Gotländskt lågvolyms projekt!
De flesta motorbyggen baseras på en motor med stor volym från början eller så tar man en mindre motor och gör volymen större. Sen överladdar man för att få ordentligt med effekt.
Det sistnämnda är helt rätt men nu var det dags för ett
lågvolymsbygge med potential för kilometervis med svarta spår utan att det kostar skjortan att bygga.
Motorn är baserad på en helt original Opel 1200 med 3-lagrad vevaxel som varit med om allt inklusive överhettning, kylarvattnet ersatt med vitamindryck, oljebrist, övervarvningar som inte går att förklara och det mesta man kan tänka sig. Självklart fick alla slitdelar som lager/ringar etc. bytas ut för de var rätt trötta vid det här laget
Tro det eller ej men hela bottendelen är original det sitter inte ens svarvade kolvar i rackaren, toppen har fått en lätt portning och den är det enda modifierade i motorn.
Den första iden var att använda en stromberg-förgasare konverterad för övertryck men det fungerade lika bra som groggvirke och masonit så den förgasaren lades bland de andra hatobjekten och en originalförgasare konverterades för övertryck vilket visade sig vara ett bra drag för det blev kanon! Möjligen lite törstig vid snäll körning men smakar det så...........Oavsett laddtryck så blandar förgasaren lambda 0,85 och det kan inte bli bättre än så, att det dessutom är E85 i tanken gör inte saken sämre för de här motorerna gillar nog inte höga avgastemperaturer Även fördelaren har fått sin beskärda del av bus och klurigheter, jorå så är det, ingen del i motorrummet kommer undan (sista meningen ska läsas högt med paranoida tonfall och ryckningar i valfritt ögonlock).
Allting fugerade så pass bra att de blev en ver 2 av motorn då den första fått vart med om div modifieringar för att hitta de optimala receptet bla. brustna kolvringar m.m
Version 2 av motor plockades ihop under september -08
Bilmodell: Opel Kadett C -76
Vikt: 920 Kg
Däckdimension: 155/80-13
Förvåningsfaktor: mycket hög
Turbo: Garrett GT15
Laddtryck: 1,0 bar
Motorblock: Renoverat, allting original
Koppling: ny lamell och ny tryckplatta (orginal)
Topplock: Lätt portat annars original
Kamaxel: original
Tändsystem: Fifflad originalfördelare med vw klocka (259)
Förgasare: Solex 35 PDSI konverterad för övertryck
Bränslepump: Elpump från L-Jetronic
Tryckregulator: Malpassi för turboförgasare
Kylare: Volvo 240 med expansoinskärl
Kadett 1200 TURBO
Kadett 1200 TURBO
"if you cant go fast with 90hp, 900hp won't help you"
KUL
Kul me fler gotläningar här.
Kan bli kul på raken i sommar.
Var är bilderna?

Kan bli kul på raken i sommar.

Var är bilderna?
orginal är för gubbjäv...
Kör:volvo 965-95 bruksbil SÅLD
Subaru Legacy 2,0D bruksbil skrotad
Mazda 6 2.2d 2016
volvo 242-75 busbilen
volvo 164 t6-71 projektbilen
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=30871" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:volvo 965-95 bruksbil SÅLD
Subaru Legacy 2,0D bruksbil skrotad
Mazda 6 2.2d 2016
volvo 242-75 busbilen
volvo 164 t6-71 projektbilen
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=30871" onclick="window.open(this.href);return false;
Aahhh härligt med överladdade orginal 1200 spisar !
// Andreas
// Andreas
Opel Kadett 1200 turbo, MS + EDIS4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=12402
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=12402
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Har längtat efter denna tråden sedan jag har sett lite info om denna bilen innan! Ös nu på med bilder och en film skulle jag nästan kunna betala för att få se!!
1200:a is the shit!
/David

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085