Volvo PV med b20 sugmotor

Lägg in filmtips eller bilder på sånt som kan vara fränt eller roligt
NikkO
Forumsberoende

Volvo PV med b20 sugmotor

Inlägg av NikkO »

Gjorde iordning en topp till denna och här är det film från testkörningen

lyssna vid 1:34 när han skickar i 3an :thumbright:

http://www.youtube.com/watch?v=XrPZpraaCgo" onclick="window.open(this.href);return false;
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
PerAage
Forumsberoende

Re: Volvo PV med b20 sugmotor

Inlägg av PerAage »

Nu blev jag mycket entusiastisk... :D
Gillar sugmotor B20, dom är det bästa grunnlaget för en riktig bra turbo-B20 8)

Vilken kamaxel kjör du med?

Hjärnan började nu strax å tänka ut hur din motor skulle kunna gå även bättre, håppas du tycker om lite förslag. Vil inte framstå som någon sugmotor-professor alls, men jag har et resept som funkade mycket bra för 10 år sen före det spårade helt ur och blev turbo.

Jag tycker motoren din boggar och hörs lite "plomberat" ut, mycket som första 160-170 hästaren jag hadde i min amazon...B20e-grenröret och för lite avgassystem längst fram..? Samma ljudet som i dom flesta veteran-rally Amazoner.

Den skulle må bra av "simons" 4:1 grenrör. Alla säjer dom är sämre än KG/Timo 4-2-1, men det stämmer inte! Aldrig hatt så "rapp" motor. Med 4-2-1 röret blir den trög, möjligtvis lite mera vrid på några varv, men motoren är död. Simons-rören är vel det 4:1 röret som du får slängd efter dej nestan gratis.

Så skulle jag kapa lite ur kollektoren på simonsröret så det inte är på tok för liten, så sticka ett 3" rör över, och låta simons-röret sticka inn ca 15-20cm i 3" röret. Kallas positivt överlapp :)
Så 3" hela vägen. Med den här patenten "sjunger" den till ordentlig när du trampar på gasen. Den kommer svara mycket bra, och samtidigt gje hög toppeffekt.
Med racetopplock med 46/38,5 ventiler gick amazonen 0-100km/t på 5,8s. Egenvikt bil 990kg, med enhjulsdrivning...

Samma motor blev kompsänkt till 8,2:1 och converterat till stor turbo och hamnade i våran B20 dragster.
Den gav i bromsbänk 192hk med wastegaten och ena tryckröret bortplockat, alltså skulle jag gissa på 205-210hk med 12:1 i komp.

Så kan du svarva upp halsringarna så stort det går (tror det var 41 eller 42mm), byta till 200-220 hovudmunnstycken och gå ner till 3,5mm spridare. Mindre spridare gjer dej tilbaks mellanregistret som du forlorar på stora halsringar. Är billigaste viset å hämta inn en weber 45-B20 som man har börjat dräpa med stora halsringar. Samtidigt har du öppnat kranen för mer effekt.

Med en riktig vass kamaxel och et tändsystem med rikitig spole kommer PV'en till å bli vansinnigt snabb.
Jag kjörde Crane "Fireball" PS91 på 65000Volt

Det finns säckert andra med även bättre resepter, men denna är dog den billigaste skulle jag tro. :thumbright:
Har alltid villat testa våran motor utan turbo i en PV, men hann inte dit före det blev dragster-chassis och nu världens snabbaste B20 på 8,56s/241km/h på 402 meter.

MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
S Iwarson
För mycket laddtryck

Inlägg av S Iwarson »

Per Aage, de här Simons 4-1 röret till B20 du talar om, vad är det för innerdiameter på primärrören där?
Jag hade ett KG 6-2-1 rör till B30 för länge sedan och det var någonstans runt 35-36mm invändigt.
Det var precis så att det matchade original kanalstorlek och portade man det minsta blev det ju för litet :thumbdown:
Avgaserna expanderar ju en bit ut också, så rimligen vill åtminstone jag ha minst ett par mm extra utöver kanaldiametern.
Tänkte ge mig på att bygga ett 6-1 rör till B30 nu i höst och är lite nyfiken på vad Timo, KG mfl använder för rördiametrar på deras värsta B20 grenrör. /Stefan
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

Kul med lite tips och så, blir användbart till min b20 på 2.1 liter med 46-38.5 ventiler och weber 45or.

Denna motorn är en riktig lågbudgetmotor. Oöppnad b20 bottendel, topp med 44-38.5 ventiler, vinkelsäten och backcut på ventilerna. Komp runt 12:1 med 0.8 topppackning. Enem k23 kam, std lyftare, stötstänger och vippbrygga. Nya orginalfjädrar (sk. gulmärkta)
Orginalgrenrör och kollektor som sen går över till 2.5". Weber 45or med 36mm halsringar.

Går ju helt ok med tanke på vad som är gjort.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
S Iwarson
För mycket laddtryck

Inlägg av S Iwarson »

Den verkar råstark i mellanregistret, hur långt drar du den?
Det är ju alltid lite svårt att bedöma ljudupptagningar på samma sätt som om man var på plats, men visst upplever jag den lite som "icke avstämd" på avgassidan, karaktären är mera jämn än med en bra header/extractor som blir mera peakiga när man hamnar inom avstämningen, de där gjutjärnsrören tar lite grand död på fördelen med mer overlap på kamaxeln, därför låter det "snällkams" motor fastän så inte är fallet.
John
För mycket laddtryck

Inlägg av John »

Nämen är Harald ute och ritar, jäklar va trevligt den verkar gå ändå! :)
Bild
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende

Inlägg av Erikk »

Enligt Jimmy så va Harald lite sugen på att komma o bromsa bilen :)
Sitter en sån där 123 Fördelare som man kan justera lite som man vill
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Hot Rod Nisse
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Hot Rod Nisse »

NikkO skrev:Gjorde iordning en topp till denna och här är det film från testkörningen

lyssna vid 1:34 när han skickar i 3an :thumbright:

http://www.youtube.com/watch?v=XrPZpraaCgo" onclick="window.open(this.href);return false;
Skön film och en skön PV !! 8)

-
Hzon
Lite mer laddtryck

Inlägg av Hzon »

Tjenare grabbar och tack för roliga o bra synpunkter...
Har äntligen fått tummen ur o skaffat mig ett konto här på sävarturbo.

@Erik.
Skall montera inköpt fuel cell, sen kan jag väll höra av mig så vi kan testa lite i dynon!
Finns nog en del att hämta på tändningssidan tror jag.

Som Nikko skriver här ovan så är detta ett budget bygge, lite delar som jag haft till övers som hittade ned i ett standard block.
Sjukt mycket mos för ingenting! hehe som det skall vara...
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä

Inlägg av Wezzli »

Tjena Harald!
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Hzon
Lite mer laddtryck

PVn körd på rullande...

Inlägg av Hzon »

https://skydrive.live.com/?sc=photos&ci ... ED40%21767
Var o körde PVn på rullande nu i måndags (tack för hjälpen Robban o David), efter litet labbande med tändkurvan blev resultatet enligt ovan.
(lyckas dåligt med att lägga in bild så få bli dirkt länk istället)

Fundering från min sida är om det är normalt att ha så högt effekt tapp från motorn till hjulen?
Annars är jag ganska nöjd specielt med tanka på tiden jag lagt på den.
riktigt rolig att köra, bil+jag=960kg.
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende

Inlägg av Moparboy440 »

Bild
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
HenrikE
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av HenrikE »

hehe go Harald! :D
Kalle skulle va stolt!
Hzon
Lite mer laddtryck

Inlägg av Hzon »

Henke! Tack, hehe, skall bjuda dig på en tur om du lovar att ha "tena" inkontinensskydd på dig...

Men åter till frågan, är det normalt med så mycket effekt tapp, vad kan påverka?

Det är svetsad diff, kan de va att man står snätt på rullarna? eller är det normalt med så mycket för så lite???

Hur är det med obalans i lådan?
Man kännar ju obalans i spaken på alla bilar, mer eller mindre, hur mycket Effekt sticker där??

(tack moparboy för uppladd av bild)
Hzon
Lite mer laddtryck

Inlägg av Hzon »

NikkO skrev:Kul med lite tips och så, blir användbart till min b20 på 2.1 liter med 46-38.5 ventiler och weber 45or.

Denna motorn är en riktig lågbudgetmotor. Oöppnad b20 bottendel, topp med 44-38.5 ventiler, vinkelsäten och backcut på ventilerna. Komp runt 12:1 med 0.8 topppackning. Enem k23 kam, std lyftare, stötstänger och vippbrygga. Nya orginalfjädrar (sk. gulmärkta)
Orginalgrenrör och kollektor som sen går över till 2.5". Weber 45or med 36mm halsringar.

Går ju helt ok med tanke på vad som är gjort.

Skall vi flytta i merc ventil fjädrarna o porta avgas kanalen lite mera i samband med balancering?
De sitter 38mm halsringar inte 36.
Borde gå upp till 40mm i halsringar för o få lite mera effekt på topp varv....

Tankar o funderingar mer en välkommna!
Skriv svar