Håller på att starta upp min 240 med b21a och numera turbo på med modifierad strombergare, har ett problem nu. Motorn tänder när jag vrider tändningsnyckeln men så fort jag släpper den så att den
"fjädrar tillbaka" så dör tändningen, jag måste alltså hålla i nyckeln i läget till längst till höger för att motorn skall kunna vara igång, annars dör tändningen. Min tanke är att det skulle kunna vara generatorn för det verkar som om batteriet har blivit skit dåligt, har laddat det 2ggr på 2 dagar nu... väldigt tacksam för svar snarast!!!mattmuff
Kan vara motståndet om det finns sådant som är paj,, då man kör på startmotorn så brukar strömmen gå direkt till tändspolen förbi motståndet,, för att få mer spänning då sartmotorn går. då man släpper nyckeln skickar den ström genom motståndet, annars kan tändspolen få för mycket ström och överhettas..........
tack för snabba svar, det låter logiskt, Glömde säga en sak innan och det var att jag tappade en nyckel ner i motorn som träffade baksidan på generatorn och då BLIZZ!"#¤%&/(!!! kanske då som det där motståndet blev kaputt! var hittar jag det?
det fanns inget motstånd.. någon annan som kan ha en anning om vad detta är för fel!!!!? startmotorn går skitslött precis som om batteriet skulle vara slut men när jag tittar med volt mätare på batteriet står det på 12-13 volt..
mäter du direkt på batteriet så kan det nog vara 12-13v som du säger eftersom multimetern inte är så stor last, men hur mycket ström orkar batteriet leverera när du drar igång startmotorn?
och vilken spänning får du då? (thevenins ekvivalent)
Motståndet sitter på höger sida under huv gångjärnet.
Ett vitt keramik motstånd som det sitter en plåt klämma över som är fast skruvat i karossen, brukar det vara.
Mattmuff skrev:det fanns inget motstånd.. någon annan som kan ha en anning om vad detta är för fel!!!!? startmotorn går skitslött precis som om batteriet skulle vara slut men när jag tittar med volt mätare på batteriet står det på 12-13 volt..
Jag satte en sladd mellan spole och + på batteriet och då funkade tändningen igen, men nånting är lurt fortfarande, ska titta efter det där motståndet...