Minsta höjd över övre kolvring?
Minsta höjd över övre kolvring?
Har ni någon uppfattning om hur mycket material det behöver vara över övre kolvringen på kolven?
Har precis läst en bok av David Vizard och i den skriver han lite om fördelarna med att minimera dödvolymen som blir över den övre kolvringen.
Generellt sett bättre förbränning, högre kompression.
Vet ju att en del svarvar av sina kolvar för att sänka kompressionen vid överladdning, men jag funderade på om det finns några vinster med att svarva av kolvarna och sen toppdecka blocket
för att få lagom kolvuppstick på sugmotorer.
Hur ser eftermarknadskolvar ut jämfört med original och hur ser moderna kolvar ut jämfört med gamla B230 kolvar?
Tänkte det skulle vara intressant att höra era åsikter.
Har precis läst en bok av David Vizard och i den skriver han lite om fördelarna med att minimera dödvolymen som blir över den övre kolvringen.
Generellt sett bättre förbränning, högre kompression.
Vet ju att en del svarvar av sina kolvar för att sänka kompressionen vid överladdning, men jag funderade på om det finns några vinster med att svarva av kolvarna och sen toppdecka blocket
för att få lagom kolvuppstick på sugmotorer.
Hur ser eftermarknadskolvar ut jämfört med original och hur ser moderna kolvar ut jämfört med gamla B230 kolvar?
Tänkte det skulle vara intressant att höra era åsikter.
-
- För mycket laddtryck
Re: Minsta höjd över övre kolvring?
för länge sen började man med kolvuppstick för att få klämspalt och för att "skymma" packningen så den höll bättre, men kolvring nära kolvtopp gör att du får klenare ringland.
men kör man inte laddtryck håller det kanske bra ändå,, har dock ingen erfarenhet av det så det överlåter jag till dem som provat
men kör man inte laddtryck håller det kanske bra ändå,, har dock ingen erfarenhet av det så det överlåter jag till dem som provat

pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
- Kadett4wd
- Forumsberoende
i gammelasconan jag hade, så hade jag B23 AT kolvar avsvarvade jämns med botten på gropen.
Då vart det cirka 4-5mm ovanför översta ringen, det höll en säsong, sen tappade ringarna spänsten.
Då vart det cirka 4-5mm ovanför översta ringen, det höll en säsong, sen tappade ringarna spänsten.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
hmm..nja..njäää
jajamensan man får högre kompression. Du kan ju roa dig med att räkna ut hur mång cc det blir
gjorde det själv: på 100 mm kolv gör det i storleksordningen 0,24 cc, räknat på 0,1 mm spel o kolvringen 6 mm ner om jag inte räknat tokigt
På fabriksmotorer försöker tillverkarna höja ringlandet, men det beror inte på effektskillnaden som man kan gissa sig till vara obefintlig, utan för att sänka emissioner.
En del borrar också hål ner igenom kolven till kompressionsringen för att gastrycket skall verka bättre och pressa ut kolvringen lite mer.... funkar en stund till hålen satt igen sig
Om vi återgår till att höja översta ringen så finns det två "problem"
1: minskat hållfasthet på kolven i ringlandet.
2: Minskad kylning av kolven.. eller i vilket fall som helst så förändrar man temperaturprofilen på kolven vid kolvringarna och materialet vid den översta kolvringen kan bli varmare och sänka en redan sänkt hållfasthet.
Så näää... det är inte värt det för den minimala effektvinst som kanske kan erhållas.
jajamensan man får högre kompression. Du kan ju roa dig med att räkna ut hur mång cc det blir
gjorde det själv: på 100 mm kolv gör det i storleksordningen 0,24 cc, räknat på 0,1 mm spel o kolvringen 6 mm ner om jag inte räknat tokigt
På fabriksmotorer försöker tillverkarna höja ringlandet, men det beror inte på effektskillnaden som man kan gissa sig till vara obefintlig, utan för att sänka emissioner.
En del borrar också hål ner igenom kolven till kompressionsringen för att gastrycket skall verka bättre och pressa ut kolvringen lite mer.... funkar en stund till hålen satt igen sig
Om vi återgår till att höja översta ringen så finns det två "problem"
1: minskat hållfasthet på kolven i ringlandet.
2: Minskad kylning av kolven.. eller i vilket fall som helst så förändrar man temperaturprofilen på kolven vid kolvringarna och materialet vid den översta kolvringen kan bli varmare och sänka en redan sänkt hållfasthet.
Så näää... det är inte värt det för den minimala effektvinst som kanske kan erhållas.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Boken heter förresten "How to port & flow test cylinder heads". Som jag förstått det verkar det inte handla om att höja kompressionen utan att bränsle fälls ut på cylinderväggen och när kolven kommer upp samlas bränslet i övre ringlandet som enligt Vizard kan bli till hälften fyllt av bränsle. Det ska då försämra förbränningen märkbart.
I boken testas en motor med två olika uppsättningar kolvar, en har övre ringarna långt ner 9,5 mm och den andra 3,8 mm ner.
Vid 6000 rpm så gav testet med lägre kolvringar 364 hk och med högre ringar blev det 374 hk.
Små skillnader men i en motor där man letar effekt överallt kanske det är värt att prova?
Vizard skriver två sidor om det så jag har kokat ihop det kanske väl hårt i stycket över.
/Karl
I boken testas en motor med två olika uppsättningar kolvar, en har övre ringarna långt ner 9,5 mm och den andra 3,8 mm ner.
Vid 6000 rpm så gav testet med lägre kolvringar 364 hk och med högre ringar blev det 374 hk.
Små skillnader men i en motor där man letar effekt överallt kanske det är värt att prova?
Vizard skriver två sidor om det så jag har kokat ihop det kanske väl hårt i stycket över.
/Karl
"som enligt Vizard kan bli till hälften fyllt av bränsle"
Är motorn kall och man har gasare kan det nog hända straxt efter/i samband med start, men under drift har jag väldigt svårt att tänka mig att det skulle hända.
10 hästkrafter låter lite mycket. Måste ha varit ganska speciella omständigheter.
Men visst håller helt med att många små bäckar blir mycket om man lägger ihop det
Är motorn kall och man har gasare kan det nog hända straxt efter/i samband med start, men under drift har jag väldigt svårt att tänka mig att det skulle hända.
10 hästkrafter låter lite mycket. Måste ha varit ganska speciella omständigheter.
Men visst håller helt med att många små bäckar blir mycket om man lägger ihop det
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Det handlar nog en del om hur snabbt ringarna trycks ut av kompressionstrycket.
Sen så bränns aldrig gaserna som finns ovanför ringen och ska man räkna på hur
många procent som försvinner måste man räkna när kolven är uppe i kompressionsläge.
Det är mer än 0.1 mm spel ovanför ringen, jag får det till 0,8mm på en ny B20 kolv.
0.67cc med ringen 6 mm ner. 11:1 i komp på 500cc ger 50cc förbränningsrum.
Det blir 1.34% av bränsle luftblandningen som inte brinner.
Erland
Sen så bränns aldrig gaserna som finns ovanför ringen och ska man räkna på hur
många procent som försvinner måste man räkna när kolven är uppe i kompressionsläge.
Det är mer än 0.1 mm spel ovanför ringen, jag får det till 0,8mm på en ny B20 kolv.
0.67cc med ringen 6 mm ner. 11:1 i komp på 500cc ger 50cc förbränningsrum.
Det blir 1.34% av bränsle luftblandningen som inte brinner.
Erland
Jo fast det är om man antar att bränsle/luft blandningen är homogen och att allt bränsle som finns där ersätts helt till nästa förbränningstakt.
Om det nu skulle vara 1.x % och med antagandet ovan så rimmar det dåligt de värden man ser på bilprovningen (HC) t.ex.
Må så vara att det finns en del syre i avgaserna, i katalysatorn så förbrukas åtminstone en del till att omvandla CO till CO2.
Jag säjer inte att påståendena om bättre förbränning och ökad bränsleeffektivitet med höjd 1:a kompressionsring inte stämmer. Det jag säger/tror är att vinsterna som anges är kraftigt överdrivna
Om det nu skulle vara 1.x % och med antagandet ovan så rimmar det dåligt de värden man ser på bilprovningen (HC) t.ex.
Må så vara att det finns en del syre i avgaserna, i katalysatorn så förbrukas åtminstone en del till att omvandla CO till CO2.
Jag säjer inte att påståendena om bättre förbränning och ökad bränsleeffektivitet med höjd 1:a kompressionsring inte stämmer. Det jag säger/tror är att vinsterna som anges är kraftigt överdrivna
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Det jag menar är att de gaserna om de bränns i varje fall bränns försent för att trycka på kolven.
Nyare motorer har ringarna högre upp än gamla just för HC halten.
Verkliga måttet till ringen på en B20 är 8mm så det är ännu mer som försvinner på gamla motorer.
Detta är dessutom standardkolvar som är gjutna och har små spel.
Min 580 med 4.53" i borr har 0,25mm i kolv cylinderspel vid skörten och minst en mm längst upp.
Erland
Nyare motorer har ringarna högre upp än gamla just för HC halten.
Verkliga måttet till ringen på en B20 är 8mm så det är ännu mer som försvinner på gamla motorer.
Detta är dessutom standardkolvar som är gjutna och har små spel.
Min 580 med 4.53" i borr har 0,25mm i kolv cylinderspel vid skörten och minst en mm längst upp.
Erland