Flöde insug + TB

Diskussioner för erfaret folk
Mini-Honda
För lite laddtryck

Flöde insug + TB

Inlägg av Mini-Honda »

Hej,
Är det någon som har (eller känner någon) flödestestat ett komplett insug? Har läst en massa intressanta länkar här om flöden i toppar, men inget om hur insug flödar. Vore det inte intressant att veta hur varje "utblås" i ett insug flödar från spjället? Dels inbördes mellan alla 4 (4-cyl) dels jämförelsevis mot toppen som ska användas. Jag tänker främst på turbo då övertryck finns. Någon som har lust att spåna lite? Dels om flödestest dels om design (runners + plenum) av insug för bäst flöde.
Mvh,
Micke
PS
Ny på detta forum, tycker att det är hög standard med mycket intressanta trådar!
DS
j björk
Forumsberoende

Re: Flöde insug + TB

Inlägg av j björk »

Det finns en tråd med simulation av flödet i plenum och lite sådant.
Där finns nog en del om inte annat.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det gör jag nästan alltid.

i extremfall ibland så kan ett insug flöda bra och en topp bra men tillsammans så blir det dåligt :) därför testar jag oftast alla tänkbara kombinationer och försöker klura ut hur jag kan få det så bra som möjligt.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Delarna måste passa ihop för att få ut önskad effekt.
Jag kollar alltid kringutrustningen innan jag portar en topp.
Då vet man var man har störst nytta av att börja jobba och det är inte alltid med toppen.

Erland
Mini-Honda
För lite laddtryck

Inlägg av Mini-Honda »

Det finns en bra tråd som visar en kille som gjort ett insug till sin 200Z. 3D-cad och flödes-simuleringar. Riktigt matnyttigt. Inte det billigaste projektet :shock:
http://forums.hybridz.org/topic/61549-t ... ke-plenum/
Det jag fastnade för var "styr-vingar" som han använder för att undvika virvelbildning (vortex) och styra mot varje insug. Har ni provat något liknande någon gång?
Har en ide' om ett 3-delat insug så att man kan justera dom olika delarna, t.ex. att ha en del med just "styr-vingar". Om ni tänker er ett plenum mot insugen som en del, sedan en del som är en smal slits (med "styr-vingar") och sist en del som är konisk och som TB sitter på. Jag tror ni förstår när ni kikar på bilden nedan.

Bild

Då kan man "enkelt" jämföra t.ex. med och utan dessa "vingar" när man bromsar motorn.

En annan intressant detalj är placering av spridare. Ska försöka göra runners som kröks nedåt så att spridarna kan flyttas bort från toppen och spruta rakt in mot insuget. Bilden nedan, insuget längst till höger, ger en ide'.

Bild

Ska försöka cadda (kanske blir mer kladda istället :wink: ) detta, lite grovt först men iallafall. Återkommer :hihi:
Skriv svar