Vad händer i robbans garage?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Vad händer i robbans garage? (Nu med webshop) - M10 740w

Inlägg av bmw02touring »

Håller med Palten. Tror det sitter nån sur 1,8i motor i, precis tillräckligt stark för att orka dra loss däcken när det är fuktigt ute.
Upp med film som motbevisar. :hey:
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Vad händer i robbans garage? (Nu med webshop) - M10 740w

Inlägg av Roger Berglund »

http://www.youtube.com/watch?v=7qpPbyxkBLo" onclick="window.open(this.href);return false; missat den där på youtube? :mrgreen:
http://www.youtube.com/watch?v=o6_GbN22 ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vad händer i robbans garage? (Nu med webshop) - M10 740w

Inlägg av robban »

Ja det var dåligt med film... Har ingen film med full effekt? Mats Alfredsson kanske har något från bjurholm?

I lördags var det inte meningen att jag skulle köra helt enkelt. Dagen innan svetsar jag alla de sprickor som var i grenröret för 6:e ggn, då jag inte hade tid att göra ett nytt dagen innan. Bromsade om provade lite kamjustering, la mig på 720whp @ 9001rpm ...Hade inte tid att prova mer skulle köra 3 bilar till i bänken samt hinna sova, vilket jag inte fick natten innan.. Och inte heller denna natten. Gustavs Saab jävlades med felläsning på kamtriggern som tog tid, för att sen konstatera att han hade troligen problem med en växligsgaffel i lådan så han kom aldrig till start. Hinner montera takräcket och upp med slicksen, köra hem för att nudda kudden några minuter innan avfärd.

Bild

Hinner få 1 timmes sömn. Börjar avfärden mot åmsele hinner inte långt så går takräcket av, det visar sig ha lekat vatten innuti röret så det främre röret går av gör en buckla i taket och repar hela taket och skuffen.... Jahapp den här dagen börjar bra :( Samtidigt ringer ecke som plockar upp slicksen i sin bil så jag kan fortsätta .... Väl i åmsele går bilen dåligt första racet mot hedmans ford.. 1:an 2:an sen får jag inte i 3:an pga växellenkaget lossnat i nederkant, när jag väl får in växeln efter 3-4försök så leanar den så jag släpper av direkt och tittar mig över axeln och ser inte ens hedmans ford så tänkte för mig själv "kanske hinner rulla imål först ändå", men han tog mig med nån meter på mållinjen .... Och lika bra det då kunde jag gå till botten med problemet och det var felande autronic tempgivare... Fixade den och den visade bra varmare än innan vilket resulterade i att jag fick lägga på bra mycket bränsle innan den gick som den skulle. Var bara jag och Jens G kvar på slutet när bilen började gå som den skulle dock så var växellenkaget förtfarande löst så fick aldrig i 2:an när vi körde mot varann. Fick justera på bakdämparna en hel del oxo för fästet i åmsele var bra mycket bättre än på gatan så slog igenom. Dock så måste jag ha nya däck antigen dom eller så förmycket effekt på för opreppad bana för fick aldrig nån skjuss på 3an det spann mest bara med 11.5" et street. Får köpa nya till nästa år däck till nästa år..

Fick jonas nån data med sin super gtech? Tyckte jag såg 11.2 med när jag inte fick i 3.an fick rappla på 3-4ggr så en 10 borde gå att köra :P

Sen måste jag göra en ny racepipa till bilen, blir något konstigt ljud när den reflekterar mot backen så låter som en bubba haha ... så låter den inte eg...
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vad händer i robbans garage? (Nu med webshop) - M10 740w

Inlägg av robban »

115F spolar i lager 495:- inklusive kontakt och damask.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Vad händer i robbans garage? (Nu med webshop) - M10 740w

Inlägg av JonasW »

Ska kika på loggen i veckan, lägger in lite siffror sen :)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Vad händer i robbans garage? (Nu med webshop) - M10 740w

Inlägg av mattias »

Jag och Jonas kollade lite på loggar från helgen och tidigare, det är bra skjuts i 02an bara synd du inte fick till nån repa när du faktiskt körde mot någon. Det ser ut som mitten 6or på 201 meter (180+ i slutfart) så får du bara ordning på saker och ting så sitter en 9a löst på 402 meter. :thumbright:
Jonas kanske har nå tider, skrev upp nåt själv - det var ungefär 6.60 utan roll-out och 180-183 i slutfart.

Jens hade bättre grepp i helgen än dig (inte så konstigt) tiderna från hans körning var lägre tider men ni hade ungefär samma slutfart på 201m. Hade med andra ord blivit rätt så jämnt skägg om växlarna gått i !

Jag har lite film, men måste installera Windows 7 på datorn så man kan klippa full-HD från nya kameran utan att vänta ihjäl sig.. Linux har inte riktigt rätt stöd i de program som finns att klippa ihop nåt med. :doh:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Vad händer i robbans garage? (Nu med webshop) - M10 740w

Inlägg av JonasW »

Mattias verkar ha fått med sig rätt tider :). Det fanns en bra repa då det bar iväg fint som gav tiderna ovan.
Resterande repor blev tyvärr väldigt konstiga. Boxen har startat om mitt under reporna. Troligen av nått i elsystemet eller att den kanske glappade i 12V uttaget? Har inte haft problem förr faktiskt.

Finns det intresse att testa igen vid torrt väglag innan hösten tar över, så går det säkert att fixa.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vad händer i robbans garage? (Nu med webshop) - M10 740w

Inlägg av robban »

Jag fick inte till nån repa, inte ens singelrepan fick jag i 3:an har jag för mig... kanske de uppehållet i acc som resetar mätningen? Dragningar på 3:an ger inte nämvärt g i ryggen blir mest slir... Tror mina däck är tokslut för den här effekten... Dom är trots allt gjutna 2004... Blir att köpa in nya till nästa år..
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Vad händer i robbans garage? (Nu med webshop) - M10 740w

Inlägg av JonasW »

Den mäter konstant, även om du avbryter en repa. Då ska man bara se hur grafen går nedåt istället. Du kan logga flera timmar i sträck om man så vill. Så det känns som att den har tappat 12V i nån bråkdels sekund och fått starta om. Men men, det går alltid att mäta om. Man kan ju bara lägga lite tryck mot cigguttaget så att den inte kan glappa.

Alltid skoj med lite mätningar på olika bilar, så hör av dig om du vill få nå siffror framöver :)
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vad händer i robbans garage? (Nu med webshop) - M10 740w

Inlägg av robban »

Jonas: Ok, ja det är möjligt....

Nu blir det nytt grenrör, men förhoppning att köra nästa helg? Frågan är vad jag ska göra med däck problemet....
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: Vad händer i robbans garage? (Nu med webshop) - M10 740w

Inlägg av gasekke »

Blir det ngt Tierp för dig Robban, det såg inte så lovande ut tckte jag när jag såg motorn nutanför pannrummet i måndags och på väg i delar igen. Surt sånt där.
Erik
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vad händer i robbans garage? (Nu med webshop) - M10 740w

Inlägg av robban »

gasekke: Inte ett dugg surt. Jag är ganska ensam om att ha 800hk i en 2l m10a samt varva 9500rpm och dessutom använda den, gata stripp och konbana. Man kan inte laga problem som inte uppdagar sig :( Problemet med dålig oljeavrinning på dessa motorer med tjock olja och framförallt höga varv har man vetat om. Men det uppdagar sig först när man kör konbana. Kör man bara med sin bil på strippen någon gång per år och myser lite på gatan så märker man aldrig av detta problemet på samma sätt som när man ligger på höga varvtal en längretid samtidigt som man har sido gkrafter. Har även haft problem med oljepumpstransmissionen pga min custom oljepump. Men har hittat lösning till det oxo. Har inte haft tid att göra någon summering av alla slutsater som jag kommit fram till under sommaren på min m10a. Men vet inte om det finns intresse för att jag ska en avhandling om detta. Ang Tierp så föll det på avgasventilerna. Har beställt custom inconel ventiler men hann inte få dem innan Tierp tyvärr.


Undertiden kan ni få se 2 små klipp på bromsning av skrotet.

http://www.youtube.com/watch?v=2NB2T734FjY" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=KqZrmsKtiz8" onclick="window.open(this.href);return false;
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Vad händer i robbans garage? (Nu med webshop) - M10 740w

Inlägg av larsat »

Kul att se Robban!
Användarvisningsbild
freddan302
Forumsberoende
Inlägg: 817
Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Ort: Gällivare

Re: Vad händer i robbans garage? (Nu med webshop) - M10 740w

Inlägg av freddan302 »

Fränt! Den verkar ju som aldrig sluta dra 8)
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Re: Vad händer i robbans garage? (Nu med webshop) - M10 740w

Inlägg av chellquist »

Det är helt klart intressant å driver utvecklingen framåt att veta vad du hittat på för kluriga lösningar. Sharing är respekt :thumbright:
Skriv svar