Nu blev jag mycket entusiastisk...
Gillar sugmotor B20, dom är det bästa grunnlaget för en riktig bra turbo-B20
Vilken kamaxel kjör du med?
Hjärnan började nu strax å tänka ut hur din motor skulle kunna gå även bättre, håppas du tycker om lite förslag. Vil inte framstå som någon sugmotor-professor alls, men jag har et resept som funkade mycket bra för 10 år sen före det spårade helt ur och blev turbo.
Jag tycker motoren din boggar och hörs lite "plomberat" ut, mycket som första 160-170 hästaren jag hadde i min amazon...B20e-grenröret och för lite avgassystem längst fram..? Samma ljudet som i dom flesta veteran-rally Amazoner.
Den skulle må bra av "simons" 4:1 grenrör. Alla säjer dom är sämre än KG/Timo 4-2-1, men det stämmer inte! Aldrig hatt så "rapp" motor. Med 4-2-1 röret blir den trög, möjligtvis lite mera vrid på några varv, men motoren är död. Simons-rören är vel det 4:1 röret som du får slängd efter dej nestan gratis.
Så skulle jag kapa lite ur kollektoren på simonsröret så det inte är på tok för liten, så sticka ett 3" rör över, och låta simons-röret sticka inn ca 15-20cm i 3" röret. Kallas positivt överlapp

Så 3" hela vägen. Med den här patenten "sjunger" den till ordentlig när du trampar på gasen. Den kommer svara mycket bra, och samtidigt gje hög toppeffekt.
Med racetopplock med 46/38,5 ventiler gick amazonen 0-100km/t på 5,8s. Egenvikt bil 990kg, med enhjulsdrivning...
Samma motor blev kompsänkt till 8,2:1 och converterat till stor turbo och hamnade i våran B20 dragster.
Den gav i bromsbänk 192hk med wastegaten och ena tryckröret bortplockat, alltså skulle jag gissa på 205-210hk med 12:1 i komp.
Så kan du svarva upp halsringarna så stort det går (tror det var 41 eller 42mm), byta till 200-220 hovudmunnstycken och gå ner till 3,5mm spridare. Mindre spridare gjer dej tilbaks mellanregistret som du forlorar på stora halsringar. Är billigaste viset å hämta inn en weber 45-B20 som man har börjat dräpa med stora halsringar. Samtidigt har du öppnat kranen för mer effekt.
Med en riktig vass kamaxel och et tändsystem med rikitig spole kommer PV'en till å bli vansinnigt snabb.
Jag kjörde Crane "Fireball" PS91 på 65000Volt
Det finns säckert andra med även bättre resepter, men denna är dog den billigaste skulle jag tro.
Har alltid villat testa våran motor utan turbo i en PV, men hann inte dit före det blev dragster-chassis och nu världens snabbaste B20 på 8,56s/241km/h på 402 meter.
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster