Lamelltjocklek 618 tryckplatta?
Lamelltjocklek 618 tryckplatta?
Är det någon som har koll på vilken lamelltjocklek man ska använda till en 618 tryckplatta?
Tryckte i en standard ofjädrad mercedeslamell men får inte kopplingen att koppla ur, har borrat upp ett inspektionshål i svepet och kan då se att lagret rör sig ung 10mm
Min gissning är att lamellen som sitter i är för tjock, någon som har några andra teorier?
Måste om så är fallet ha tag på en 228mm.s sinterlamell med mercasplines (26 finspline) så tips mottages tacksamt även här.
Tryckte i en standard ofjädrad mercedeslamell men får inte kopplingen att koppla ur, har borrat upp ett inspektionshål i svepet och kan då se att lagret rör sig ung 10mm
Min gissning är att lamellen som sitter i är för tjock, någon som har några andra teorier?
Måste om så är fallet ha tag på en 228mm.s sinterlamell med mercasplines (26 finspline) så tips mottages tacksamt även här.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Hissade ner bilen nu och med två pers som knuffar bilen verkar den faktiskt koppla ur, men det känns ju inte helt klockrent, antingen får jag shimsa ut tryckplattan eller så skaffar jag en sinter, tror att den lamell från MB sprinter jag använder nu är tjockare än 8.1mm som de flesta sinterlameller är.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
[quote="JohanK"]Hissade ner bilen nu och med två pers som knuffar bilen verkar den faktiskt koppla ur, men det känns ju inte helt klockrent, antingen får jag shimsa ut tryckplattan eller så skaffar jag en sinter, tror att den lamell från MB sprinter jag använder nu är tjockare än 8.1mm som de flesta sinterlameller är.[/
dem vanligaste sinters är väl 7mm från ex kep.
svarva en gropp på en 1mm till lamellen så har du de perfekt koppling sedan. om du nu har 618 platta.
dem vanligaste sinters är väl 7mm från ex kep.
svarva en gropp på en 1mm till lamellen så har du de perfekt koppling sedan. om du nu har 618 platta.
Senast redigerad av Toffe den mån mar 01, 2010 10:54 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Hm... det låter som det är upplagt för missförstånd!
tjockleken på lamellen är ju lätt att bestämma på en
sinter som bara är nitad på en stum plåt men
en "standardlamell" är ju byggd med en vågig fjädrande plåt
mellan lamellerna! man kan inte gämföra dom rakt av då
den ena trycks ihop axiellt av tryckplattan !
sen är ju frågan vad som menas med fjädrad lamell,
spiralfjädrarna i centrumet är en form av svängningsdämpare
och dämpjädrar för att skona synkringar och splines på dreven.
dom vågiga fjäderstålsplåtarna mellan lamellskivorna gör att
kopplingen blir lättare att dosera och hitta dragläge!
(en stum lamell kan gå från helt frikopplad till fullt inkopplad på
mindre än 1cm rörelse av pedalen och det är ofta det som gör den
stökig
)
maxtryck på vanliga tryckplattor brukar vara 1-2mm utshimsat
från orginal,och då mätt med lamell(fjädrad
) ihopklämd av tryckplattan
/Fredde
tjockleken på lamellen är ju lätt att bestämma på en
sinter som bara är nitad på en stum plåt men
en "standardlamell" är ju byggd med en vågig fjädrande plåt
mellan lamellerna! man kan inte gämföra dom rakt av då
den ena trycks ihop axiellt av tryckplattan !
sen är ju frågan vad som menas med fjädrad lamell,
spiralfjädrarna i centrumet är en form av svängningsdämpare
och dämpjädrar för att skona synkringar och splines på dreven.
dom vågiga fjäderstålsplåtarna mellan lamellskivorna gör att
kopplingen blir lättare att dosera och hitta dragläge!
(en stum lamell kan gå från helt frikopplad till fullt inkopplad på
mindre än 1cm rörelse av pedalen och det är ofta det som gör den
stökig

maxtryck på vanliga tryckplattor brukar vara 1-2mm utshimsat
från orginal,och då mätt med lamell(fjädrad

/Fredde
Ja alltså lamellen jag har monterad nu är en lamell med ofjädrat centrum, dock med det här fjädrade glappet mellan de båda friktionsytorna som du nämner.
Kan ju vara så att det är där min koppling tjurar i nuläget dvs. att det är lamellens "fjäder" som gör att lamellen ligger an lite mot tryckplatta och svänghjul, men jag vet inte hur pass bra det är att lamellen ligger emot något när man kopplat ur?
Kan ju vara så att det är där min koppling tjurar i nuläget dvs. att det är lamellens "fjäder" som gör att lamellen ligger an lite mot tryckplatta och svänghjul, men jag vet inte hur pass bra det är att lamellen ligger emot något när man kopplat ur?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Tryckplattan är till en lamell som monterad är ca 9.1mm. Så om du
använder vanlig organisk Volvolamell så räknas den som ca 7.1mm monterad
dvs en upphöjning i mitten/lamellytan på ca 2.0mm blir bra. Om du kör
med sinterlamell (t ex 8mm) blir det 1.0mm.
Man svarvar helt enkelt ner ytterkanten önskat mått, lagom att gå precis
innanför gamla bultmönstret kanske, brukar bli snyggast
Monteringsanvisning enl KG när jag köpte tryckplattan.
MVH/
använder vanlig organisk Volvolamell så räknas den som ca 7.1mm monterad
dvs en upphöjning i mitten/lamellytan på ca 2.0mm blir bra. Om du kör
med sinterlamell (t ex 8mm) blir det 1.0mm.
Man svarvar helt enkelt ner ytterkanten önskat mått, lagom att gå precis
innanför gamla bultmönstret kanske, brukar bli snyggast
Monteringsanvisning enl KG när jag köpte tryckplattan.
MVH/