Bmw 2002 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Kontakt:

Bmw 2002 Turbo

Inlägg av robban »

Jaha lägger väl ut en tråd iaf då efter dv tjat på mitt budget bygge. Det är en 2002 -73 säkert igenkännd av många i trakterna, dock haft nått ägg till ägare som skulle kapa sönder halva biljävel för att få platts med nått volvorunk. Så pga de så fick ny framvagnsbalk inhandlas, ny kardantunnel byggas, kapa om bonnbyggd å laggårdsbockad icke godkännd störtbur m.m m.m m.m :)

Så till bilen, det som är gjort/görs är bakvagn och framvagnen blästrad
inpressade nya superflex bussningar runt om, boxade bärarmar och lackat. Nya bromsrör hela systemet, lackad undertill osv...

Mål: 90++

Bakvagnsbalken var som vanligt ganska rostig och den fick en smärre fixning den kan du se mer av här ---->>http://robban.bmwcoupe.nu/bakvagn.html

Lill garaget man pular i hehe :)
Bild

Dyrbussningarna :)
Bild

Bärarm blästrad, boxad, nya bussningar och hammarlackad på platts.
Bild

hela bakvagen klar förutom kränghämmar bussningarna...
Bild

framvagnsbalen blästrad lackad styrväxel samt superflex bussningar monterat...
Bild

Pga löken till forntida ägare som kapat upp kardantunneln rakt som ett snöre, och den medföljande "skruvade" kardantunneln var bara att rata. Då kardantunneln är en av de styvaste punkterna i karossen.... Ska komma ihåg de kardantunnel = bra att ha ... hm ok

Här görs en ny stadig sådan som kläs med plåt vilket är gjort i nuet har bara inte hunnit fixat kameran... Men såhär såg de ut då...
Bild

Och lite plåt kan vara bra att ha till tunneln :)
Bild

turbo plattan med sintern....
Bild

Intercooler säg vara bra har jag hört... (motor utrymmet bara grundat)
Bild

Lite bromsrör och verktyg för att dra om hela skiten, nytt är fint eller hur de nu va :)
Bild

Turbon är en Holset HX35 då jag inte hade något större liggandes, bytes vid behov... En sak till KL-Racings flänsar till m10 toppen passar lika bra som en yamaha yz 125:a gör på en harly träff! Efter samtal med snubben ifråga "- Mja, hoppsan nya är gjorda innom 2-3v" jaha smirtobert aja om nån har m10 fläns för bra pengar i ume trakten så uppsattas de då jag vill göra grenröret klart..
Bild

Tack och bock!

//Robban
Senast redigerad av robban den mån nov 06, 2006 12:23 am, redigerad totalt 4 gång.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Sture på Lernia kan nog fixxa en fläns, ingeting är omöjligt för honom!
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

Lite bromsrör och verktyg för att dra om hela skiten, nytt är fint eller hur de nu va
vars köper man grejer för att pressa konan på bromsledningar mm som du har på bilden ???
Johannes Selberg
Ford F100
Användarvisningsbild
AndreasH
För mycket laddtryck

Inlägg av AndreasH »

Tjenare, kul som fan med en till 02a :D
Bild
Projekt revirbocken
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Snyggt å kul med en tråd till med 02... Ska snart lägga upp en egen bara jag sorterat upp i bild träsket. Grymt fin fram och bakvagn nu fick jag insperation att gå ut och riva ner min egen fram vagn och blästra lite.... :lol:

Jag/vi (abris bygger likande motor) har bara mätt var snittet på m5 insuget ska vara. Tänkte korta lite men framför att resa upp vinkeln så såsen rinner rakt på tallriken och ge plenumet bättre plats för orginal servot. Blir väl nya hål för spridarna antar jag men dom här ska kapas å svetsas ihop är det tänkt
Bild
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Jonas Ohlsson »

äntligen lite kul läsning :wink:
ang flänsar mot toppen så har jag gjort flänsar hos sture så han borde ha kvar programmet :D
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av robban »

142 TiXeR skrev:
Lite bromsrör och verktyg för att dra om hela skiten, nytt är fint eller hur de nu va
vars köper man grejer för att pressa konan på bromsledningar mm som du har på bilden ???
Är inhandlat på feltema för en billig peng "dubbelkoningsverktyg" bara söka på sidan :)
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av robban »

herr O skrev:äntligen lite kul läsning :wink:
ang flänsar mot toppen så har jag gjort flänsar hos sture så han borde ha kvar programmet :D
Aha bra hur får jag tag på hnm? Annars en fungerande cad ritning ska inte vara så svårt att få fram som inte är trasig hehe.. Får väl göra en själv om inte annat... :)
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Stopp vänta här nu jag hade ju tänkt beställa flänsar till 2 motorer men passar dom inge vidare så :roll:...
Köper gärna två om du gör eller hittar åt Sture...

Ev känner jag Stures granne kanske man ska forska lite i den änden. Misstänker att det inte blir framtaget sådär våldsfort dock
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av robban »

M5 spjäll och orginal insug varför inte gå hela vägen och göra egen tryckbox, sen du ska väl inte svetsa ihop dem åt vägen, utan åt andra hållet ? =)

Ja kl-racing m10 flänsar mot toppen passar mycket obra!! :evil: Ringde snubben idag men han svarade inte hoppas för hans skull att han var för upptagen med att göra nya flänsar så det var därför han inte kunnde svara när jag ringde.....

Ja annars är det med han på lernia mycket intressant, kolla de!

Ingen som känner nån som har access att göra det på ålö då?
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

25242 är nummret till Sture, hans jobb d.v.s. på Lerina.

Annars.

www.eniro.se -> Lernia Holmsund -> Växeln -> Fråga efter sture.

:)
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

peppe> Snackade lite med Nicke om ev hänga med till Sune i veckan å forska lite i m10 flänsen. Tänkte leverera en bränsleregulator åt han som han går å längtar efter :lol:

Håller ögonen öppna ...
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

chellquist skrev:peppe> Snackade lite med Nicke om ev hänga med till Sune i veckan å forska lite i m10 flänsen. Tänkte leverera en bränsleregulator åt han som han går å längtar efter :lol:

Håller ögonen öppna ...
Tjenare, själv ska man till Sture idag eller senare i veckan, vem vet vi kanske möts där :)
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av robban »

Snackade med krister på klracing nyss och i slutet av veckan trodde han att de skulle vara klara... jag har ändå köpt 2st av hnm så klart man vill ha passade flänsar... men aldrig fel att bunka upp med nåra till om sture kan fixa, intresset för dem verkar juh finnas så å det är alltid bra att ha "om det skulle bli riktigt kallt nån gång" :)
Rallybananen
Lite mer laddtryck

Inlägg av Rallybananen »

Jodå den bilen känner man igen... känner två killar som haft den... "Volvorunket" som skulle i den var en B21 Grp-a motor som magnum Racing byggt och den var bromsad till 363hk... :D och sen var det en B23 16ventilare som skulle ner i den, men det blev aldrig av.. :?
Kul att se att det blir nåt vettigt gjort av den nu iaf... så många byggen som får stå och samla damm eller rosta och bli förstörda... :roll:
Bilar utan turbo suger=)
Skriv svar