vad är det här för turbo? grenrörsfråga!!

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

vad är det här för turbo? grenrörsfråga!!

Inlägg av knotan »

är enligt säljaren en holset LEK4, och ska vara motsvarande en hx50 ungefär,

61mm in och 73 ut.

men varför ser den så konstig ut, å va kan den vara läåmplig till?
hade tänkt 500+ på en 3liters sexxa med ca 2 bars ladd,.
men den här ser ju mongo ut, fungerar den ändå eller?? jag hade bara dem två måtten å räknade lite snabbt på inducer å exducer å tyckte den borde räcka men som sagt.. :?:

Bild
Senast redigerad av knotan den fre nov 09, 2007 10:26 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Inlägg av Finnsebbe »

Ser ut att ha ett pyttelitet avgashus i förhållande till resten av turbon. Vilken storlek är det på huset?
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:49 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21738
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är inte värdens modärnaste men den kommer att fungera helt ok på din 6:a om du bygger resten klokt :thumbright:
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

jo det är twinentry, tycker den ser skum ut iom att lagerhuset är typ jääkligt lång jämnfört med bredden på turbinhus och kompressorhus. axeln är väll typ en fingäng m12a eller nått så den lär ju väga en del å pumpa runt :lol:


hade tänkt köra med twinentrygrenrör, men det är inte risk att 3 cylindrar får högre avgasmotstånd än övriga tre med denna konstruktion??

att den är segspoolad e å omodern gör inget, kommer ha bra botten i maskin ändå :hihi:
Turbolag
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: lör okt 20, 2007 11:40 am
Ort: Göteborg

Inlägg av Turbolag »

Va har du för storlek på avgasimpellern? Är det 73 eller är 73 måttet på utblåset på kompressorn?

mvh
Bmw e36 sedan
7mgte supra motor
R154 låda med tilton 3skivig
Supra kardan
GT35R
Helsmidd motor med ARP bultar
Civinco sprut

Helbur
60 grader styrförmåga
Uppspänd lamelldiff 188hus
Egentillverkade delrinbussningar i hela bakvagnen
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

73mm exducer på avgasturbin
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:49 am, redigerad totalt 1 gånger.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

ofan då är det bara attt köra på då. väntar på flänsar från polaren å böjjar är hemma så sen ska vi bara se vart fasen pjäsen ska få plats :lol:

ska ner till ica nu å hämta paket från usa, 512 kr vart iallafall tullavgiften på en eaton m90 kompressor, så sen är det nästa problem med å få plats med alla IC rör :hihi:
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

OK.

då vet vi att turbon kommer funka...
insuget kommer jag låta vara orginal på motorn, om ni inte vet hur dte ser ut så är det väll kort sagt ca 40cm runners som är dragna rakt snett uppåt från ventil ca 25 cm sen en ganska snäv böjj som går upp över insuget mot ventilkåpan å ett plebnum på nån liter å sen kommer spjället ungefär mitt över ventilkåpans riktning...

grenröret jag tänkte bygga blir av enklaste möjliga.

relativt korta pipor å inte avstämt alls.
dvs dra piporna kortaste vägen , mebn ändå hålla det delat, turbon kommer hamna en bit ovanför toppen mitt mellan 3ans å 4 ans cylle å två 60mm rör kapade 50 grader in i varandra och delat i mitten med vägg. sen bygga ihop så jag har att det kommer bli ett rör som alla tre cyllar kommer in i kortaste vägen...

slutet av avgaskanalen mot grenrörsfläns är kabnalen ca 35mm i diameter och grenrörsflänsen har 40mm hel. sen är det 48mm rör som används. kommer försöka slipa upp så snälla övergångar som möjligt.. å delar såklart rören för
ww ända fram till ventil..

lägger upp en pain skissad fil på hur grenröret kommer se ut på et ungefär...

åsikter om detta.

till saken hör ju att kam,marna är av modell standard, dvs inga alls vassa saker...
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

aaa. väldigt kass skiss men ni fattar ungefär modellen.
dvs 1ans å 6ans rör längst
å 3ans 4ans rör kortast

[img]http://www.projekteffekt.se/_dok/_Knota ... rskiss.JPG[/img]
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av j0jje »

Hur ser orginalgrenrören ut? Känns som att skulle funka minst lika bra med adaptergrenrör om du ska bygga det så där?
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

orginalgrenrören ligger på 35mm invändigt med inbuktningar för pinnbult å skit :thumbdown: , liknande design fast utan pulssplitt, sen så måste jag desutom bygga om för ny fläns å sen bygga upp turbon ca 1.5 Dm för platsens skull..
säkert inget jättekasst grenrör för 3-400 hästar, men absolut inget att tänka på i detta sammanhang.. :roll:
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

smakprov :hihi:

lägger upp bilder på grenröret senare i veckan..

Bild
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

nu är grenröret äntligen klart, dripog ut lite på tiden för annat kom emellan .


är lite svårt att se men wgen sitter mitt under truboflänsen, å den är såklart med delad ända till ventil...

Bild
Skriv svar