012 LMM på LH 2,4

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende

012 LMM på LH 2,4

Inlägg av Johan Posth »

Går det att köra med 012 3" LMM på ett LH2,4 styrsystem? eller komer jag bränna box eller LMM?
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Re: 012 LMM på LH 2,4

Inlägg av Dennis Öhman »

Composth skrev:Går det att köra med 012 3" LMM på ett LH2,4 styrsystem? eller komer jag bränna box eller LMM?
funkar utmärkt :thumbright: MEN! du måste då ha större spridare annars går motorn magert :thumbdown:
Användarvisningsbild
Roslund
Forumsberoende

Inlägg av Roslund »

Jag skulle nog personligen inte hålla på och ändra och pula med ett orginal system för mycket utan en riktig mappning av systemet.
Misstänker att du ska prova tpc tjatet å köra med 3"lmm och 968spridare.
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi

TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy

Mindre fräsjobb utföres

Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Roslund skrev:Jag skulle nog personligen inte hålla på och ändra och pula med ett orginal system för mycket utan en riktig mappning av systemet.
Misstänker att du ska prova tpc tjatet å köra med 3"lmm och 968spridare.
Men en 012LMM är FÖR LITEN FÖR 968spridare.. den är 73mm. man ska lira 77minst gärna 78mm. o de funkar. har testa själv.
Användarvisningsbild
Roslund
Forumsberoende

Inlägg av Roslund »

Nja tror inte riktigt på det där med större lmm och större spridare, vad hade du för avgastemp när du testade detta och gjorde du om så att bilen gick att köra på högohms?
968:or är väll högohm?

Den enda är väll å mappa skiten för å ha ett hum överhuvudtaget vad som händer när motorn får jobba lite.

Säg så här sen att när bilen är mappad på dyre firman (finns väll inte som många som kan mappa och bränna chip privat) och man senare får för sig att tex byta kam så är ju det chippet som sitter i bilen helt värdelöst eftersom det är mappat för dom grejorna som satt i bilen när den mappades, då får man ju kontakta dyre firman igen och betala en slant.

Bättre å skaffa sig ett ms och kunna mappa själv och byta ut vilka delar man vill å bara mappa om GRATIS.
Tror nog det blir mycket billigare.

En tanke bara...... :roll:
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan

Mindre fräsjobb utföres

Henrik Roslund
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende

Inlägg av Johan Posth »

Bile i fråga är en 740 gl sugmotor som kanske kommer att bli lite för arg för originalspridarna, så funderar då på större spridare och även då 3" lmm för att kompensera för spridarna, Blien är chippad med VOC chip för både bränsle och tändning.
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

nä min bil lira bra med 968spridarena, Ja jag gjorde om motståndet så jag körde högohm. Hade en 77mm LMM med 968spridare och mappat chip av göran Viking.. Sen ett mappat tändchip av Claes Aschberger (ursäkta felstavning) som är en av sveriges skickligaste mappare. Han jobbar på Turbocenter. Bromsa med grejerna 297hk på veven. Innehöll bla värre kam. Större turbo gjord topp osv..
Användarvisningsbild
Roslund
Forumsberoende

Inlägg av Roslund »

Okej men det chipet hade ju varit värdelöst om du hade fått för dig att byta ut något i motorn typ som jag skrev kam eller topp.
Då hade man ju fått mappa och bränt ett nytt chip..
Det blir dyrt i längden när man kan få ett potent eftermarknadssprut för typ 3 lök....
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan

Mindre fräsjobb utföres

Henrik Roslund
Tapper
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Tapper »

Kör med 3" lmm och 0-280-150-804 eller 0-280-150-357 spridare (sitter på 740/940 trubo) och eftersom lh2.4 är ett adaptivt system så kommer boxen justera eventuella för stora/små spridare.

Finns även en formel om man vill räckna ut lite mer exakt hur stor lmm man ska ha.
Ganska enkelt, det är ju arean i LMM:en som det ska räknas på, och den får du fram genom att ta radien*radien*3,14.
Ex: diametern är 63mm, radien är då 31,5mm.
3,15cm*3,15cm*3,14 (lättare att tänka med cm som värde istället för mm)=31,15kvcm

Sen är det som sagt den procentuella ökningen på spridarna, tex 30%.
31,15*1,3=40,5kvcm
efter detta är det bara att räkna bakåt, underlättar om du har en miniräknare med "roten ur"-funktion
Men först, 40,5/3,14=12,899
Roten ur 12,899 är den nya LMM:ens radie, 3,59cm i detta fallet, och då blir diametern på nya LMM:en ca 72mm.

3,14 är ju pi, den finns ju alltid med när man räknar på cirklar.
Och det är ju vad detta går ut på, att beräkna area på cirklar.
Men sen om man har en lite störra lmm än vad man ska ha så finns det juh alltid marginal att höja bränsletryck ;)

Sen eftersom man ska ha turbospridare så kan man köpa färdiga motstånd på www.lgspeed.se, ta från en turbo bil eller göra ett själv om man vet vilket motstånd de ska vara.

Så här ser de från lgspeed ut:
Bild

//Tapper
Användarvisningsbild
Smurfen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Smurfen »

Tapper skrev:Kör med 3" lmm och 0-280-150-804 eller 0-280-150-357 spridare (sitter på 740/940 trubo) och eftersom lh2.4 är ett adaptivt system så kommer boxen justera eventuella för stora/små spridare.

Finns även en formel om man vill räckna ut lite mer exakt hur stor lmm man ska ha.
Ganska enkelt, det är ju arean i LMM:en som det ska räknas på, och den får du fram genom att ta radien*radien*3,14.
Ex: diametern är 63mm, radien är då 31,5mm.
3,15cm*3,15cm*3,14 (lättare att tänka med cm som värde istället för mm)=31,15kvcm

Sen är det som sagt den procentuella ökningen på spridarna, tex 30%.
31,15*1,3=40,5kvcm
efter detta är det bara att räkna bakåt, underlättar om du har en miniräknare med "roten ur"-funktion
Men först, 40,5/3,14=12,899
Roten ur 12,899 är den nya LMM:ens radie, 3,59cm i detta fallet, och då blir diametern på nya LMM:en ca 72mm.

3,14 är ju pi, den finns ju alltid med när man räknar på cirklar.
Och det är ju vad detta går ut på, att beräkna area på cirklar.
Men sen om man har en lite störra lmm än vad man ska ha så finns det juh alltid marginal att höja bränsletryck ;)

Sen eftersom man ska ha turbospridare så kan man köpa färdiga motstånd på www.lgspeed.se, ta från en turbo bil eller göra ett själv om man vet vilket motstånd de ska vara.

Så här ser de från lgspeed ut:
Bild

//Tapper
Tycker detta inlägg ger mig både svaret och inte.

Om jag skall köra 0-280-150-357 spridare på min b230F maskin måste jag då ha motstånd eller fixar boxen det själv?
Föredetta Vw Freak! Bygger Corrado vr6.
Tapper
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Tapper »

Du måste ha motstånd eftersom orginalspridarna är högohmiga.

Bara rycka från en tic från skroten eller köpa lösa motstånd på elfa eller köpa färdiga på lgspeed eller liknande :)

GOD JUL //Tapper
ThaSaint
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

-012 går alldeles utmärkt på LH2.4 med 968'or
viking har ett chip som spelar utmärkt med grejerna åxå om man kör turbo.. :)

När man klämmer på 968'or på en 940turbo t.ex brukar man bygla spridarmotståndet, så du behöver nog inget på din GL.. ohmmät dom och ohmmät originalspridarna och se skillnaden.

//Erik
Bild
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Roslund skrev:Okej men det chipet hade ju varit värdelöst om du hade fått för dig att byta ut något i motorn typ som jag skrev kam eller topp.
Då hade man ju fått mappa och bränt ett nytt chip..
Det blir dyrt i längden när man kan få ett potent eftermarknadssprut för typ 3 lök....
Som tur är så är ju originalstyrsystem baserad på luftmassamätare, dvs den kommer alltid att mäta luftmängden och ge soppa därefter. Hade det varit ett map-baserat system MÅSTE man mappa om efter att man har ändrat nått på motorn då lufttrycket inte är linjärt med belastning.

Så på det hela taget så kan man nog klara sig rätt bra, fast en riktigt mappning är att föredra om man ska plocka de sista pållarna ur maskinen.
Oftast det eftermarknadschip gör är ju att feta på med mera soppa vid större luftmängder, på så vis kan man klara sig från att bränna sönder nått. Tändningen standard är rätt mild för att klara även väldigt dålig soppa, miljökrav osv. Knacksensorerna får nog jobba tillbaka tändningen en del under vissa belastningar/varvtal så att motorn inte spikar sönder.

Men jag håller ändå med om att med ett MS så slipper man gissa att det funkar, då mappar man tills det funkar. Så det må vara en lite större inlärningströskel att få det att lira, men det har man igen mångfalt senare.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Skriv svar