Lamelltjocklek 618 tryckplatta?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Lamelltjocklek 618 tryckplatta?

Inlägg av JohanK »

Är det någon som har koll på vilken lamelltjocklek man ska använda till en 618 tryckplatta?

Tryckte i en standard ofjädrad mercedeslamell men får inte kopplingen att koppla ur, har borrat upp ett inspektionshål i svepet och kan då se att lagret rör sig ung 10mm

Min gissning är att lamellen som sitter i är för tjock, någon som har några andra teorier?

Måste om så är fallet ha tag på en 228mm.s sinterlamell med mercasplines (26 finspline) så tips mottages tacksamt även här.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Om det nu är så att du har för tjock lamell så behöver du inte byta lamell bara för det...

Det går ju lägga brickor mellan tryckplatta och svänghjul!
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Jo jag vet men jag vill egentligen ha sinter så jag får se det som en ursäkt för att byta :)

Måste försöka ta reda på tjockleken på lamellen jag har i nu..
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Det finns alla mått du behöver i någon post här på forumet

Har för mig att den ska vara 9.5 eller 9.7 tjock
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Inlägg av Toffe »

i bakskallen säger det mig att den skall vara 6mm.

mao kan du shimsa 1mm på plattan om du åker med dem vanligaste sinter lamellerna.
mercedes
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: sön nov 18, 2007 1:39 pm
Ort: Habo

Inlägg av mercedes »

Min tror jag är 8.1mm och verkar funka på billyften när jag testar. Plansvarvade som du har gjort men jag svarvade en ring som jag pressade på lagret.
MB 190e 2.3-16v turbo
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Hissade ner bilen nu och med två pers som knuffar bilen verkar den faktiskt koppla ur, men det känns ju inte helt klockrent, antingen får jag shimsa ut tryckplattan eller så skaffar jag en sinter, tror att den lamell från MB sprinter jag använder nu är tjockare än 8.1mm som de flesta sinterlameller är.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Inlägg av Toffe »

[quote="JohanK"]Hissade ner bilen nu och med två pers som knuffar bilen verkar den faktiskt koppla ur, men det känns ju inte helt klockrent, antingen får jag shimsa ut tryckplattan eller så skaffar jag en sinter, tror att den lamell från MB sprinter jag använder nu är tjockare än 8.1mm som de flesta sinterlameller är.[/

dem vanligaste sinters är väl 7mm från ex kep.

svarva en gropp på en 1mm till lamellen så har du de perfekt koppling sedan. om du nu har 618 platta.
Senast redigerad av Toffe den mån mar 01, 2010 10:54 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

Hm... det låter som det är upplagt för missförstånd!
tjockleken på lamellen är ju lätt att bestämma på en
sinter som bara är nitad på en stum plåt men
en "standardlamell" är ju byggd med en vågig fjädrande plåt
mellan lamellerna! man kan inte gämföra dom rakt av då
den ena trycks ihop axiellt av tryckplattan !
sen är ju frågan vad som menas med fjädrad lamell,
spiralfjädrarna i centrumet är en form av svängningsdämpare
och dämpjädrar för att skona synkringar och splines på dreven.
dom vågiga fjäderstålsplåtarna mellan lamellskivorna gör att
kopplingen blir lättare att dosera och hitta dragläge!
(en stum lamell kan gå från helt frikopplad till fullt inkopplad på
mindre än 1cm rörelse av pedalen och det är ofta det som gör den
stökig :wink: )

maxtryck på vanliga tryckplattor brukar vara 1-2mm utshimsat
från orginal,och då mätt med lamell(fjädrad :) ) ihopklämd av tryckplattan

/Fredde
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Ja alltså lamellen jag har monterad nu är en lamell med ofjädrat centrum, dock med det här fjädrade glappet mellan de båda friktionsytorna som du nämner.

Kan ju vara så att det är där min koppling tjurar i nuläget dvs. att det är lamellens "fjäder" som gör att lamellen ligger an lite mot tryckplatta och svänghjul, men jag vet inte hur pass bra det är att lamellen ligger emot något när man kopplat ur?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
xxn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: ons feb 02, 2005 10:35 pm
Ort: Boden

Inlägg av xxn »

Tryckplattan är till en lamell som monterad är ca 9.1mm. Så om du
använder vanlig organisk Volvolamell så räknas den som ca 7.1mm monterad
dvs en upphöjning i mitten/lamellytan på ca 2.0mm blir bra. Om du kör
med sinterlamell (t ex 8mm) blir det 1.0mm.
Man svarvar helt enkelt ner ytterkanten önskat mått, lagom att gå precis
innanför gamla bultmönstret kanske, brukar bli snyggast

Monteringsanvisning enl KG när jag köpte tryckplattan.
MVH/
Skriv svar