Turboagg?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Trbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:52 pm
Ort: Luleå

Turboagg?

Inlägg av Trbo »

Tjena.

Motorbygge på g.

Undrar vad ni skulle rekomendera för aggregat till min motor.

Audi 2.8 V6.

jag kommer att köra 2 agg (d.vs 1 per sida) och siktar på runt 350hk på hjulen.
Blir såklart helt ny bottendel och portade toppar, 272kammar med mera.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Hyfsad info du gav. Men det går förbättra.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=13776

350 hk på en sån där motor med lite kamaxel är ju inte ens 1 kg laddtryck. Vad har du tänkt använda motorn till?

Rent spontant är det väl bara att stoppa dit två små Mitsu-snurror så är saken biff.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Trbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:52 pm
Ort: Luleå

Inlägg av Trbo »

Motorn kommer att anvädas till dagsbruk (rolig gatracer)
Grenrören kommer att byggas själv efter diverse beräkningar.
Kommer köra en Intercooler modell lagomt stor.
Storlek på ventiler vet jag ej då topparna inte är ivägskickade.

Funderar på 2st KKK K26 agg, dessa borde kanske funka bra?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Dom aggregat du stoppar dit får gärna ha upp till 40 mm inducer. Det finns måååånga varianter av K26.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Trbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:52 pm
Ort: Luleå

Inlägg av Trbo »

Okej :)

Du har inte lust att länka någon fin turbo då?
Ganska så kass på alla modeller som finns :P

Edit: Kan tilläggas att jag vill ha relativt tidigt ladd (ca 3500) och stoppa på 7500 ungefär.
Pizza
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: fre apr 08, 2005 11:55 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Pizza »

Jag skulle ALDIG kört K26 på den, dom är segt tom på en S2. 2.8 liters maskin, 1.4l cyl volym/aggregat, alltså skulle jag gå ner ganska mkt i turbo str, hitta Audi S4 2,7 aggregat, säljs oftast i par, på S4an laddar dom fullt redan vid 1800rpm å ger strax under 400hk.

Annars 2 KKK24 från Audi S2.

Ang. frenrören så tycker jag inte du ska lägga ner för mkt tid, dom ska flytta avgaser, inget annat, det är inget magiskt så länge du håller dig på den nivå du pratar om, närmar du dig 1000hk så kan du börja fundera på grenrörs beräkningar, innan det märker du ingen skillnad.

Fredrik
Alpina B3 3.2 -99
M3 3.0 Touring -95
Manta B -75 2.2T Såld
90Quattro 2*turbo -85 Såld
528 Turbo GT32 -86 Rasad
S4 TQ -92 Kraschad
S2 Avant -94 Stulen
www.arosauto.se
www.pure-pf.com
Trbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:52 pm
Ort: Luleå

Inlägg av Trbo »

Okej!

Jo, somsagt, det man vill uppnå är väll ungefärligt lika flöden bara i rören :)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Pizza skrev:Jag skulle ALDIG kört K26 på den, dom är segt tom på en S2. 2.8 liters maskin
Det är stor skillnad på om du hittar ett gammalt eller modernt aggregat, dom heter fortfarande "K26".
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
TTR Jompa
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: sön maj 06, 2007 5:46 pm
Ort: Fjollträsk !! Som ni bönder säger =)

Inlägg av TTR Jompa »

Mitt tips är 2st 1,8T agg från tex a3,a4 ,passat,mm dom klarar ca 200hk styck och kommer ge dej bra respons ;)

/Jompa
Ett liv UTAN turbo....SUGER!!!!!!
Pizza
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: fre apr 08, 2005 11:55 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Pizza »

Ochså dom heter T03, lite olika utformninga bara, men absolut bra till ändamålet!

K26 är enligt mig onödigt stort, spelar ingen roll vilken 26a, dom har för stora avgas hur för å va "rätt" till 1.4 liter. MEn de e bara MIN teori, den är definitivt inte 100%.

Pizza
Alpina B3 3.2 -99
M3 3.0 Touring -95
Manta B -75 2.2T Såld
90Quattro 2*turbo -85 Såld
528 Turbo GT32 -86 Rasad
S4 TQ -92 Kraschad
S2 Avant -94 Stulen
www.arosauto.se
www.pure-pf.com
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ja, K26 är inte optimalt för det här ändamålet hur man än ser på det.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Johan Lindberg »

TTR Jompa skrev:Mitt tips är 2st 1,8T agg från tex a3,a4 ,passat,mm dom klarar ca 200hk styck och kommer ge dej bra respons ;)

/Jompa
vilket är KKK K03 om jag inte minns fel? annars borde ju Mitsubishi 13c från en typ 940 lågtryckare passa bra.
Skriv svar