Hej.
Jag är ny på detta forum men det verkar ju finnas en hel del kunnigt och hjälpsamt folk här så jag hoppas kunna få en del tips och teorier.
Har tidigare åkt med kompressor på min M3:a men nu har jag lagt det åt sidan pga massa haverier och tänkte göra ett försök med snigel på grenröret...
Frågan är då vad man ska ha för aggregat. Har blivit tipsad om Borg Warners SC258 som ska vara en ny modell med riktigt bra spoolup och bra körbarhet. Dock så är priset på ett sådant aggregat rätt högt, ligger på ca 15000:-.
Tittar lite på alternativ om man vill komma billigare undan, är det någon som har nånting att rekomendera?
Bör räcka till ca 600hk på en 2,3 liters 4 ventilad maskin som är på ca 200hk som sugmotor.
Respons och spool up bör vara så bra som möjligt.
Har tittat lite på tex Holset HX40, Garrett GT40 mm. Är det någon som har erfarenhet av dessa aggregat och vet hur mycket effekt de räcker till och vilka kompressor resp avgashus man då ska ha?
Motorn är en 2,3liters M3 4:a, dvs 16 ventilad maskin som är kompsänkt till 8,5:1, sitter lite roligare kammar i (284 resp 276 graders med lyft på 11,3 resp 10,7mm), slag 84mm, borr 94mm, har tänkt att åka med originalspjällen som är 4 stycken på 46mm.
MVH Jonas
Edit: Nu vet jag inte om jag placerat det här i rätt avdelning? För mig är det jätteavancerat då jag är newbie på turbo men för er kanske det är jättesimpelt?!