Ställa in kam

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Mister_Fitz
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: ons nov 09, 2005 7:53 pm

Ställa in kam

Inlägg av Mister_Fitz »

Någon som vet hur en KK3-4 kam ska ställas in?
Eller om de finns något "standard" sätt man kan ställa kammen på om man inte vet hur den ska stå. Något att utgå ifrån.

Mvh/Johan
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

vad är det för motor?
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Mister_Fitz
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: ons nov 09, 2005 7:53 pm

Inlägg av Mister_Fitz »

Just ja....

Är till en volvo B23

Mvh/Johan
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

det är väl ett stift på kammen där drevet ska sitta? när du monterat dte så så ska märkningen på drevet va luppåt, mot märket på kamrems skyddet. nolla alla drev samtidigt..
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Mister_Fitz
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: ons nov 09, 2005 7:53 pm

Inlägg av Mister_Fitz »

Jo de stämmer ju.
Men undrade hur kammen ska stå i förhållande till veven när motorn är nollad. Hur många mm insugsventilen ska vara öppen.

Mvh/Johan
Hasse63
För mycket laddtryck
Inlägg: 336
Blev medlem: mån aug 22, 2005 7:12 pm
Ort: Åskilje
Kontakt:

Inlägg av Hasse63 »

Nolla veven sen ser du på märkningen på venen, mellantaxelns och på kammens remskivor att där finns markeringar som skall stämma mot kamremens märkningar.

Ventilkåpans och kamremsskivans märkning ska vara mot varandra.
Amazon 65 Rip. 69 stulen rip. 69 och 245 78/85-
http://photobucket.com/albums/y24/Hasse63/
__/ __/ __/ __/ __/__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

ställ den så att insug/avgas på cyl 4 är lika mkt öppna (vid överlapp) när veven står ca 4 grader före ÖD. så är du ganska nära. sedan får man prova sig fram...
Axel Wall
Användarvisningsbild
Gren
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: sön jan 25, 2004 11:26 am
Ort: Skaftö

Inlägg av Gren »

KK3 ska ställas så 4 insugsventil har öppnat 5mm vid TDC
Mister_Fitz
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: ons nov 09, 2005 7:53 pm

Inlägg av Mister_Fitz »

KK3 ska ställas så 4 insugsventil har öppnat 5mm vid TDC
ställ den så att insug/avgas på cyl 4 är lika mkt öppna (vid överlapp) när veven står ca 4 grader före ÖD. så är du ganska nära. sedan får man prova sig fram...

De va sånna svar ja va ute efter.
Tror att insugsventilen öppnar ca 4.6mm nu. Ska prova att öka på de lite.
Har för mej att ja kanske har hört att de skulle öppna 5.2 eller va de 5.6.
Ska hur som hälst prova att öka lite.

Hur påverkas registret och karaktären på motorn om man flyttar fram respektive bak kammen?

Mvh/Johan
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

som jag förstått det så flyttar du vridmoments kurvan mellan olika varvtal, flyttar du fram kammen så får du botten vrid, o bak får du vridet högre upp i registret
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Skriv svar