har kört min supra MK3 årmod 89 på bana nu vid ett par tillfällen.
motorn är inte spciellt trimmad i dagsläget, men det blir ändå mycket fort varmt.
problem 1,
bromsarna är alltså nya fräscha orginalgrejjor. skivor som är inkörda å svarvade en ggn för å få ur spännningarna,
genomgångna OK, dvs rengjorda å uppsmörjda osv.
nya belägg typ ferodo sport lr va dem hette, lite hårdare än orginal iallafall.
systemet helt tömt å nya 5.1 vätskabn av lite dyrare kvalisort,
bromsarna tar kalasbra å har alödrig några som helst bekymmer på gatan, men efter 5-6 varv på banan så börjar de bli väldigt varma,. man ser att det ryker om dem när man kör sakta å det luktar väääldigt varmt, bromsarna blir lite svampiga men tar fortfarande bra, när man kör in i depån så ryker dte rätt duktigt å dt går inte att nudda skivorna pga värmen.
frågan är då om det är nya pizzatallrikar och 6-kolvsok som gäller för å komma tillärätta??
det jagh tänkte på är att gå på med rediga rejsbelägg som tar värmen bättre å byta till stålomspunna bromskablar, sen helt enkelt leva med att man får svarva om skivorna ett par ggr per säsong och byta vätskan lite då och då.
funderar med på om man skulle fräsa till nån form av kylvingar i alu med flänsar på att fästa i bulten till bromsoken, dvs typ vingar ut mot fälgbanan som får avleda lite värme. skulle det kunna hjälpa eller skulle de göra försvinnande lite skillnad??
visst har ju bromsverkan mycket med bromsteknik att göra, (vilket jag säkert gör helt fel när jag kör) och nya bromsar går ju på från 10k å uppåt, bara för fram

problem 2
motorn går upp i temp efter ungefär lika många varv som bromsarna.
har slängt orginalkylaren å ersatt med en ny kylare från en volvo 850 t5, fläktar är två nya, modell stooora,
kylaren kyler då mao även oljan numera, som en värmeväxlare.
går inte att få dit vare sej högre eller bredare kylare, skulle evntuellt gå dit en något tjockare om man skaffade mindre fläktar.
tanken är om man skulle dra fram slangar från där det går in till kupevärmen normalt sett tilll en till kylare nånstans mellan IC och vattenkyl. typ nått halvstort,
kupevärmen är redan dän-monterad så, slangarna skulle hålla en innerdiameter av 18mm i så fall. är det tillräckligt grovt för att göra nån igentlig skillnad??
om inte annat så får jag ju en större mängd vatten i systemet å det borde ju bara vara possetivt?
sen blir det nog nått form av luftning av motorhuven, antingen å hissa upp huven i bakkant å flytta luftinrtagen till kupeen till bakifrån bilen, eller att borra ur kanaler mot innerskärmar å ut mot hjulhusen för lite mer friksluft till motorutrymmet..
nån som har ideer. ?? är inte snål på så vis (det kostar mycket pengar ändå) men håller för det gärna kostnader nere så mycket det går