beemern,s 1602tii, mc fuggar, weberturbo, skärmbreddare m.m

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
beemern
För mycket laddtryck
Inlägg: 311
Blev medlem: sön jun 15, 2008 12:30 am
Ort: östersund/lit

beemern,s 1602tii, mc fuggar, weberturbo, skärmbreddare m.m

Inlägg av beemern »

efter att ha varit utan bmw ett tag och åkt trimmad 240 så ryker den bort nu och har hittat en ny bil.

hittade bilen genom en kompis, en bil jag länge drömt om
att ha

bilen är en 72- bmw 1602 med en 1802 motor
(det vill säga en 1,8L istället för en 1,6L motor) som ligger
på 95hk vet dock inte NM.

med bilen så finns de en liten luisiratt, jättekort växelspak och
bästa av allt, den är reggadbes med väldigt feta däck, 215-50-13" och taklucka.


köpte den för 1000kr av kompisens morsa då den stått i 22 år
för hon aldrig fortsatt att göra klart den efter en liten knuff vid bakhjulet
av en annan bil, bilen är väldigt bra skick
för sina 37år, finns knappt något
rost alls förutom i trösklarna och vänster hjulhus som är standard på
dessa. är endast lite "ytrost rosor" under bilen lite överallt men inga rosthål.


till och börja med blir det de byte av olja, filter, kylarvätska
och montera i ett batteri för att sedan vrida om nyckeln för att
provstarta.
vilket inte borde vara några problem då allt på bilen fungerade
felfritt när hon ställde bort den.


har stött på ett problem hittills, det är att bromsarna fram ligger
på, så bilen kommer pallas upp fram och sen åker hjul och
bromsok av för lite putsande, samma sak gäller för skivorna,
handbroms och fotbroms bak funkar men ska tas ner för smörjning
där också.



här syns vänsterbakskärm där den måste svetsas ihop.
man kan även skymta de feta däcken som sitter
på, ska börja me lite finlir på utsidan så som montera ny
fönstertoning bak, slita bort fästerna för jalusit, putsa på
alla lycktglas M.M.

Bild

spisen, ska få sej en full service me alla vätskor och filter utbytta,
kolla runt om, rost? nej.
Bild

tvättas en runda runt om sen så:).
Bild


hehe jag tyckte luisiratten i 240n va liten, vad var inte denna då,
måste va minsta modellen, man skymtar även den korta
växelspaken brevid ratten.
Bild

den svarta fina inredningen, bättre bild på den kommer innom kort.
Bild


svårt att få med på bild hur feta dom egentligen är när dom sitter
där men feta är dom :twisted:.
Bild


har varit lite dött här ett tag då jag inte kunnat göra så mycke
då jag har brorsans bil med trasig toppackning där och letar
annan parkering åt den och fortfarande letar delar till bmw:n.

men har tagit hem nya däcken som jag fick me och tvätta de dom, ska köpa en vit däckpenna och fylla i texten som blivit lite skitig.
Bild

här står den nu efter sin första körtur på 21år.
Bild

toningen ska slitas bort då den är dålig och nästa gång man är
på biltema så blir det återanvändningsbar toningsfilm, sjukt bra
och lätt att använda.
Bild


finns 2st hål i instrumentbrädan också för mätare, vet ej om dom
är orginal men dom ska fyllas så de blir lite snyggare så i den ena
sitter det numera en voltmätare och vet inte än vad som blir i de
andra, brevid hålen står en lagom diskret varvräknare.
Bild


en lite bättre helhets bild. en del av golvinredningen är urtagen för att bli tvättad och fräsch.
Bild



den är väldigt fin invändigt för att ha stått i så många år:).
Bild




har även en liten lista på vad som ska göras :lol:




* dammsugas och torkas invändigt
* tona om rutorna
* smörja kopplingspedalen
* koppla färdigt mätare och stereo
* spänna handbromsen höger bak
* köpa nya vindrutetorkare
* dra om en del el till mekanismer och lampor
* lufta bromsarna riktigt runt om
* fixa fönsterhissmekanismen i passagerardörren
* svetsa bakskärmen
* byta div slangar och gummin på motorn
* sänka den lite fram
* lägga om de slitna däcken
* koppla in elfläkt
* svetsa den lilla rost som finns
* byta avgassystem

och en hel del mer men kommer inte på allt :lol:



**************************


en uppdat


nu har man äntligen fått hem bilen och börjat fixa me den kan kryssa
i en del av sakerna på listan så som


* dammsugas och torkas invändigt
* smörja kopplingspedalen
* koppla färdigt mätare och stereo
* spänna handbromsen höger bak
* köpa nya vindrutetorkare
* dra om en del el till mekanismer och lampor
* bytt avgassystem


har bytt all säkringar i dosan och bytt ca 30 kabelskor och slipat
ren alla kontaktytor i lycktorna så nu fungerar alla lampor och all
annan el.

och då jag har börjat sälja 240n i delar så har jag byggt om
avgassystemet så det passar på bmw,n och har även flyttat över
de nya tändkablarna, fördelarlocket och torkarna.





efter hemkörning av bilen så har den blivit riktigt skitig och jäklig
:P, men här står den nu och gör sej, har hittills hunnit köra 3 felfria
mil, måste sänkas väldigt snart, ser lite fult ut då den är så hög.
Bild

har tagit bort de lister som sitter klistrade runt om bilen då de var
snyggare utan och för att en list fattades, självklart sparades dom
för att kunna göra tillbaka den till orginal igen om man vill.
Bild


stereon och div andra grejer är kopplade också nu, ska dock göra
om den platta som stereon sitter i och göra den längre så att jag
kan montera polisradion mellan stereon och knapparna.
Bild


mätarna är nu färdig inkopplade och fastskruvade, har dessutom
dammsugit hela bilen och torkat allt med medel och trasa, ska tas
än en gång så de blir helt rent.
Bild



****************************



uppdatering igen (alla uppdats hittills ihopsatta)



visade sej att 240 sänkfjädrarna bak passade bak på bmw,n så dom
monterade jag, dock så blev den helt cp låg bak då dämparna är så
dåliga så bilen håller sej inte uppe så bra, så org fjädrarna ska
monteras tillbaka tills man fått tag på riktiga dämpare.

har även luftat kopplingen och bromsarna riktigt inför bes men typiskt
så ska ju bromsnippeln på vänster bak gå av så den ska man
skynda sej att få lös och lufta de sista.



på väg från airone,s (garaget.org/airone) föräldrar och hemmåt, riktigt låg bak hehe. org fjädrar sitter på igen nu.
Bild



måste göra slut på dom gamla däcken innan man lägger om,
detta är på 2ans växel :twisted:, syns att höger däck va helt slut då mönstret är konstigt på vägen :P.
Bild





***************************






har varit till biltema en sväng och handlat lite små grejer till
bilen och fixat lite annat.

låsbult
Bild

svängde även förbi jula och köpte en knopp, inte tidsenlig eller
snygg men bättre än ingenting.
Bild


har tvättat rent lite lätt under huven och bytt några slangar.

ska man köra på me blå silikon eller ska man ta svarta?
Bild


har lagt igen hålen efter sidan då dom inte behövs då listerna limmas och jag ska köra utan dom just nu.

ska slipas och spacklas riktigt när man svetsat hela vägen runt.
Bild

Bild


har börjat göra om avgasutblåset. förr var de där till vänster där jag börjat lägga igen, nu blir de 2st 2,5" pipor ut i mitten, inte klart än på kortet.
Bild


blev också att jag la ny toning, med perfekt resultat :). biltemas
återanvändningsbara för 40kr, bästa toning som finns, går inte
att misslyckas. kommer att tonas hela vägen från dörrarna till
bakrutan.
Bild


även de nya däcken har nu blivit omlagda
Bild



och sist men inte minst en bild på hur jag vill att den ska komma att se ut.



kommer att köpa såna turbobreddare och turbofrontläpp när ekonomin är något bättre :D.

Bild
Senast redigerad av beemern den lör apr 09, 2011 10:43 pm, redigerad totalt 21 gång.
larse norsken edvardsen
Användarvisningsbild
icklas
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Ort: Nora

Inlägg av icklas »

Den svarta o2,an är så fruktansvärt ball!:P..

sträva efter samma stuk å du har en grym bil! :thumbright:
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
beemern
För mycket laddtryck
Inlägg: 311
Blev medlem: sön jun 15, 2008 12:30 am
Ort: östersund/lit

Inlägg av beemern »

icklas skrev:Den svarta o2,an är så fruktansvärt ball!:P..

sträva efter samma stuk å du har en grym bil! :thumbright:


gillar inte fälgarna på den men ja den är grym :D.


tackar:).
larse norsken edvardsen
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Kusinen min har beggade sånna turbobreddare och även frontspolilern till salu ifall du letar
beemern
För mycket laddtryck
Inlägg: 311
Blev medlem: sön jun 15, 2008 12:30 am
Ort: östersund/lit

Inlägg av beemern »

chellquist skrev:Kusinen min har beggade sånna turbobreddare och även frontspolilern till salu ifall du letar

du har pm.
larse norsken edvardsen
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Inlägg av nicke.t »

vilket fynd. :thumbright:
tel 0707149931
beemern
För mycket laddtryck
Inlägg: 311
Blev medlem: sön jun 15, 2008 12:30 am
Ort: östersund/lit

Inlägg av beemern »

nicke.t skrev:vilket fynd. :thumbright:

ja absolut :). är ju en del fix men kollar man va dessa ligger i för pris så var den värd de 1000kr den kostade:D...
larse norsken edvardsen
beemern
För mycket laddtryck
Inlägg: 311
Blev medlem: sön jun 15, 2008 12:30 am
Ort: östersund/lit

Inlägg av beemern »

jahaa, blev klent med uppdatering just nu. håller på att jaga på ekonomiplåt (vilket inte är så billigt till dessa) och letar även bakvagn och växellåda från en bmw e21 för att göra om till skivbromsar och 5vxl låda.

men kommer mer snart...
larse norsken edvardsen
beemern
För mycket laddtryck
Inlägg: 311
Blev medlem: sön jun 15, 2008 12:30 am
Ort: östersund/lit

Inlägg av beemern »

nu har det ändå hänt lite grejer.


de största som har hänt är att jag har fått tag på en kaross som är
nästan helt rostfri så ska hämta den och kapa lös bakända på och
en del andra delar som behövs så jag kan byta den trasiga bakskärmen
på denna.



har äntligen slitit ur gamla golvmattan som luktade både
rått piss och skit, vilket inte är så mysigt att åka i.

men har iallfall börjat lägga ny dämpmatta nu.

ser ut så här fram. har bara lite ytrost att ta på insidan tröskeln
sen kan de läggas sista biten där också.
efter det är klart med dämpmatta överallt så blir de att limma på
svart tyg ovanpå.

Bild

bak färdigt, bara svart tyg kvar.
Bild

har snart gjort klart utblåsen också, ska bara hängas upp riktigt. hela bak ska även snart bytas som nämt längre upp.

Bild


kommer börja tillverka egna vita blinkers också, finns här hur man
gör på dessa. http://hem1.passagen.se/railo/sve/tips/whiteturn.htm

Bild


och med min vanliga otur med bilar så har toppackningen gått så nu
har man slitit lös allt och kört i tvätt på 80 grader, slipat och sen lackat
allt, blev dock lite konstigt med insuget silver, men ska montera dubbla
förgasare på den senare så insuget ska ändå bort och de nya blir svart.


Bild

Bild

blev även lite för mycke med svart ventilkåpa så den kommer
också att bli svart.

Bild
larse norsken edvardsen
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Ser ut att kunna bli grett de där :thumbright:

Kanske stod i tråden men hade du tänkt bygga turbo på den eller?

Jag ska fara och kika på din gamla svarta 240 imorgon och ev. köpa den, så har jag den vita som jag var ute och körde där den kvällen vi pratade lite på sommarn och den svarta faran på vintern :lol:
Chevelle SS -65
beemern
För mycket laddtryck
Inlägg: 311
Blev medlem: sön jun 15, 2008 12:30 am
Ort: östersund/lit

Inlägg av beemern »

Stener skrev:Ser ut att kunna bli grett de där :thumbright:

Kanske stod i tråden men hade du tänkt bygga turbo på den eller?

Jag ska fara och kika på din gamla svarta 240 imorgon och ev. köpa den, så har jag den vita som jag var ute och körde där den kvällen vi pratade lite på sommarn och den svarta faran på vintern :lol:

jo jag hade som planer på de men sket i de, ska sugtrimma som faan iställe, håller på att leta efter dubbla förgasare, trimkam och ett extraktor för då kommer den ligga på ca 130hk, vet om en som har högkompskolvar till min motor också, köper jag dom och portar toppen rätt så ska de tydligen göra precis förbi 150hk, och de är rätt mycke i en sån här lätt bil, spec me tanke på att den har 95hk nu och går redan att burna på 2an utan problem me dom där feta däcken haha.

ja men gör de, 240 är kul vinterbil, den är bättre skick än de ser ut, de mesta är bytt på både motor och upphängning, inget fusk, den är fortfarande bes i typ ett halvår eller så.:P.
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Ja okej, Det blev en affär iaf så nu äger jag din gamla 240. Går inget vidare nu dock, går ojämnt som fasen men när man drog ur den så skottade den på rätt bra. Vad är gjort med motorn?

Sen så hade du ju gamla fronten förut, Hur mycket jobb är det att sätta dit en sån igen? Bara att köpa fronten och lyktorna och bulta dit eller är det en massa annat som ska bytas?
Chevelle SS -65
beemern
För mycket laddtryck
Inlägg: 311
Blev medlem: sön jun 15, 2008 12:30 am
Ort: östersund/lit

Inlägg av beemern »

Stener skrev:Ja okej, Det blev en affär iaf så nu äger jag din gamla 240. Går inget vidare nu dock, går ojämnt som fasen men när man drog ur den så skottade den på rätt bra. Vad är gjort med motorn?

Sen så hade du ju gamla fronten förut, Hur mycket jobb är det att sätta dit en sån igen? Bara att köpa fronten och lyktorna och bulta dit eller är det en massa annat som ska bytas?


ja jag fick ett bud på den gamla så jag sålde den och satte dit från den nya igen:P. de är bara ta frontplåten, skärmarna, lycktor och blinkers. jag har nästan splitter nya lycktor till gamla fronten som du kan få köpa om du vill.

toppen är planad och vx3 kam samt alla packningar är nya, den klarar ju varva 7000v/min om man vill men innan du gör de så byt packningen längst fram på kammen för varvar man så mycke då trycker den ur sej olja där:P.
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Jaha okej :thumbright: Ska se ifall man orkar byta till gamla fronten igen senare när man får nå pengar, gillar den skarpt :)
Chevelle SS -65
beemern
För mycket laddtryck
Inlägg: 311
Blev medlem: sön jun 15, 2008 12:30 am
Ort: östersund/lit

Inlägg av beemern »

Stener skrev:Jaha okej :thumbright: Ska se ifall man orkar byta till gamla fronten igen senare när man får nå pengar, gillar den skarpt :)

jo den är sjukt mycke snyggare än den nyare.

har du fixat så att den går nu? de borde ju va något simpelt för de mesta är ju nytt. men tändkablarna är nå skit bara för dom nya tog jag till bmw,n:P.
larse norsken edvardsen
Skriv svar