bestyckning zr440-02?

Allt inom snöskotrar
kiimpan
För mycket laddtryck

bestyckning zr440-02?

Inlägg av kiimpan »

tja jag har lite problem med en zr 440-02.. den vägrar varva upp riktigt och drar knappt iväg och när man kör och stänger av bensin kranen då drar den som fan. tror det kan bero på för gasaren! nån som vet orginal bestyckningen? eller ha nån ide vad felet kan vara?

mvh kimpan
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Re: bestyckning zr440-02?

Inlägg av Nicke Nyman »

duett racing skrev:tja jag har lite problem med en zr 440-02.. den vägrar varva upp riktigt och drar knappt iväg och när man kör och stänger av bensin kranen då drar den som fan. tror det kan bero på för gasaren! nån som vet orginal bestyckningen? eller ha nån ide vad felet kan vara?

mvh kimpan
Kan ju hända att du har för stora munstycken i den! Åk till Arctic handlare o fråga! Annars så kan du söka på Internet efter dessa listor, brukar ligga ute! Men de låter som om den få galet mycke soppa! Nån flotör kan ju hängt sig, vet inte riktigt hur bränsletillförseln är på AC. Kolla vad du har för lågfartsmunstycke och huvudmunstycke. Båda kommer du åt underifrån på gasaren.

Lycka till!
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Re: bestyckning zr440-02?

Inlägg av super7 »

duett racing skrev:tja jag har lite problem med en zr 440-02.. den vägrar varva upp riktigt och drar knappt iväg
Hur är variatorn justerad?
Hur ser tändstiften ut?
Går den bättre när det är kallt ute?
Sen så är det ju allmänt känt att 440 maskinerna är känsliga på förgasarbestyckning.
Ett första steg kan vara att flytta ner nålarna 1 steg och se vad som händer.

//Nisse
kiimpan
För mycket laddtryck

Inlägg av kiimpan »

hej hej variatorn e o justerad och när man flyttar nålarna gör det knappt nån skillnad. men när man skruvar ut luftskruven så bli han lite bättre men inte mkt! den här motorn kommer från en annan skoter så den ska igentligen inte sitta i en a/c cougar 95 som den sitter i nu! känns som om motorn har ca 20hk max?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

innan man börjar byta mynstycken måsteman alltid först läsa på hur förgasaren fungerar.

sen är det läge att kolla över grundinstälningar och bräsle pumpar och renjöra tank mm först. minsta fel någonstans och du har trasiga kolvar eller värre på en 2 taktare :)

ett tips sen är att det är lyftet på troteln som avgör vilka munstycken du ska sjustera på inte vilket rpm.

läs mer mikuni vm turning tips här tex http://www.mikunioz.com/download/pdf_files/vmmanual.pdf
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

duett racing skrev:hej hej variatorn e o justerad och när man flyttar nålarna gör det knappt nån skillnad. men när man skruvar ut luftskruven så bli han lite bättre men inte mkt! den här motorn kommer från en annan skoter så den ska igentligen inte sitta i en a/c cougar 95 som den sitter i nu! känns som om motorn har ca 20hk max?
Sitter det rätt förgasare på motorn?
Är motorn plockad komplett med alla saker som sitter på den....förgasare, variator, pipa??
kiimpan
För mycket laddtryck

Inlägg av kiimpan »

jo den ska vara komplett men inte variatorn den e ifrån cougarn.. kan det vara någonting med soppa pumpen då? den e ju från cougarn orginal..

mvh kimpan
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

Då är nog risken stor att det är variatorn som är bekymmret.
Hur stor är skillnaden på CC måttet mellan variatorerna, jämnfört med Zr 440:n och Cougarn.
Prova att spänna på sekundärvariatorn en del.
kiimpan
För mycket laddtryck

Inlägg av kiimpan »

nja vet inte skillnaden men jag har cc måttet på 30,9 nu med en rem som ska vara rätt till 30,9 så det ska funka.. jag blir galen mekade typ hur mkt som helst förra vintern men fick inte till motorn att gå bra! kan det inte vara nått me avgasportarna eller justerbara täningen?
Mattias wikberg
Forumsberoende

Inlägg av Mattias wikberg »

Vad har du för storlek på munstyckena?
kiimpan
För mycket laddtryck

Inlägg av kiimpan »

jadu vet inte ska kolla upp det
kiimpan
För mycket laddtryck

Inlägg av kiimpan »

hejhej hur mkt kan man gå ner i munstycke? känns som om man måste byta ner typ 10storlekar gå ju fan knappt frammåt :roll: eller finns det någon i närheten av umeå man kan fixa det för en slant? är ganska läss på skotern nu

mvh kimpan :twisted:
Användarvisningsbild
Ecke
Skärgårds-trimmare

Inlägg av Ecke »

Men som sagt ring till typ so larsson å fråga då.. inte svårare än så.. munstycken kostar kanske en hundring.
Mattias wikberg
Forumsberoende

Inlägg av Mattias wikberg »

på min 00as snopro 440 kör jag med 290is storlek på högfartsmunstyckena nu
du ska säkert ha nått liknande

kan du sjustera tändningen på en liten ratt? min går skit om jag inte kör på max högtänt
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

duett racing skrev:hejhej hur mkt kan man gå ner i munstycke? känns som om man måste byta ner typ 10storlekar gå ju fan knappt frammåt :roll: eller finns det någon i närheten av umeå man kan fixa det för en slant? är ganska läss på skotern nu

mvh kimpan :twisted:
Jämnfört med original mustyckena kan man gå ner en hel den på 440:n.

Om jag inte minns helt fel så när det var varmt ute.... så är det dom siffrorna du nämmner en jobbarkompis gick ner på sin 440 crossmaskin.
Skriv svar