VargaMotor . min almänna pysseltråd.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
crillevolvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 132
Blev medlem: ons aug 04, 2010 10:30 pm
Ort: örsjö

VargaMotor . min almänna pysseltråd.

Inlägg av crillevolvo »

Tja börjar med lite info om mig.

Bilnörd sen mopedåldern och så det jag gillar bäst är nog å meka å sladda ock framförallt den sköna känslan som uppstår när man får dra ur en potent bil på växlarna ordentligt, riktigt känna hur man trycks ner i stolen.

sen snart 10 år tillbaka är det Folkrace som gäller i första hand men även en å annan gatbil passerar igenom.

har på senare tid börjat pyssla mer och mer med å porta toppar.

kan mina volvos på ena handen och resten av alla bilar på den andra handen.



uppdaterar med bilder så fort jag lärt mig hur.

Test lägger upp min 945 Ltt -97.
detta är alltså min dragbil.
hittils så sitter det vikingchip bränsle.
standard tändbox.
pyventil indragen i kupe med mätare.
rostfritt avgas halvsats 2,5".

nästa steg måste bli en annan turbo. så en 18-19t sökes framöver.

Bild


sista toppen jag portat diam 38,5mm konar upp till 41,5 kommer inte ihåg diam under sätet.

bara förbränningsrummen kvar å göra men vet inte vad jag ska förändra . standard ventiler och kam med lyft på 12,5mm vid 0,4spel 298 duration vid körspel. tror jag det var.

Bild

Bild
Senast redigerad av crillevolvo den tor feb 28, 2013 12:19 am, redigerad totalt 1 gånger.
242 -84 stundande renoveringsobjekt. såld till txr performance ab.
944 -91 blivande voc. såld rullar som folkracebil nu.
945 Ltt -97.
crillevolvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 132
Blev medlem: ons aug 04, 2010 10:30 pm
Ort: örsjö

Re: VargaMotor . min almänna pysseltråd.

Inlägg av crillevolvo »

japp roat mig med att demontera en b234F igen, funderade lite på innehållet det sägs att det är "vanligt med dom grova stakarna i dessa men jag har nu demonterat 4st och hittils har jag bara stött på dom tunna stakarna.


sen har jag slipat ett förbränningsrum i en 530 samma 530 som förrut detta är vad jag koma fram till att jag skulle ha.


Bild

Bild

Bild


hoppas nån har nån åsikt om förbrännongsrummet.
242 -84 stundande renoveringsobjekt. såld till txr performance ab.
944 -91 blivande voc. såld rullar som folkracebil nu.
945 Ltt -97.
Andreyz
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: ons jan 09, 2013 7:00 pm

Re: VargaMotor . min almänna pysseltråd.

Inlägg av Andreyz »

www.topplocksverkstan.se
övning ger färdighet.
André
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Re: VargaMotor . min almänna pysseltråd.

Inlägg av Henrik Braun »

Lite off men jag undrar, örsjö ligger i Skåne va?
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: VargaMotor . min almänna pysseltråd.

Inlägg av Elias_ »

Henrik Braun skrev:Lite off men jag undrar, örsjö ligger i Skåne va?
Örsjö ligger i småland men därimot Årsjö ligger strax utanför ystad :thumbright:
( FD Ystadbo )
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
crillevolvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 132
Blev medlem: ons aug 04, 2010 10:30 pm
Ort: örsjö

Re: VargaMotor . min almänna pysseltråd.

Inlägg av crillevolvo »

ja örsjö ligger i småland 13km från emmaboda.

jo den sidan har jag snurrat på mkt å tittat likaså overbostracing
242 -84 stundande renoveringsobjekt. såld till txr performance ab.
944 -91 blivande voc. såld rullar som folkracebil nu.
945 Ltt -97.
crillevolvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 132
Blev medlem: ons aug 04, 2010 10:30 pm
Ort: örsjö

Re: VargaMotor . min almänna pysseltråd.

Inlägg av crillevolvo »

Så nu är exprimenttoppen flödad på insug. oplanad 530.
standard säte ,standard vinklar på ventil.
borttagen styrning i kanal. utlagd i F-rum runt ventiler.

flödad med insug och 45mm tratt fullradie.
(i verkligheten förutsätter det ju givetvis att allt annat runt omkring är anpassat.)

första testa av 530.
lyft cfm/28"
2 33
4 68
6 116
8 148
10 168
12 172
14 174

kanalen är efter detta omgjord och endast lite fix kvar, innan den skall slipas på samtliga insugskanaler, sen skall det miras säten och köras backcut på ventilerna samt planas och matchporta insuget den skall användas med.

mycket stort tack till Åströms motortrim för flödning samt ovärderliga råd både teroretiska och praktiska av hur och varför.
242 -84 stundande renoveringsobjekt. såld till txr performance ab.
944 -91 blivande voc. såld rullar som folkracebil nu.
945 Ltt -97.
Skriv svar