Behöver hjälp med mått vid insugsbygge

Diskussioner för erfaret folk
swespykim
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: lör jan 26, 2008 8:34 pm

Behöver hjälp med mått vid insugsbygge

Inlägg av swespykim »

Tjena! Har en polare som hjälper mig med ett insugsbygge... Skulle behöva lite tips ang. det!

Vad för storlek bör man ha på runners? Insugssidan på toppen är ca 42mm (tror det kan vara bra att veta för beräkning :)) Tror det skulle sitta fullradietrattar på iaf eller vad han bubbla om, som sagt kan inte alls mkt om detta...

Motorreceptet finns här:
www.garaget.org/swespykim

Vore grymt tacksam för hjälp!

mvh K
Senast redigerad av swespykim den ons nov 26, 2008 7:31 am, redigerad totalt 1 gånger.
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

runnerserna kommer å köpas från g.e.t motorsport så funderingen är ju vilka som passar bäst!!

kommer dom som konar från 40-50mm bli för små?


www.g.e.t.biz
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Inlägg av Toffe »

Tjernell åker med sånna, så funkar gör de bevisligen :hihi:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag ska hjälpa dig att räkna fram runners, fins det nå data på vilka mått det fins att tillgå?

blir bra då får vi gå till djupet med portningen också.

du säger 500+ är målet och på vilket laddtryck och max rpm?

eller menar du igenteligen att du gärna vill ha 650hk igenteligen? :) om det går med lite mer laddtryck?

hur stor är turbon?

hur långt och vilken inner dim är rören i grenröret?

bränsle?

Effekt / Vridmoment (kortfakta) 500 hk / ? Nm
Motor, växellåda och avgassystem B230FK

Är en 940 GL italienimport från början

*Smidda Mahle kolvar
*H-profil stakar
*Honat block
*Bottendel balanserad
*Svänhjulet balanserat
*ARP-bultar till vevstaksöverfallen
*Topplocksbultar 12.9 kvalité
*Svänghjul från B21/B23 förgasare
*Special svänghjulsbultar
*Sachs 765 tryckplatta (racekoppling från bmw M5)
*525tds lamell (från bmw turbodiesel)
*Extraktorgrenrör med avgasbandage
*50mm wastgate
*Nya lager
*Ny högflödes oljepump
*V16 turbo kam från enem
*HKS SSQV dump
*MSD 6A med Blaster 2 spole
*Siliconslangar
*405 topp med 46/38mm ventiler samt dubbla ventilfjädrar. Rejält portad av Jens Gustavsson i Sävar. Är hos honom nu i flödesbänk, så ska bli kul att se vad han får fram för siffror! Grymt duktig kille iaf...
*Alla remskivor och drev i aluminium (silverfärgade)
*Ställbart kamdrev
*Blockmonterad fördelare
*Lackade delar
Effekt och prestanda (ingående) Hoppas på 500hk+
Bild

Bild
swespykim
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: lör jan 26, 2008 8:34 pm

Inlägg av swespykim »

Har dålig koll på grenröret, ska mäta lite sen, när jag kommer till garaget! Tror att rören är 38mm invändigt..


Turbon är inte helt 100 än, blir någon liten schwitzer snurra. Vill inte ha alltför stor turbo, en liten o rapp :) har inte tänkt att varva mer än MAX 8500... Vid vilket laddtryck, hmm det var en bra fråga.. Kan ju inte alltför mkt.. Men jag känner att jag hellre laddar typ 1.3-1.4 bar än 2.2 bar om det hjälper dig något :)

Bränsle blir E85!
Senast redigerad av swespykim den ons nov 26, 2008 3:13 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är ingen puls splitt i grenröret ,varför?

om du vill ha rappt laddtryck så ska man hälst ha det annars måste du gå ned på så liten turbo att det inte blir bra på högre rpm och effekten uteblir.
swespykim
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: lör jan 26, 2008 8:34 pm

Inlägg av swespykim »

mmm, det är något jag kommit på i efterhand kan ha vart bra... Först skulle jag "bara" ha 400 hk.. Sen så har allt spårat ur...

Kommer bilen gå skitkasst om jag kör på detta grenrör ir? Vill ju gärna ha klös i bettan...
Senast redigerad av swespykim den ons nov 26, 2008 3:35 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

swespykim skrev:mmm, det är något jag kommit på i efterhand kan ha vart bra... Först skulle jag "bara" ha 400 hk.. Sen så har allt spårat ur...

Har dock funderat på att fixa ett nytt grenrör! Om det nästintill är ett krav för att få bra drag i maskineriet får jag nog överväga att göra det...
har du sett grenröret jag hjälpte ta fram till KL racing?

det skulle fungera perfekt på din motor men jag tror inte det fins till försäljning än han hadde nåra prov ex på gång dock tror jag??

fins i min garage tråd sidan 4-6 tror jag?? http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 35&start=0
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

här fins lite B230 trim tips läsning också om du missat? http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=11843


mitt KL rör med lika långa pipor och avstämd för rätt rpm, pulssplittat också :thumbright:

Bild
swespykim
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: lör jan 26, 2008 8:34 pm

Inlägg av swespykim »

så nu har jag ett sådant grenrör på G från KL.. Så jensa, har du lust att räkna ut runners åt mig? :)
E.johansson
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:58 pm
Ort: Horred

Inlägg av E.johansson »

Snacka om nybörjarsvetsning på det röret...
E.J Engineering
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

:hihi: det är nog bara en mall om du läser tråden :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

E.johansson skrev:Snacka om nybörjarsvetsning på det röret...
nybörjare vet jag inte? har svetsat i över 20år :hihi: .

jag vill inte ha nå genombräning i rören sen vet jag att hålbarheten inte är nå problem på den typen av rör därför vill jag ha det så sen är det ett prototyp rör blir nog tigat produktions röret.

men snyggt är det inte, det är det inge snack om :wink:
jag satsar på funktion och va först över mållinjen.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den lör jan 10, 2009 2:40 pm, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: lör okt 06, 2007 6:40 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Peter L »

E.johansson skrev:Snacka om nybörjarsvetsning på det röret...
:hihi:
Peter Lindberg
0768032059
swespykim
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: lör jan 26, 2008 8:34 pm

Inlägg av swespykim »

nått jag kom att tänka på nu ang. grenröret.. Kommer inte det ta i oljefiltret? eller klarar det sig ändå..
Skriv svar