Insug/plenum till t.e.x volvo 8v

Tjata om vad som helst .
Rasmus 85
För mycket laddtryck

Insug/plenum till t.e.x volvo 8v

Inlägg av Rasmus 85 »

Undrar bara varför hemmbyggda aluminium insug är så dyra,när man kan få betala uppåt 5000 för ett,när man t.e.x kan få ett bra grenrör för under halva priset. :shock: Min egen teori är att de är få personer som har möjlighet att tigga aluminium hemma i garaget.
wccc.fi är ett forum
Ante Karlsson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

Hej!

Jag kan bara svara för mig själv då jag hjälper folk med byggnationer av allehanda specialdelar.

Ett grenrör är väldigt mycke enklare att smida ihop,billigare i material samt mycket enklare att svetsa.

Ett insug är det mycket mer pusslande med,svårare material att hantera/svetsa. Samt mycke mer småpill.

Och jag kan även tillägga att jag tror det är mycket svårt att få tag på ett specialbyggt plenum till din bil för 5000:-. Möjligtvis om det är något som någon gjort en serie på. Om det inte är begagnat eller kanske inte lagt så mycket kärlek på det. Finns ju många olika kvalitetskrav.

Och som du säger så är svetsen mycket dyrare,om man nu inte köper en kinasvets.

Mvh Ante
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Men jag måste få undra...
Varför ska man envisas med att göra insugen i Alu om man inte har råd med det?

Jag slängde ihop ett fint plenum till min 8v i vanligt svart..
Köpte en fläns och 4 trattar av ajden 600:- kostade det ungefär.
Sen ett par avgasböjar, säg 200:- till då.
Och lite spillplåtar som ligger å dräller i vartenda garage..
Nån timme eller två med svets och rondell så är det klart!

Om nån vill köpa mitt insug för 5000:- så säljer jag det direkt.
Gustav Sundberg
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Men svartstål är ju inte bling bling! 8)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
readytorace
Forumsberoende

Inlägg av readytorace »

kan inte med säkerhet säga detta men kolla simons insug på 7an tror med 95% säkerhet att det är gjort av en brandsläckare ser då så ut och att inte fler gör så är för mig en gåta enklare än så kan det ej bli att få grunden till ett insug mvh morgan
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

The skrev:Men svartstål är ju inte bling bling! 8)
Sant!
Jag penselmålade mitt brunt.. så det är så lite bling det kan bli.. :P

Men dom som vill ha Bling. dom får skylla sig själv! :)
Gustav Sundberg
Rasmus 85
För mycket laddtryck

Inlägg av Rasmus 85 »

Då stämde min teori till viss del :wink:
wccc.fi är ett forum
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Vem fanken bygger grenrör för 2500!?
Jag skulle nog inte så gärna bygga för det dubbla, möjligtvis på en bil med gott om plats och inte allt för specifika krav.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

Tror kanske det kan ha diskuterats om att man kan få ett fint beggat grenrör för de summorna. Materialkostnaderna är ju inte direkt oöverkomliga på ett svartstålsrör :)
tror mitt senaste kostade några hundralappar, och som sagt skulle någon bjuda mig 2500kr för det så skulle jag nog smida ihop ett till om man haft tid till övers :)
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

j björk skrev:Vem fanken bygger grenrör för 2500!?
Jag skulle nog inte så gärna bygga för det dubbla, möjligtvis på en bil med gott om plats och inte allt för specifika krav.
Verkar vara en del. Ganska många svartstålsgrenrör ute för runt 2500. Är ju inte helt jätteavancerat att göra ett grenrör till 4 cyl där det finns bra med plats.

Vad jag inte förstår är varför nästan alla bygger alu insug? Förstår inte varför inte fler bygger i stål?
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Smurfen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Smurfen »

Vi byggde ett insug i Rostfritt. Fungerade mycket bra och mer bling kan det nog inte bli med polerat rostfritt.
Men inte så tungt heller då man klarar sig med tunnare material än med alu.
Föredetta Vw Freak! Bygger Corrado vr6.
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Kontakt:

kanske en dum fråga??

Inlägg av calle Bengtsson »

kan man få problem med rost i insug i svartstål
det borde kunna rosta??
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Johan Lindberg »

med en turbo som släpper ur sig lite lagomt med olja borde det inte vara nå problem :hihi: annars kan man väll lämna in det på ytbehandling, typ gulkromatering eller liknande?
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Ersviken skrev:Tror kanske det kan ha diskuterats om att man kan få ett fint beggat grenrör för de summorna. Materialkostnaderna är ju inte direkt oöverkomliga på ett svartstålsrör :)
tror mitt senaste kostade några hundralappar, och som sagt skulle någon bjuda mig 2500kr för det så skulle jag nog smida ihop ett till om man haft tid till övers :)
Det beror ju förstås på vad man har för kontakter, men om man får köpa material och gas till svetsen lär det ju vara 1500-2000 i material iaf?

3-4 flänsar, (en eller 2 wg) 600-1000kr ca. minst 10 krökar, 250-300 någonstans. Några hundralappar i gas till svetsen. 10-20 tim jobb.
Jag får då inte ihop det iaf.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Alla mina tryckrör är i svartstål och visst kan man lika gärna göra hela insuget i svart också.
Mina är Diamantsvart metallic, och polerat aluminum kan man ju ha på fälgarna (Där det hör hemma) :wink:

Elgalvning eller liknande ytbehandling är svårt att få in i rören, kommer bara in någon cm i bästa fall, om man inte vidtar komplicerade åtgärder.

Som jag ser det är väl spridar montaget en av de svåraste grejorna att utföra. då man ofta behöver en fräs att borra in "spridarhålet" med och även en svarv att svarva själva spridarhållaren.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar