Bränslesystem till V8 turbo med Holley?

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Bränslesystem till V8 turbo med Holley?

Inlägg av David Herbertsson »

http://www.turbomustangs.com/smf/index. ... ic=23311.0

Om man vill ha ett bränslesystem som räcker till ca. 650hk på en Csb med en trycktätad holley, som inte kostar skjortan, vad ska man ha då?

Lite räkne exempel:
Grund tryck till förgasaren: 0,48 bar. (7 psi)
Max laddtryck: 1 bar. (14.5 psi)
Förluster i ledningar osv.: 0.35 bar. (5 psi)

Totalt sett behöver jag alltså ca. 2 bars bränsletryck vid max laddtryck.

BSFC för en turbomotor är enligt länken ovan 0.6 lbs/hr. Alltså 650* 0,6: 390 lbs/hr. För att få ut flödet i liter får vi dela 390 med 6, vilket då blir flödet i gal/hr som vi sen kan omvandla till liter.(jävla amerikaner :lol: )

390/6: 65 gal/hr. Alltså 246 l/tim eller 4,1 l/min.

Alltså behöver jag en pump som klarar 4,1 l/min vid ett bränsletryck av 2 bar.

Alltså till min frågeställning, kan jag använda en vanlig insprutarpump som flödar så det räcker, Walbro 255 eller 044, och sedan reglera ner bränsletrycket med Misab´s bränsletrycksregulator för förgasarturbo FKT1? Behöver ju bara ca. 0,5 bar när jag inte har laddtryck..

Jag tycker att det borde gå om man har tillräckligt stor returledning? 16 mm?

Jag är alltså ute efter ett så billigt system som möjligt. :wink:

/David
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

funkar nog kalas :thumbright:

bara returen är tillräckligt stor och BTR:en kan flöda tillräckligt :thumbright:
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

Blom skrev:funkar nog kalas :thumbright:

bara returen är tillräckligt stor och BTR:en kan flöda tillräckligt :thumbright:
Som jag trodde :) Antar att du åker med lite mer påkostade grejer i din anläggning?

/David
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

mjo jag kör med Aeromotive BTR och MagnaFuel pump, men till den lilla effekten jag har just nu så skulle nog vad fan som helst funka. :hihi:

Men jag hoppas kunna skruva på laddet mer under vintern, så då behövs de grejorna.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

Det är ju bättre att köpa "rätt" grejer direkt än att handla allt två gånger, blir så dyrt annars..
500 hk är inte kattskit precis.

/David
Sodergren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: sön dec 23, 2007 1:21 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Sodergren »

Hej

Jag är också ute efter någon billig btr med tillräcklig retur.
Ska ha runt 600hk i csb.
Ska köra med två 044 kopior som flödar snäppet mindre än orginalet.

Om någon vet någon med tillräcklig kapacitet får gärna säga till.

Mvh Södergren
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Inlägg av hauge »

tycker du har lite styggt grundtryck till gasaren..,. holleys brukar inte gilla så mycket, men det kanske bara var för uppskattningen du anv. det trycket
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Vesa
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: lör jan 24, 2004 3:04 am
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Vesa »

Jag åker boschpumpar och malpassi regulator på min V8 turbo.. trycker igenom en moddad holley 750dp, funkar kanon man behöver inget eloxerat från usa :hihi:
c_wester
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: mån jan 05, 2004 3:44 pm

Inlägg av c_wester »

Vesa skrev:Jag åker boschpumpar och malpassi regulator på min V8 turbo.. trycker igenom en moddad holley 750dp, funkar kanon man behöver inget eloxerat från usa :hihi:
Kan du inte berätta mera om bilen och vad du gjort med gasaren och maskinen.
Jag tänkte mig även på att trycksätta en 300-350hks CSB.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

Nu har jag köpt mig en regulator från Misab. Ända frågetecknet är att både matning och retur är 8 mm. Kommer det funka att ha så klen retur? Även om jag sätter grövre slang efter så är ju nipplen i den dimensionen?

/David
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

det kommer säkerligenn fungera ändå.

nipplen är så kort så det blir inte nått problem i praktiken
Erik G
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

ergu skrev:det kommer säkerligenn fungera ändå.

nipplen är så kort så det blir inte nått problem i praktiken
Låter fint! Roligt med ett svar också :lol:

/David
Skriv svar