bygga frikoppling på gammal garagekompressor

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
lovepow
För mycket laddtryck

bygga frikoppling på gammal garagekompressor

Inlägg av lovepow »

hej! jag har införskaffat ett gammalt monster till kompressor men den saknar frikoppling som de flesta andra kompressorer har. nu laddar den tills övertrycks ventilen släpper och det känns lite läskigt ifall den skulle kärva.
jag hade helst satt en tryckstömbrytare på men den orkar aldrig starta igen pga y/dstart. är det någon som byggt egen frikoppling eller vet hur det är konstruerat . jag har fått förklarat för mig ventilerna på insugssidan öppnas fullt men mer vet jag inte. det är förövrigt en ljungman kompressor om det hjälper
Lowe Lundqvist göteborg
Användarvisningsbild
r3c
För mycket laddtryck

Re: bygga frikoppling på gammal garagekompressor

Inlägg av r3c »

Automatisk y/d start och tryckvakt? Är inte kunnig på elområdet ,men jag tror du behöver 2 kontaktorer och ett tidrelä .
StefanM
Forumsberoende

Inlägg av StefanM »

det låter som en hel del saknas och är det en stor sak så kanske det som redan sagts krävs y/d start eller ventil som avlastar kompressorn vid start.
caterpillar
Forumsberoende

Inlägg av caterpillar »

biltema har slikt...
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
lovepow
För mycket laddtryck

Inlägg av lovepow »

y/d start sitter det redan på den men om man kopplar med fri släpp så snurrar motorn konstant men kompressorn kopplas från vid t.ex 8 bar och sedankopplas in igen vid 6.5 bar . det är nog ända chansen om man skall ha en hyfsat vettig elräkning. ingen som vet hur det fungerar när man kopplar bort insugsventilen eller låser den i öppet läge
Lowe Lundqvist göteborg
jol
Forumsberoende

Inlägg av jol »

Hur kan du tycka att det blir mindre elräkning av att motorn snurrar konstant istället för bara när man laddar på? En kompis har ett gammalt monster med frikoppling, den låter svinmycket eller otroligt svinmycket beroende på om den laddar eller inte vilket kan vara en nackdel.
Peter Strandberg
Alfa kombi
lovepow
För mycket laddtryck

Inlägg av lovepow »

drar inte en sådan jätte motor ganska mycket i uppstarten kontra vid full fart? kompressorn låter iaf inte alls mycket när den är igång
Lowe Lundqvist göteborg
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende

Inlägg av JohanK »

Moderna generatorer har ju någon form av slirbroms på remhjulet för att slippa ryck och stötar vid start och stopp.

Går det inte att implementera något liknande på motorn eller på kompressorns vev?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
sparkz
Lite mer laddtryck

Inlägg av sparkz »

Startströmmen kanske är 3-5 ggr märkströmmen, så om starten tar 3 s motsvarar den 10-15 s normal drift i strömförbrukning. Ska den stå still längre än så tjänar du på att stänga av den. Automatisk y-d-start: http://www.nimaab.se/se/art/helautomati ... pplare.php" onclick="window.open(this.href);return false; löser problemet. Inte gratis iofs...
Skriv svar