Ankans knep o knåp,garaget med det stora blå taket

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
AnkanindaVolvo
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Ankans knep o knåp,garaget med det stora blå taket

Inlägg av AnkanindaVolvo »

Tjena alla cyberkamrater där ute,mitt namn är Alexander "Ankan" Alm o kommer från Eskilstuna,även kallat äckeltuna :thumbright: Har hållit på med bilar i en evighet känns det som,fast man bara hunnit blivit 23 år :roll: O efter en del inspiration så har jag nu äntligen reggat mig här o tänkte dela med mig lite av vad jag sysslar med,detta ska även försöka bli lite av en boost för mig själv och kunskap söker jag i massor så alla tips och sånt är välkomnande.

Så nu till de roliga,vad finns i/på/under garaget/uppfarten jo än så länge har de vart en hel del men för tillfälle så är de denna som används som bruksbil;

Bild

Den börja som en helt vanlig 940 men ca 6000 kr senare o ett antal månader så blev den snygg :hey:
Har planer för den i vinter,hoppas jag får dom genomförda bara,att jag får vara kvar på det jobbet som jag har nu.

Sen finns det även en 242 -75 som jag tänkte fixa till o ha som busbil kommande sommar.
Ska fixa bilder på den,inte hunnit med de då jag nyligen köpt den av en bekant men lite info om den;

Sitter för tillfället en B21 et i motorrummet,M47 låda med 4 puckad stum sinterlamell och bakaxeln är en lamelldiffad bakaxel från nyare 240. Sitter sportdämpare med sänk fjädrar runtom och 3" avgassystem från turbon. Allting för en reggbesiktning är gjort,lite småpill är de kvar o göra innan den kan reggas. Planen är väl o hinka i en v8 men man får se vad tiden o pengarna tillåter. Ska försöka hinna med och pyssla med den i morgon men får se hur det blir då min faster ligger på sjukhuset,dom hitta nyligen en tumör på ena njuren så ska upp o hälsa på.
AnkanindaVolvo
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Re: Ankans knep o knåp,garaget med det stora blå taket

En bild på hjärtat då,de hann bli lite skruvande i dag :)

Bild

Plats finns det o skruva,de bästa med dessa gamla bilar :)

Bild

Bild

Förra ägaren sa att de var bara och dra åt bultarna grenrör/turbo men så va de ju inte riktigt

Bild

Sen hade jag ett par 940 grenrör låg så ska försöka modda lite o ha dit ett av dom ist.

Bild

Sen fick jag hem nya fälgar till volvon i fredas,lite bredare än original :D

Bild

När jag körde hem bilen så bottna båda mätarna,inte konstigt då westgaten inte hade någon vakum slang kopplad.

Bild

Sen ska snigeln vara ombyggd,större kompressorhus o hjul

Bild

I morgon tänkte jag ge mig på grenröret o börja modda de,jobbar förmidda denna vecka (05.18-14.06) så får se hur pigg man är :)
AnkanindaVolvo
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

De blev lite skruva i dag,fick dit huv låsningarna lite hastigt,huven är knäckt efter att den flög upp för förra ägaren så jag höfta dit dom,gångjärna är skrot men håller huven i bakkant så de ska dit nya. Skulle behöva tips på vilka årsmodeller som man skulle kunna ta gångjärn ifrån,hittade nytillverkade men dom kosta 612:- styck plus frakt,då känns de bättre med en plasthuv istället.

Sen fick jag bort 2 pinnbultar från grenröret med den beprövade metoden att använda 2 muttrar,dock kila 2 st fast sig så de blev gängpaj ska höra med en polare om man kan åka till hans garage i morgon o svetsa fast muttrarna o hoppas på att man får bort pinnbultarna,alternativt kapa o borra upp dom o köra med svinpitt.

Sen börja jag med short shifte till 940,ska mäta lite mer noggrant i morgon o om jag får låna svets av polaren så ska jag försöka få den klar,ska beställa sinter till den när löning kommer o byta när jag ändå har lådan nere.

Tog lite bilder på allting men de blev kasst då de var för mörkt,ska ta lite nya i morgon direkt när jag kommer hem från jobbet :)
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende

Inlägg av Robert Markström »

Om det är 240ins huvgångjärn du funderar över så passar dom mellan 75-93 :)

//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
AnkanindaVolvo
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Tackar för svaret :) Blev inge skruvande i dag,polarn hade inte tid :( Men lite bilder kan jag bjuda på :)

Bild
Bild

höfta dit dom i mörkret men blev bra :)

Bild

Bra metod o få bort pinnbultarna,2 muttrar som man låser med varandra :)

Bild

En början på shortshiften,ska kapa under kulan och sen förlänga 1,5cm,hade velat värmt kulan o slagit upp den o förlängt på de sättet men har inte grejerna för o göra de tyvärr så blir o kapa o svetsa :)
AnkanindaVolvo
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Kan ju intressera med en liten bild från jobbet

Bild

O nej jag har ingen svetslicens eller nått sånt,farsan har lärt mig. Han har även vart med i ett nummer av Classic Motor har jag för mig att de var när han höll på o svetsa upp en cheva 55:a :)
AnkanindaVolvo
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Har blivit dåligt med sömn hela denna vecka så har inte orkat med o både träna o skruva bil så mycket men hann ner en stund med farsan i de garaget han hyr o bytte till vinterhjulen i alla fall på 940:in,vet inte om de är värt o lägga in nån bild på de? Ska försöka fixa så mycket jag kan i helgen. Kommer nog med största sannolikhet få ta med mig shortshiften och grenröret till jobbet för o fixa,men jag har varken tidspress eller bråttom så länge det blir bra :)
AnkanindaVolvo
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Dagen utvecklades positivt,en polare fråga om jag skulle med för han skulle åka o kolla på fälgar till sin bil så jag haka på,sen åkte vi till ett litet samhälle och de visa sig att killen var gammal rally åkare o hade garaget fullt med roliga saker,så de slutade med att jag köpte kofångare fram och bak (från en 240 -83) och nav med sportratt :D ska pyssla lite i morgon tänkte jag om det är bra väder,allt blev mitt för 500kr. :)
AnkanindaVolvo
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Lite söndas meckande blev det men gick skit,bak lossade jag båda genomgående bultarna och dom 2 små,hela kofångaren gick o jucka på och krockdämparna rörde sig med de gick fan inte o dra ut den,försökte på alla sätt och vis..

Fick loss kofångaren fram,men måste antagligen byta krockdämpare för att få på den,aldrig skruvat 240 innan så har ingen större koll vad som passar o inte tyvärr men kom gärna med tips o förslag :)

Har ett par krockdämpare från en 940 i garaget,ska försöka ha på dom.

Bild

Bild

Sen kom jag på att de sitter ju sparco stolar i den,tror de var från nån opel

Bild

Måste åka o köpa lite verktyg,skulle behöva långhylsor vilket jag inte har nu o lite annat så ska åka o köpa de innan jag drar till gymmet i dag.

Jag hoppas att jag får lite tips på vad som passar och hur ni som har bytt kofångare gjort för att få det bra o vad ni har använt er av för grejer.
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende

Inlägg av Robert Markström »

krockdämpare från 240 mellan 81 & 93 måst du ha, 940in ser helt annars ut.

Har du lossat de 3 bularna på varje dämpare bak så är det bara vålda, dom brukar
nypa fast i plåten där de stora bultarna suttit så man kan bli lite svettig innan dom
är lös :)

//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
AnkanindaVolvo
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Tackar så mycket,då ska jag försöka se till och få tag i det till helgen :)

Får testa glidhammaren i morgon då o hoppas att de lossnar har ju komplett kofångare med dämparna o allt bak så de borde jag kunna få dit i morgon om allt går bra vill säga :)
AnkanindaVolvo
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Nu börjar jag bli riktigt irriterad på den där förbannade bilfan,jag har stått och våldat som en idiot,drängt kläderna i svett men inte fan lossnar de,kanske har rört sig ett par millimeter hade grenrör o turbo vart på bilen hade jag fan backat ut bilen satt ett snöre runt en lyktstolpe och fäst de i kofångaren sen bara tagit sats! tipp o idéer hur ni har löst de?

Har iallafall fått dit sportratten,grenröret är nästan klart och så ska jag ta med mig shortshiften till jobbet o svetsa den så de blir klart. Blir nog en ny uppdate med bilder o sånt i helgen.
Användarvisningsbild
silversurfaren
För mycket laddtryck

Inlägg av silversurfaren »

Grova bulten deformerar både rambalk och krockdämparen,så prova vrida dämparen.kan behövas lite bestämmt våld :twisted: ,
lycka till o ge inte upp :thumbright:
AnkanindaVolvo
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Ska försöka se om jag hinner hålla på i morgon med den,ska pröva. Tack för tipset :)

Dock börjar de kännas motigt när verkligen allt ska krångla o gå illa o de blir ju inte bättre av att man får stå på en grusgård o hålla på.

Fick ju som sagt dit sportratten i dag och han göra klart shortshiften på jobbet,även grenröret fick sig en omgång så snart kanske man kan börja skruva ihop bilen igen :P ska försöka hinna lägga in lite bilder i morgon annars kommer de en uppdate i helgen o har tjata på farsan o åka till garaget han hyr både fred o lörda ska hålla på med 940:in tänkte jag :)
AnkanindaVolvo
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Händer mycket nu;

Har äntligen fått bort kofångaren bak på volvon,sluta med att jag blev förbannad o tog tigersågen o kapa skiten rätt av. Grenröret ska filas lite på o pulas innan det är helt klart.

I dag var jag förbi Västerås med en polare o farsan sluta med 2 krockdämpare fram till 242:an,sen lite plastdetaljer i skuffen till 940 och äntligen en ny stereo till den oxså :D

Sen så igår var sista dan på AQ Segerström,på måndag börjar jag på Skanska istället,dom sakna mig tydligen o ville ha tillbaks mig så kommer gå från 122:-/h till 148:-/h och kommer vara "ledig" mellan 20 dec till 7 jan.

Och så har min moster fått tumör på ena njuren o ligger på sjukhuset i vänta på opperation,ska åka o hälsa på henne nu i helgen.

De är tänkt att jag o farsan ska till hans garage i dag,ska pilla lite med 940 (installera nya stereon o småpilla lite) Han ska byta till vinterdäck så ska knäppa lite bilder på de som jag fixar med ikväll,sen skulle jag behöva tips på en bra sida där man kan lägga upp bilder o länka hit,ska gå fort o ladda upp så jag kan lägga in en massa bilder i tråden :)

Kommer ett nytt inlägg i morgon förhoppningsvis!
Skriv svar