Hjälp mig välja dieselmotor till en 142

Modifieringar och tips
flaektrem
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: mån apr 18, 2005 5:39 am
Ort: Ramnäs

Hjälp mig välja dieselmotor till en 142

Inlägg av flaektrem »

Har en 142a -74 som jag har planer på att stoppa ner en dieselmotor i för att få en rolig/billig bil att harva runt med.

Jag vill ha 3 saker, det är effekt, bränsleekonomi och hållbarhet (obs, inge elektronik). Hjälp mig hitta en motor som uppfyller dessa saker. En bonus vore ju om motorn var en 5 eller 6 cyl just för den fina motorgången.

Jag har själv tänkt på en AAZ 1,9 från golf GTD då dessa har bra rykte och det sitter en mekanisk pump från början, går att få effekt (tillräckligt för att leka med i en 142?) och dom går billigt.
Eller nån MB motor, det finns ju så herrejösses många olika och jag har ingen koll på dom för 5 öre så då får nån hjälpa mig att reda ut vilken som passar mina önskemål.

Nu vill jag höra tips, notera att motorn i orginalutförande måste hålla sig inom effekt/vrid gränserna för 140 karossen så det inte blir några problem i bes. Fast den ska givetvis gå att ställa på för att få effekt så det blir lite skjut.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:arrow: m45/ m46/47/ getrag + dieselklutchkåpan til 240/740+ 4 syl/5syl/v6/v8 diesel fra vw /audi........... :D :D :D :thumbright:
5syl tdi fra audi a6 fx :arrow: med eltronikk :shock: :lol: !!!!! :thumbright:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
flaektrem
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: mån apr 18, 2005 5:39 am
Ort: Ramnäs

Inlägg av flaektrem »

Jag börjar snegla på MB OM602/603/606 motorer, dom går att få ut brutalt med effekt i. Undrar om det är någon ekonomi att åka sån i 142? Om det ens får plats? möjligvis för mycket vrid också, bara lite spekulationer
flaektrem
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: mån apr 18, 2005 5:39 am
Ort: Ramnäs

Inlägg av flaektrem »

caterpillar skrev::arrow: m45/ m46/47/ getrag + dieselklutchkåpan til 240/740+ 4 syl/5syl/v6/v8 diesel fra vw /audi........... :D :D :D :thumbright:
5syl tdi fra audi a6 fx :arrow: med eltronikk :shock: :lol: !!!!! :thumbright:
Har läst på andra ställen att VAGs 4 cyl diesel inte passar D24 kåpan? kan det stämma?
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Inlägg av MB 4 ME »

jag lägger min röst på en 250d / dt fårn mercedes
billiga, okejn ekonomi å lättrimmat
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
flaektrem
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: mån apr 18, 2005 5:39 am
Ort: Ramnäs

Inlägg av flaektrem »

MB 4 ME skrev:jag lägger min röst på en 250d / dt fårn mercedes
billiga, okejn ekonomi å lättrimmat
Har börjat snegla på dom, frågan är om dom håller sig under 140 Hk och 216Nm. Hästkrafterna tror jag inte är nån fara, men snarare vridet med dom motorerna

Vad ska motorn heta? OM602.***?
flaektrem
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: mån apr 18, 2005 5:39 am
Ort: Ramnäs

Inlägg av flaektrem »

Nu är det ont om idéer tycker jag 8)
Plutten
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: mån jul 20, 2009 10:26 am
Ort: Bjurholm, Västerbotten

Inlägg av Plutten »

laddtryck skrev:
caterpillar skrev::arrow: m45/ m46/47/ getrag + dieselklutchkåpan til 240/740+ 4 syl/5syl/v6/v8 diesel fra vw /audi........... :D :D :D :thumbright:
5syl tdi fra audi a6 fx :arrow: med eltronikk :shock: :lol: !!!!! :thumbright:
Har läst på andra ställen att VAGs 4 cyl diesel inte passar D24 kåpan? kan det stämma?
1.9an passar inte på d24 kåpan, de gör däremot femman och tar man en sån fast med pump från en äldre femma (2liter) så har man en utan elektronik. Hade (har) en sån i en gammal 200quattro å den gick fint
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

MB 300DT (12v modellen) eller en MB 250DT om du hittar en sådan

volvo/vag gamla dieslar är ju mest bara skit...
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
volvod6
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: sön dec 07, 2008 8:29 pm

Inlägg av volvod6 »

Jeg skal sette i vw 1,9 td som er oppskrudd masse og masse turbotrykk. Går som faen :lol:
Amazon221
För mycket laddtryck
Inlägg: 227
Blev medlem: tor jul 13, 2006 7:39 pm

Inlägg av Amazon221 »

laddtryck skrev:
MB 4 ME skrev:jag lägger min röst på en 250d / dt fårn mercedes
billiga, okejn ekonomi å lättrimmat
Har börjat snegla på dom, frågan är om dom håller sig under 140 Hk och 216Nm. Hästkrafterna tror jag inte är nån fara, men snarare vridet med dom motorerna

Vad ska motorn heta? OM602.***?
ifall du undrar så har OM603 med turbo 147hk och strax över 300nm i vrid, OM603 utan har 109hk och 185nm, så du ska nog klara dig, börja med att regbesikta med en std 250D 20V, sen efter bes sätter du dit turboprylar, du får ju köra 2 år med den innan nästa bes så
Användarvisningsbild
joel
Forumsberoende
Inlägg: 589
Blev medlem: lör dec 20, 2008 12:03 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av joel »

jag har en audi 5a 2,0l ingen el å den passar på volvos diesel lådor.. den kan du få köpa om du vill
180zx..

joel lindell
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

mercedes utan tvekan.

finns ingen bättre diesel motor :D
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

problemet med att stoppa en merca motor i en volvo och speciellt 140 är ju att styr stagen är ivägen för tråget! har sett bilder på en 142 med merca 240d och han fick kapa ut massor i torpedväggen och nästan hela framvagns balken för att tråget att gå fritt från styrstagen
volvod6
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: sön dec 07, 2008 8:29 pm

Inlägg av volvod6 »

Blom142 skrev:mercedes utan tvekan.

finns ingen bättre diesel motor :D
Dem holder bra, men det hjelper ikke når dem er et skit og skruve på og en motor koster jo en formue.
Skriv svar