Steve fixar
Re: Steve fixar - E30
Konstigt nog tar det nästan aldrig i

I brist på uppdateringar
Har du kommit någon vart med motor-funderingarna? Annars så röstar jag på 4/5-cyl vitblock!
M30 turbo
Har funderat och funderat och kommer alltid tillbaks till LS, gärna aluminium, kanske överladdat och automat.
Dom flesta är ett emot det men jag vill gärna höra rimliga argument mot LS och för nåt annat.
"Det är för vanligt" - då kan man verkligen inte rekommendera M50, vitfemma, B234, osv. Bygger bil för att den ska vara kul att köra, inte för att skryta över den i garaget. Vill helst inte skruva varannan mil heller.
"Ska vara BMW" - Varför?
"Automat är tråkigt" - Har ni kört en bra fungerande preppad automat med anpassad converter på en stark motor?
"Manuell är kul" - Körde 70 mil inne i stan på Motorveckan. Med manuell hade jag nog tappat lusten efter 7 mil.
"Använd en DCT-låda" - Är den bra för att den är en manuell eller för att den är mer som en automat? Har ni använt en?
Använder mina bilar mest till att cruisa runt, nån bilträff då och då, till jobbet, till affären, bränner däck, osv. Minst 500 mil per år.
Ljudet kan jag hålla med om att en v8 kan låta tråkigare än en 2JZ eller femma, men dom kan låta tillräckligt fint. Bryr mig så lite om ljudet så jag skulle gärna ha elmotor, men känns för dyrt/komplicerat än. Det får bli i framtiden.
Sugmotor? Då ska det vara minst 5 liter och även då är det gränsfall. Har ju haft en S38 med öppna trattar, och så kul är det inte när man kört värre grejer
Dom flesta är ett emot det men jag vill gärna höra rimliga argument mot LS och för nåt annat.

"Det är för vanligt" - då kan man verkligen inte rekommendera M50, vitfemma, B234, osv. Bygger bil för att den ska vara kul att köra, inte för att skryta över den i garaget. Vill helst inte skruva varannan mil heller.
"Ska vara BMW" - Varför?
"Automat är tråkigt" - Har ni kört en bra fungerande preppad automat med anpassad converter på en stark motor?
"Manuell är kul" - Körde 70 mil inne i stan på Motorveckan. Med manuell hade jag nog tappat lusten efter 7 mil.
"Använd en DCT-låda" - Är den bra för att den är en manuell eller för att den är mer som en automat? Har ni använt en?
Använder mina bilar mest till att cruisa runt, nån bilträff då och då, till jobbet, till affären, bränner däck, osv. Minst 500 mil per år.
Ljudet kan jag hålla med om att en v8 kan låta tråkigare än en 2JZ eller femma, men dom kan låta tillräckligt fint. Bryr mig så lite om ljudet så jag skulle gärna ha elmotor, men känns för dyrt/komplicerat än. Det får bli i framtiden.
Sugmotor? Då ska det vara minst 5 liter och även då är det gränsfall. Har ju haft en S38 med öppna trattar, och så kul är det inte när man kört värre grejer

Du kan få ett bra pris på en prima 1.8L, utrustad me din alldeles egna fallförgasare, nyrenoverad och allt
Är ju ändå nästan en kortburk mer än de du har nu!
Varför inte bara köpa CBB 540 med th400 och 9”arn?
https://www.facebook.com/groups/1652144 ... tory_share
Är ju ändå nästan en kortburk mer än de du har nu!
Varför inte bara köpa CBB 540 med th400 och 9”arn?
https://www.facebook.com/groups/1652144 ... tory_share
Då får jag nog korta stänklapparna 

-
- Ganska mycket laddtryck
- Kontakt:
I slutändan är det ändå din bil och din smak, är du sugen på en V8'a så släng i det! Härligt bottenvrid om inte annat!
Bonuspoäng eftersom det kommer reta upp alla som är emot både V8'or och icke-bmw motor i en bmw.
Automat är förövrigt toppen om allt är i bra skick och väl injusterat.
Med rätt kammar och avgassystem så kan du nog få rätt grymt ljud ur det också.

Bonuspoäng eftersom det kommer reta upp alla som är emot både V8'or och icke-bmw motor i en bmw.
Tycker nästan att motorrummet ser ut att va gjort för en LS-turbo! Sätt igång nu
Det är för att LS passar i alla bilar, även en PV! 
Just nu känns det som att jag kommer att ha tid på mig att fundera och vänta på att nåt lämpligt dyker upp. Har ju även börjat samla lite delar till ett mer urspårat projekt
Ville bara få igång en diskussion och höra åsikter.
Angående avgassystem lär det bli ett enkelt 2,5" eller nåt och cutout. Enklare att få plats med och höjer bruksvärdet. Man lär sig mycket av att ha byggt andra bilar.

Just nu känns det som att jag kommer att ha tid på mig att fundera och vänta på att nåt lämpligt dyker upp. Har ju även börjat samla lite delar till ett mer urspårat projekt

Jo, nog ska jag göra som jag vill som vanligt. Vad andra tycker spelar mindre rollMrCrankyface skrev: ↑tor aug 11, 2022 9:00 am I slutändan är det ändå din bil och din smak, är du sugen på en V8'a så släng i det! Härligt bottenvrid om inte annat!![]()

Angående avgassystem lär det bli ett enkelt 2,5" eller nåt och cutout. Enklare att få plats med och höjer bruksvärdet. Man lär sig mycket av att ha byggt andra bilar.
Hur är Coyote motorn? Den har ju planvev så potential till en helt annan ljudkuliss 

Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Den är klumpig i yttermåtten vilket tar bort den från listan direkt. Vill inte bygga om hela bilen och sen inte kunna komma åt om/när det händer nåt.
Dyr.
Inte samma enkla uppbyggnad som en LS. Det blir fort dyrt och mycket skruvning när nånting går sönder.
Dyr.
Inte samma enkla uppbyggnad som en LS. Det blir fort dyrt och mycket skruvning när nånting går sönder.
Är väl inte klumpigare än en BMW åtta? Trångt blir det förstås, mindre trångt med LS men fortfarande trångt 
Syclone sexa? Typ samma motor som en LS, dock kanske tyngre.. Men mindre stor

Syclone sexa? Typ samma motor som en LS, dock kanske tyngre.. Men mindre stor

Manta A Rallye - Såld till Polen
Vad är fördelarna med en Coyote jämfört med en LS?
Litereffekt ser jag inte som nån fördel för mig då jag inte har nån begränsning på cylindervolym.
Vad gör Syclone-sexan till en bättre motor än en LS?
Tyngre, lägre effekt, säkert dyrare?, svårare att hitta delar, m.m.
Nån hondaspis? En k24 eller kanske en j-serie V6?
En Barra? Men dom är väl också orimligt dyra?
En Barra? Men dom är väl också orimligt dyra?