvalla han klämma packningen lite bättre men det ska inte behövas om man inte har nåra problem med annat.
Användarvisningsbild
Dez
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: mån maj 22, 2006 9:18 pm

Inlägg av Dez »

Bultar är ekonomens val, Pinnbultar är ingenjörens val.
Och har man lite cylindertryck vill det till att locket ligger kvar.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är väll ändå effekt man eftersträvar inte max cylindertopptryck? :wink:
Användarvisningsbild
Dez
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: mån maj 22, 2006 9:18 pm

Inlägg av Dez »

Amatöringenjörens formelsamling:

Turbo=BMEP
BMEP=Vrid!
Vrid*Varv=Effekt

Alltså: Jättemycket BMEP*mycket varv=massor med hästar.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det svåra är att omvandla låg-rpms vridet till användbar körbar effekt (vrid på ett brett område på höga rpm = effekt och snabba tider :) )

motorer mad jättemycket bottenvrid brukar inte gå bra/snabbt på strippen.
Användarvisningsbild
Dez
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: mån maj 22, 2006 9:18 pm

Inlägg av Dez »

Precis.
Användarvisningsbild
Dez
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: mån maj 22, 2006 9:18 pm

Inlägg av Dez »

Har hittat pinnbult hos Parner för 950:-
Är det någon som har erfarenhet av dessa?
Användarvisningsbild
lepra
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: ons feb 15, 2006 2:02 pm
Ort: götet
Kontakt:

Inlägg av lepra »

här finns 12,9 pinnbullt te römorot http://www.klracing.se/
GROTTKÖPING RACING
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6085
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Bultarna från KL har man inte läst många snälla ord om
Användarvisningsbild
Dez
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: mån maj 22, 2006 9:18 pm

Inlägg av Dez »

Det var det jag misstänkte.. Är det någon som har ett konkret exempel?
Användarvisningsbild
lepra
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: ons feb 15, 2006 2:02 pm
Ort: götet
Kontakt:

Inlägg av lepra »

KL`s pinnbullt funkar kanon på våran morot iaf ....
GROTTKÖPING RACING
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

varför skulle inte kl bultar fungera? låter som nått internät ryckte som någon som inte kan hantera en momentnyckel eller bygga en fungerande motor startat :?

en bult som har 12.9 märkning är just av den kvaliten :wink: .
Användarvisningsbild
Dez
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: mån maj 22, 2006 9:18 pm

Inlägg av Dez »

Vill inte verka mästrande, men kvalitet är ett missbrukat begrepp.
Kvalitet är vad kunden förväntar sig i förhållande till vad han får.

Första siffran anger en hundradel av skruvens nominella brottsgräns i N/mm2(12,9 tar vi som ex. 12=1200N/mm2)
Andra siffran(9)anger för hållandet mellan skruvens sträck och brottsgräns i tiondelar =0,9
Multiplicerar man de två talen så får man fram skruvens sträckgräns i N/mm2. I detta fall 1200*0,9=1080N/mm2

Alltså, 12.9 talar bara om materialets tekniska specifikationer, det säger inget om det är kallrullade gängor gjorda hos tex ARP eller om det är någon dreglande kretin som snedgängat en stång med ett utslitet gängsnitt.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag är ingen expert i ämnet men jag tror att alla 12.9 bultar ska ha (vad kallas det?) kallrullade ej gäng-snittade gängor.
Skriv svar