Vikta/ballansera vevstakar själv!

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Nicklas.L.Jonsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: tor feb 25, 2010 4:44 pm
Ort: Finspång

Vikta/ballansera vevstakar själv!

Inlägg av Nicklas.L.Jonsson »

Har lite frågor och funderingar kring att vikta/ballansera vevstakar
själv.
Jag har läst och sökt runt lite här och där men inte fått så där ytterst mycket kött på benen.
Så driftig som man är så vart det en sväng till garaget med brevvågen för att se om jag kunde lösa det själv.

Att få en bra vikt på själva staken var ju inte helt svårt.
Bild

Tog även separat vikt på överfallen.
Bild

Det svåra var ju att få konsekventa siffror från stor och lillände. Det är ju bara differansen mellan måtten jag är ute efter.
Bild
Bild

Lill änden gick bra. Jag tog om måtten säkert 3 gånger på varje stake och fick samma varje gång. Max ett grams avvikelse.
Men på stor ändan fick jag diffar på 20g hit och dit. Antagligen på grund av bristande mät instrument. Ska åtgärdas!

Efter mycket vägning såg det ut så här:
Bild

Jag vet inte hur proffsen gör och jag har ingen aning om vad det gör för skillnad med 1-2 gram hit och dit.
Motorn stakarna ska sitta i är en b230f. Ska bara ha den på isen så det är inget yber seriöst men roligt att lära sig.
Är det någon som har ideer om ett bättre sätt att väga allt utan att ha tillgång till en mekanisk verkstad så är det jätte välkommet. Jag MÅSTE hitta ett sätt att väga storändan konsekvent annars kan jag inte sova=).

Och en fråga till. Om jag får till vägningen efter ordning. Vart på staken får jag slipa utan att försvaga den?
Bild

Hoppas på att någon av er har bättre koll än jag.
Nicklas Jonsson
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Du måste nog se över din mätmetod lite.

Om man lägger ihop vikterna du har fått på stor och lillända så diffar det väldigt mot totalen.

Det finns garanterat nån bild här på forumet om vart det är lämpligt att slipa på staken.
Men på storändan har du ju en massa hörn å pluppar som sticker ut som går att ta bort.
Lilländan likaså, massor av kanter å grejer som går att mjuka av.
Gustav Sundberg
Nicklas.L.Jonsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: tor feb 25, 2010 4:44 pm
Ort: Finspång

Inlägg av Nicklas.L.Jonsson »

Jo metoden har ju uppenbara brister.
Vikten på lilländan + storändan kan ju som sagt aldrig
bli lika med totalen på det här sättet.
Men om jag mäter på detta sätt på lilländan så ser man ju vilken som är
tyngst/lättast och kan slipa efter det. Inte sant
Samma bör ju gälla för storändan men jag har svårt att få en bra vägning på just den.
Ingen som har gjort det här själva?
Kanske rent av finns någon som jobbar med det här?
Nicklas Jonsson
A.Jönsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: sön maj 18, 2008 10:14 pm
Ort: Helsingborg

Inlägg av A.Jönsson »

Vad vill du uppnå med att fila på stakarna ?

Är det av betydande skillnad.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Bild

"Man bör ha en bra fungerande vevstaksfixtur så man enkelt och snabbt kan läsa av storändans vikt på en vevstake och detta med god repeteringsnoggrannhet. Kolvar och vevstakar ska viktjusteras till en vikt på 0.5 grams likhet eller mindre. Vevstakar slipas materialet bort eller fräses på stor respektive lilländan. Kolvar svarvas eller fräses ur på ställen där kolvens utformning inte tar skada eller så svarvar man ur kolvbulten. I dagens läge med bra eftermarknadskolvar och stakar, ligger de ofta mycket bra i toleranser emellan i ett set. Men sällan är det bättre än 2-3 gram, och bör justeras. Storänden på en vevstake är det som är mest viktigt att få alla lika, eftersom dessa är monterade runt vevtappen och på så sätt integrerad i vevaxelns massa. Lösa roterande delar som kolvar/låsringar/stakar/lager skall alltså vägas in till under 0.5 gram eller mindre."
Saxat från Turnited CNCs sida.

Varför man bör vikta in stakarna säger sig väl självt om man funderar lite på det?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Nicklas.L.Jonsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: tor feb 25, 2010 4:44 pm
Ort: Finspång

Inlägg av Nicklas.L.Jonsson »

jaha det är så dom stora grabbarna gör!!
Okej då får det bli att åka till yrkesskolan och låna svarv och bygga fixtur.
Är det någon som vet var man kan köpa en våg som kan läsa 0.1g-2000g typ.
Hittade bara svindyra.
Nicklas Jonsson
Kurre86
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: fre dec 04, 2009 9:53 am
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Inlägg av Kurre86 »

Jag vet inte hur bra de är, men på Dealextreme finns det i vart fall en massa vågar till bra priser... Gratis frakt och hyfsat snabb leverans dessutom!
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 911
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av dsimila »

Varför man bör vikta in stakarna säger sig väl självt om man funderar lite på det?
Jag har funderat på det. Om en vev väger ca 20kg eller nåt, kan 5 gram hit eller dit verkligen göra nån märkbar skillnad?
Jag kan ju förstå om det blir nån hästkraft vid 7000 varv.
Är det nån som har mätt?
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Inlägg av Linkansg1 »

dsimila skrev:
Varför man bör vikta in stakarna säger sig väl självt om man funderar lite på det?
Jag har funderat på det. Om en vev väger ca 20kg eller nåt, kan 5 gram hit eller dit verkligen göra nån märkbar skillnad?
Jag kan ju förstå om det blir nån hästkraft vid 7000 varv.
Är det nån som har mätt?
Smokey Yunick tyckte att det va den mest onödiga kostnaden på ett motorbygge...men han kanske drev med alla,vad vet jag..
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Nicklas.L.Jonsson skrev:jaha det är så dom stora grabbarna gör!!
Okej då får det bli att åka till yrkesskolan och låna svarv och bygga fixtur.
Är det någon som vet var man kan köpa en våg som kan läsa 0.1g-2000g typ.
Hittade bara svindyra.
Billiga vågar som har hög upplösning klarar oftast inte speciellt många hundra gram. Ska man ha noggranhet och kapacitet samtidigt så skenar priset.



5 gram blir ganska många kilogram vid 5-7000Rpm. Allt beror ju på graden av seriositet. Man kan basera sitt bygge på en sliten standardmotor där man inte ens balanserar svänghjulet efter lättning och kopplingsbyte (borrat ny bultcirkel/stiftat) eller så gör man allt så noga man bara kan och allt därimellan
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Nicklas.L.Jonsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: tor feb 25, 2010 4:44 pm
Ort: Finspång

Inlägg av Nicklas.L.Jonsson »

Jaha nu har jag beställt en våg som klarar 0.1g-3kg.
Bara hoppas att den kommer fram.
Ingen aning om den funkar bra.
Kostade bara 27-28 dollar så man bör väl kanske inte ha så stora förhoppningar.
Alltid värt ett försök i alla fall.
Nicklas Jonsson
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

The skrev:Billiga vågar som har hög upplösning klarar oftast inte speciellt många hundra gram. Ska man ha noggranhet och kapacitet samtidigt så skenar priset.
Min klarer 0.05g - 10.5 kg.... men kostet 4200 Nkr.. fin som pakke-vekt også, da... 2 vekter i 1, egentlig.
-Bjørn
Nicklas.L.Jonsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: tor feb 25, 2010 4:44 pm
Ort: Finspång

Inlägg av Nicklas.L.Jonsson »

Nu har jag svarvat till en snitsig hemmagjord fixtur! :D
Är dock bara halvfärdig.
Har bara den delen som ska stå på vågen klar...
Den andra blir klar i morgon med lite tur.
Vet inte hur mycket min gammla skit våg klarar men
om den tar både fixturen och staken så ska jag lägga upp
lite nya siffror.
Så får ni avgöra själva om jag har gjort rätt eller ej :roll:
Nicklas Jonsson
JoeyJ
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: tis feb 02, 2010 3:44 pm
Ort: Norrköping

Inlägg av JoeyJ »

vet inte om det tillför nått vettigt till konversationen men kom och tänka på det här filmklippet

http://www.youtube.com/watch?v=QLpiF0E0EJU
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a
Nicklas.L.Jonsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: tor feb 25, 2010 4:44 pm
Ort: Finspång

Inlägg av Nicklas.L.Jonsson »

Hehe ja du han fick det att se lätt ut...
Det är väl typ så min prototyp kommer att fungera.
Blev inget garage nu i helgen... :beerchug:
Men ska väll ha lite bilder och siffror i morgon kväll hoppas jag..
Nicklas Jonsson
Skriv svar