Sida 1 av 1

Motorrecept: BMW m10 turbo.

Postat: mån nov 30, 2009 12:43 pm
av Pimplaren
Hejsan!

Har just byggt en m30 som bromsades 630 i maskinen(570 på hjulen) vid 1.7 bar och nu är det dax för en m10 i racebilen.

I helgen hämtade jag en riktig racebil, BMW 2002 Supersaloon.
Skulle vilja ha en passade motor och då ligger m10 varmt om hjärtat då jag har m30n :)

Skulle vilja ha ett utförligt recept med tankar och ideer ang detta!
02robban hade en trevlig förgasarturbo, Jonas olhsson har fin maskin, skriv era recept :twisted:

Mål är ca 8000rpm och 500 maskin hästar, behöver inte vara smidd rakt igenom utan Bubbla kolvarna osv :thumbright:

Bild

MVH Oliver Bjuhr

Postat: mån nov 30, 2009 3:18 pm
av mattias
Var har du grävt upp den där ?! :shock:

Kollat på Bönnis maskin ?
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=35134
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20702
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=39825

Ska du ha så brett register som möjligt blir det ju ett recept och är du bara nöjd med topp-effekt så går ju det också.. Är nog bra med lite mer riktlinjer om vad du är ute efter.

Postat: mån nov 30, 2009 4:18 pm
av Karl V
Se till att få brett register i maskinen så den blir lättkörd på bana, smalt och spetsigt register är inge roligt på bana.

Kompressor och turbo vore ju skitkul, bett redan från botten och tillräckligt med mos på varv också. En hel del extra vikt förstås..

Postat: mån nov 30, 2009 4:33 pm
av mattias
Jag skulle nog säga att rätt byggd med turbo har man absolut tillräckligt brett register, för det hänger mycket på att ha en snabb och tät-stegad låda och att man kör på det högre varvtals-registret (vad ska man annars ha all effekt till??).
Satsar man inte på rätt låda är kanske inte bilen 100% banracing-anpassad heller, utan mer en rolig bil att sladda med.. men han har ju inte riktigt yttrat sig om vad han ska ha den till så jag håller tyst nu.

Postat: mån nov 30, 2009 4:58 pm
av erikjakan
Jag är 50%ig delägare i plastbaljan. Vad säger panelen om en dubbelturbo installation, för mer körbarhet! ?

Bilen ska gå 90% gata!

/Erik

Postat: mån nov 30, 2009 5:06 pm
av Pimplaren
mattias skrev:Var har du grävt upp den där ?! :shock:
I dom djupaste skogarna i Dalarna :) hehe

Ja jag har kikat lite på den! skulle vilja ha Robbans gamla recept och Jonas, har försökt läsa i Jonas tråd men svårt att summera allt :) hehe

Postat: mån nov 30, 2009 5:30 pm
av mattias
Man kan säga så här, ni letar nog inte efter Jonas Ohlssons recept, den motorn är tänkt att leverera betydligt mer än 500 hk när den bromsas nästa gång, den gav över 600 hk i motorn när vi fick ge oss pga tändproblem sist, och då hade vi både mer bränsle, laddtryck och varv kvar att ge. :headbang:

Ska man ha en gatmotor som ibland får smaka lite bana vill man ha en motor som inte är lika hård mot ventil-mekanismen, och ha ett register som ligger lite lägre, mellan 4000-7000 rpm med bra fyllnadsgrad där.

Jag skulle rekommendera en snabbt portad topp, snäll Schrick 304, en Schwitzer turbo S256 (kanske S258) med delat turbinhus, ett kompakt grenrör med lika längd och puls-split, en 50-60 mm wastegate med delning mot ventilen från kollektorn. Underskatta inte ett original-insug här, även om det kanske är enklare att bygga ett eget med trattar, plenum och 60-70 mm spjällhus.

Robbans recept kommer jag inte ihåg, men den är nog inte så långt från det jag skrev fast kanske större turbo? :scratch:

Postat: mån nov 30, 2009 9:57 pm
av Jonas Ohlsson
hahaha vilken bil. fulsnygg!! skit tuff :thumbright:
ja jag kan bara hålla med mattias, en sån motor kan prestera uppmot 500hk kanske mer.
kanske ev lite starkare kam men då borde man fundera på nån tätväxlad låda

Postat: mån nov 30, 2009 9:57 pm
av Pimplaren
Allt mellan 500 och 600 är intressant sålänge det inte kutar iväg i sjuka summor pengar :)
Bilen måste gå grönjävligt!

Tack för tipsen än så länge!

Vill ha mer.

Kolvar stakar ventiler topp block vev osv osv vad ska man välja för en bra turbo m10?

Postat: mån nov 30, 2009 10:20 pm
av super7
erikjakan skrev:Vad säger panelen om en dubbelturbo installation, för mer körbarhet! ?

Bilen ska gå 90% gata!
Köp Westins motor :thumbright:

Postat: lör feb 06, 2010 11:31 pm
av robban
Den här tråden har jag helt missat, dock har de flesta gått igenom de mesta.

e21an med m10 körde jag gt40 med ar 0.99 56/60 vill jag minnas och 304 skräck, vems 3.3 + 1680cc spridare och e28 spjäll, saab tryckplatta + black magic lamell. osv osv