Insug/plenum till t.e.x volvo 8v
-
- För mycket laddtryck
Insug/plenum till t.e.x volvo 8v
Undrar bara varför hemmbyggda aluminium insug är så dyra,när man kan få betala uppåt 5000 för ett,när man t.e.x kan få ett bra grenrör för under halva priset.
Min egen teori är att de är få personer som har möjlighet att tigga aluminium hemma i garaget.

wccc.fi är ett forum
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
Hej!
Jag kan bara svara för mig själv då jag hjälper folk med byggnationer av allehanda specialdelar.
Ett grenrör är väldigt mycke enklare att smida ihop,billigare i material samt mycket enklare att svetsa.
Ett insug är det mycket mer pusslande med,svårare material att hantera/svetsa. Samt mycke mer småpill.
Och jag kan även tillägga att jag tror det är mycket svårt att få tag på ett specialbyggt plenum till din bil för 5000:-. Möjligtvis om det är något som någon gjort en serie på. Om det inte är begagnat eller kanske inte lagt så mycket kärlek på det. Finns ju många olika kvalitetskrav.
Och som du säger så är svetsen mycket dyrare,om man nu inte köper en kinasvets.
Mvh Ante
Jag kan bara svara för mig själv då jag hjälper folk med byggnationer av allehanda specialdelar.
Ett grenrör är väldigt mycke enklare att smida ihop,billigare i material samt mycket enklare att svetsa.
Ett insug är det mycket mer pusslande med,svårare material att hantera/svetsa. Samt mycke mer småpill.
Och jag kan även tillägga att jag tror det är mycket svårt att få tag på ett specialbyggt plenum till din bil för 5000:-. Möjligtvis om det är något som någon gjort en serie på. Om det inte är begagnat eller kanske inte lagt så mycket kärlek på det. Finns ju många olika kvalitetskrav.
Och som du säger så är svetsen mycket dyrare,om man nu inte köper en kinasvets.
Mvh Ante
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Kontakt:
Men jag måste få undra...
Varför ska man envisas med att göra insugen i Alu om man inte har råd med det?
Jag slängde ihop ett fint plenum till min 8v i vanligt svart..
Köpte en fläns och 4 trattar av ajden 600:- kostade det ungefär.
Sen ett par avgasböjar, säg 200:- till då.
Och lite spillplåtar som ligger å dräller i vartenda garage..
Nån timme eller två med svets och rondell så är det klart!
Om nån vill köpa mitt insug för 5000:- så säljer jag det direkt.
Varför ska man envisas med att göra insugen i Alu om man inte har råd med det?
Jag slängde ihop ett fint plenum till min 8v i vanligt svart..
Köpte en fläns och 4 trattar av ajden 600:- kostade det ungefär.
Sen ett par avgasböjar, säg 200:- till då.
Och lite spillplåtar som ligger å dräller i vartenda garage..
Nån timme eller två med svets och rondell så är det klart!
Om nån vill köpa mitt insug för 5000:- så säljer jag det direkt.
Gustav Sundberg
-
- Forumsberoende
kan inte med säkerhet säga detta men kolla simons insug på 7an tror med 95% säkerhet att det är gjort av en brandsläckare ser då så ut och att inte fler gör så är för mig en gåta enklare än så kan det ej bli att få grunden till ett insug mvh morgan
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
Vem fanken bygger grenrör för 2500!?
Jag skulle nog inte så gärna bygga för det dubbla, möjligtvis på en bil med gott om plats och inte allt för specifika krav.
Jag skulle nog inte så gärna bygga för det dubbla, möjligtvis på en bil med gott om plats och inte allt för specifika krav.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Tror kanske det kan ha diskuterats om att man kan få ett fint beggat grenrör för de summorna. Materialkostnaderna är ju inte direkt oöverkomliga på ett svartstålsrör 
tror mitt senaste kostade några hundralappar, och som sagt skulle någon bjuda mig 2500kr för det så skulle jag nog smida ihop ett till om man haft tid till övers

tror mitt senaste kostade några hundralappar, och som sagt skulle någon bjuda mig 2500kr för det så skulle jag nog smida ihop ett till om man haft tid till övers

Verkar vara en del. Ganska många svartstålsgrenrör ute för runt 2500. Är ju inte helt jätteavancerat att göra ett grenrör till 4 cyl där det finns bra med plats.j björk skrev:Vem fanken bygger grenrör för 2500!?
Vad jag inte förstår är varför nästan alla bygger alu insug? Förstår inte varför inte fler bygger i stål?
Chevelle SS -65
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Kontakt:
kanske en dum fråga??
kan man få problem med rost i insug i svartstål
det borde kunna rosta??
det borde kunna rosta??
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D
))
Åker BMW 123 D

- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Kontakt:
Det beror ju förstås på vad man har för kontakter, men om man får köpa material och gas till svetsen lär det ju vara 1500-2000 i material iaf?Ersviken skrev:Tror kanske det kan ha diskuterats om att man kan få ett fint beggat grenrör för de summorna. Materialkostnaderna är ju inte direkt oöverkomliga på ett svartstålsrör
3-4 flänsar, (en eller 2 wg) 600-1000kr ca. minst 10 krökar, 250-300 någonstans. Några hundralappar i gas till svetsen. 10-20 tim jobb.
Jag får då inte ihop det iaf.
Heavy metal bmw:n
- Daniel-635
- Forumsberoende
Alla mina tryckrör är i svartstål och visst kan man lika gärna göra hela insuget i svart också.
Mina är Diamantsvart metallic, och polerat aluminum kan man ju ha på fälgarna (Där det hör hemma)
Elgalvning eller liknande ytbehandling är svårt att få in i rören, kommer bara in någon cm i bästa fall, om man inte vidtar komplicerade åtgärder.
Som jag ser det är väl spridar montaget en av de svåraste grejorna att utföra. då man ofta behöver en fräs att borra in "spridarhålet" med och även en svarv att svarva själva spridarhållaren.
Mina är Diamantsvart metallic, och polerat aluminum kan man ju ha på fälgarna (Där det hör hemma)

Elgalvning eller liknande ytbehandling är svårt att få in i rören, kommer bara in någon cm i bästa fall, om man inte vidtar komplicerade åtgärder.
Som jag ser det är väl spridar montaget en av de svåraste grejorna att utföra. då man ofta behöver en fräs att borra in "spridarhålet" med och även en svarv att svarva själva spridarhållaren.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo