Volvo 360 2,5l 16v Turbo (busbilen) -88

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
elleshar
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: tor sep 15, 2011 10:38 am

Volvo 360 2,5l 16v Turbo (busbilen) -88

Inlägg av elleshar »

Dags att lägga upp mitt busbilsbygge här tänkte jag!

Projektet började i alla fall med att jag kapade upp min andra kaross som skall få en grövre drivlina än org... Men man måste ju komma ut och köra lite varje år så jag skaffade denna karossen för 1500 förra vintern och började bygga lite. Förra säsongen så var det en 8V spis som turboladdades lite sen var bilen i stort sett original bortsett från:

-Bur
-Powerflex i framvagnen och bladfjädrarna
- Sänkt

Sen så kände jag även denna vintern att jag inte har budget för att få ut den andra karossen som jag vill ha den så jag fortsatte bygga på "Busräsern". Bygger egentligen allt utom ordentlig drivlina på denna så kan jag bara flytta över alla delar till den andra sen när det blir dags.

Börjar med någon bild från förra året:

Motorn med ombyggt svanhalsinsug med dubbla spridarrader:
Bild

Ett par bilder från Mantorp:

Bild

Bild


Sen så kan vi gå på årets godis ;)

Börjar med det som saknades mest förra året, BROMSAR!

Bild

Bild

Som synes på bilden från mantorp så är den lite slapper i fjädringen så lösningen blir att ta bort bladfjädringen och ersätta med 4-länk, wattlänk och ett par coilovers bak istället.

Bygger 4-länksfästen:


Bild

Bild


Motorn kommer bli en 2,5l 16V då jag sprungit över lite delar från en marinmotor.

Splitt ny marinvev:

Bild

Sen har vi SPM H-profil tillsammans med 16v Marinkolvar:

Bild

Och allt på plats i O-ringat block tillsammans med nya fina lager osv:

Bild

Det var väl allt än så länge...
Senast redigerad av elleshar den tis jan 24, 2012 4:04 pm, redigerad totalt 1 gånger.
RichardSvärd
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: mån dec 13, 2010 10:23 pm

Re: Volvo 360 2,5l 16v Turbo (busbilen) -88

Inlägg av RichardSvärd »

Mysigt med 360
Hur mycket räknar du med att plocka ut ur snurran när den är klar?
elleshar
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: tor sep 15, 2011 10:38 am

Re: Volvo 360 2,5l 16v Turbo (busbilen) -88

Inlägg av elleshar »

I och med att jag kör med original drivlina på denna karossen så ska jag inte plocka mer än 350 Hp är tanken (men hornen brukar ju växa fort). I den andra karossen så är målet en bit över 500 i alla fall men med bra spool =)
RichardSvärd
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: mån dec 13, 2010 10:23 pm

Re: Volvo 360 2,5l 16v Turbo (busbilen) -88

Inlägg av RichardSvärd »

Ah okej.
men om du endå ska upp med fyrlink så är det bara fram med vinkelkapen och kapa upp en växellådstunnel och köra zf låda och 1031 bakaxel eller någe :)
Fast de-dion är ju ganska schysst det också med tanke på viktfördelning osv.

Eller kanske porsche 944 drivlina.. vet dock inte hur mycket mods det krväs för att få det att passa.
robin_traktor
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: sön maj 02, 2010 4:53 pm
Ort: vedevåg

Re: Volvo 360 2,5l 16v Turbo (busbilen) -88

Inlägg av robin_traktor »

vilket bygge! detta kommer följas! :thumbright:
robin jansson

volvo 740GL -90 under renovering
b21at bygge
elleshar
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: tor sep 15, 2011 10:38 am

Re: Volvo 360 2,5l 16v Turbo (busbilen) -88

Inlägg av elleshar »

Som sagt så är detta bara busbilen för att jag ska komma ut på banorna och köra, på den andra så kommer samma bakvagn användas men en drivlina med Getraglåda och någon BMW diff och hela paketet ska vara monterat bak för viktfördelningen. Blir ju lite knasigt med lådan fram på en bil med så kort hjulbas, även fall viktfördelningen är rätt jämn original så känns dom väldigt lätta i baken.

Härligt att ni gillar det :) Kommer inte gå jättefort fram men planen är att bilen ska vara ihop och körklar inför Gatebil på mantorp senast!
RichardSvärd
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: mån dec 13, 2010 10:23 pm

Re: Volvo 360 2,5l 16v Turbo (busbilen) -88

Inlägg av RichardSvärd »

Jo precis!
Ja hur blir det med gatebil nu när mantorp har konkat?
elleshar
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: tor sep 15, 2011 10:38 am

Re: Volvo 360 2,5l 16v Turbo (busbilen) -88

Inlägg av elleshar »

Det är inte banan som har konkat, det är uppdelat så jag är rätt säker på att det kommer gå av stapeln :)
RichardSvärd
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: mån dec 13, 2010 10:23 pm

Re: Volvo 360 2,5l 16v Turbo (busbilen) -88

Inlägg av RichardSvärd »

Ja vi får hoppas på det!
sugen på att få igång min till dess också 8)
Geronimo
För mycket laddtryck
Inlägg: 381
Blev medlem: lör dec 23, 2006 4:41 am
Ort: Trollhättan

Re: Volvo 360 2,5l 16v Turbo (busbilen) -88

Inlägg av Geronimo »

Fan va fräckt, jag har köpt en 360 från 88 jag med. Kollade lite på hur man ska lösa med wattlänk och hamnade här. Var det mycket jobb med att få ditt wattlänken...och hur blev viktfördelningen med låda fram osv...planen för mig är också att bygga med en b230ft som ska skrämmas upp samt en vassare låda. Dela gärna lite info om hur du gått till väga.

Grymt bygge!!
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Volvo 360 2,5l 16v Turbo (busbilen) -88

Inlägg av T Landholm »

Sådana här projekt gillas, detta skall följas Perfekt bil och motorval :mrgreen:
Tommy Landholm
Skriv svar