Steve fixar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6060
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av Steve »

Konstigt nog tar det nästan aldrig i 8)
1A631138-67B0-4241-A078-3C43B8CCEF60.jpeg
1A631138-67B0-4241-A078-3C43B8CCEF60.jpeg (186.83 KiB) Visad 1762 gånger
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6060
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av Steve »

50B2AD66-4501-4B8A-A5B7-C93A29ADA4B1.jpeg
50B2AD66-4501-4B8A-A5B7-C93A29ADA4B1.jpeg (245.08 KiB) Visad 1754 gånger
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6060
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av Steve »

I brist på uppdateringar 🙂
A1303706-FC39-4119-8723-BFE9333350AD.jpeg
A1303706-FC39-4119-8723-BFE9333350AD.jpeg (112.69 KiB) Visad 1601 gånger
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Gabbe_96
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: sön nov 14, 2010 9:50 pm
Ort: Stugun

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av Gabbe_96 »

Har du kommit någon vart med motor-funderingarna? Annars så röstar jag på 4/5-cyl vitblock!
M30 turbo
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6060
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av Steve »

Har funderat och funderat och kommer alltid tillbaks till LS, gärna aluminium, kanske överladdat och automat.

Dom flesta är ett emot det men jag vill gärna höra rimliga argument mot LS och för nåt annat. :)

"Det är för vanligt" - då kan man verkligen inte rekommendera M50, vitfemma, B234, osv. Bygger bil för att den ska vara kul att köra, inte för att skryta över den i garaget. Vill helst inte skruva varannan mil heller.
"Ska vara BMW" - Varför?
"Automat är tråkigt" - Har ni kört en bra fungerande preppad automat med anpassad converter på en stark motor?
"Manuell är kul" - Körde 70 mil inne i stan på Motorveckan. Med manuell hade jag nog tappat lusten efter 7 mil.
"Använd en DCT-låda" - Är den bra för att den är en manuell eller för att den är mer som en automat? Har ni använt en?

Använder mina bilar mest till att cruisa runt, nån bilträff då och då, till jobbet, till affären, bränner däck, osv. Minst 500 mil per år.

Ljudet kan jag hålla med om att en v8 kan låta tråkigare än en 2JZ eller femma, men dom kan låta tillräckligt fint. Bryr mig så lite om ljudet så jag skulle gärna ha elmotor, men känns för dyrt/komplicerat än. Det får bli i framtiden.

Sugmotor? Då ska det vara minst 5 liter och även då är det gränsfall. Har ju haft en S38 med öppna trattar, och så kul är det inte när man kört värre grejer :mrgreen:
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av Markus »

Du kan få ett bra pris på en prima 1.8L, utrustad me din alldeles egna fallförgasare, nyrenoverad och allt 😉
Är ju ändå nästan en kortburk mer än de du har nu!

Varför inte bara köpa CBB 540 med th400 och 9”arn?
https://www.facebook.com/groups/1652144 ... tory_share
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6060
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av Steve »

Då får jag nog korta stänklapparna :D
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av MrCrankyface »

I slutändan är det ändå din bil och din smak, är du sugen på en V8'a så släng i det! Härligt bottenvrid om inte annat! 8)
Bonuspoäng eftersom det kommer reta upp alla som är emot både V8'or och icke-bmw motor i en bmw.
Automat är förövrigt toppen om allt är i bra skick och väl injusterat.
Med rätt kammar och avgassystem så kan du nog få rätt grymt ljud ur det också.
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av Markus »

Tycker nästan att motorrummet ser ut att va gjort för en LS-turbo! Sätt igång nu 😊
5E6B1EE8-82E3-4DDE-A6B3-C3B306320BF3.jpeg
5E6B1EE8-82E3-4DDE-A6B3-C3B306320BF3.jpeg (307.24 KiB) Visad 1512 gånger
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6060
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av Steve »

Det är för att LS passar i alla bilar, även en PV! :)
Just nu känns det som att jag kommer att ha tid på mig att fundera och vänta på att nåt lämpligt dyker upp. Har ju även börjat samla lite delar till ett mer urspårat projekt :whistle:
MrCrankyface skrev: tor aug 11, 2022 9:00 am I slutändan är det ändå din bil och din smak, är du sugen på en V8'a så släng i det! Härligt bottenvrid om inte annat! 8)
Bonuspoäng eftersom det kommer reta upp alla som är emot både V8'or och icke-bmw motor i en bmw.
Automat är förövrigt toppen om allt är i bra skick och väl injusterat.
Med rätt kammar och avgassystem så kan du nog få rätt grymt ljud ur det också.
Jo, nog ska jag göra som jag vill som vanligt. Vad andra tycker spelar mindre roll :) Ville bara få igång en diskussion och höra åsikter.

Angående avgassystem lär det bli ett enkelt 2,5" eller nåt och cutout. Enklare att få plats med och höjer bruksvärdet. Man lär sig mycket av att ha byggt andra bilar.
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av Cassius »

Hur är Coyote motorn? Den har ju planvev så potential till en helt annan ljudkuliss :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6060
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av Steve »

Den är klumpig i yttermåtten vilket tar bort den från listan direkt. Vill inte bygga om hela bilen och sen inte kunna komma åt om/när det händer nåt.
Dyr.
Inte samma enkla uppbyggnad som en LS. Det blir fort dyrt och mycket skruvning när nånting går sönder.
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av Cassius »

Är väl inte klumpigare än en BMW åtta? Trångt blir det förstås, mindre trångt med LS men fortfarande trångt ;)

Syclone sexa? Typ samma motor som en LS, dock kanske tyngre.. Men mindre stor :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6060
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av Steve »

LS-vs-Coyote-002-L.jpg
LS-vs-Coyote-002-L.jpg (136.85 KiB) Visad 1465 gånger
LS-vs-Coyote-001-L.jpg
LS-vs-Coyote-001-L.jpg (112.41 KiB) Visad 1465 gånger
Med LS rymmer man till och med bromsservo på originalplatsen. Dom lösningar jag sett med M60 ser ut som otroliga nödlösningar och förstör utrymmet framför motorn. Man lär ju vilja ha överladdning sen och då blir det fort trångt.

Vad är fördelarna med en Coyote jämfört med en LS?
Litereffekt ser jag inte som nån fördel för mig då jag inte har nån begränsning på cylindervolym.


Vad gör Syclone-sexan till en bättre motor än en LS?
Tyngre, lägre effekt, säkert dyrare?, svårare att hitta delar, m.m.
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Steve fixar - E30

Inlägg av Markus »

Nån hondaspis? En k24 eller kanske en j-serie V6?
En Barra? Men dom är väl också orimligt dyra?
Skriv svar