Löda in fläktstyrning i MS I V2,2 samt bränsletrycksgivare

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Eddie
För mycket laddtryck
Kontakt:

Löda in fläktstyrning i MS I V2,2 samt bränsletrycksgivare

Inlägg av Eddie »

Jag har ett MS I v2,2 som jag kör extrakoden i.

Jag skulle vilja löda till så att jag kan styra relät till kylfläkten med ms'et. Jag har läst runt på lite olika ställen och vill väl mest dubbelkolla så att jag förstått det hela rätt. Utgången X2 från processorn kopplas till en krets man får bygga till sedan till tex X12, X13 (X11 och X14 används till launch och tändning) för att få ut det i kontaktstycket. Är det rätt så långt?

kretsarna jag hittat ser ganska lika ut
Bild

Bild

Enligt den första så ska man sätta någon diod(?) och dra andra sidan dioden till +12v, men det finns inte med på den andra. Vilket är att föredra av dessa två?

Jag har även skaffat en bränsletrycksgivare som lämnar en utsignal på 0,5-4,5 volt. Denna skulle jag gärna vilja ha in så att jag kan logga den med ms'et. Där verkar ju X7 ingången på processorn lämplig. Men jag kan inte hitta något om man behöver någon krets mellan X7 och signalen ifrån givaren eller är det bara att koppla den rakt in där?
Karl Buchka
Forumsberoende

Re: Löda in fläktstyrning i MS I V2,2 samt bränsletrycksgiva

Inlägg av Karl Buchka »

Den första kretsen är absolut att föredra. Utan dioden så är det ganska stor risk att du grillar transistorn.

Du kan använda dig av kretsen som finns på bild här till tryckgivaren: http://msextra.com/doc/ms1extra/MS_Extr ... .htm#2ndo2

1k motståndet och 0.22u kondingen utgör ett lågpassfilter som minskar bruset i den loggade signalen. 5.1V zenerdioden ser till att ingångsspänningen inte kan överskrida 5.1V. 1M motståndet är inte skitviktigt, men om givaren är urkopplad så hindrar den att ingångsspänningen ligger och fladdrar av inducerat brus.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
Eddie
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Eddie »

Tack så mycket för svaret och den bra beskrivningen!!

På kretsen för bränsletrycksgivaren så ligger ju givarjorden i underkant. Betyder det att man ska dra in givarens jordmatning i ms-boxen och till denna kretsen bara? Eller hade det räckt att jorda givaren på samma jordpunkt som ms-boxen är jordad och koppla på sig intui boxen någonstans på jorden? (vart isåfall?)

Sen skulle jag gärna vilja ha en knapp för att manuellt kunna starta kylfläkten, är det ok att koppla dit en knapp så att man manuellt kan jorda relät till kylfläkten när inte ms-boxen gör det? Eller blir det dumt om man "skickar in jord baklänges" i kretsen för relästyrningen i boxen?
Karl Buchka
Forumsberoende

Inlägg av Karl Buchka »

Eddie skrev:Tack så mycket för svaret och den bra beskrivningen!!

På kretsen för bränsletrycksgivaren så ligger ju givarjorden i underkant. Betyder det att man ska dra in givarens jordmatning i ms-boxen och till denna kretsen bara? Eller hade det räckt att jorda givaren på samma jordpunkt som ms-boxen är jordad och koppla på sig intui boxen någonstans på jorden? (vart isåfall?)

Sen skulle jag gärna vilja ha en knapp för att manuellt kunna starta kylfläkten, är det ok att koppla dit en knapp så att man manuellt kan jorda relät till kylfläkten när inte ms-boxen gör det? Eller blir det dumt om man "skickar in jord baklänges" i kretsen för relästyrningen i boxen?
Det senare är mest lämpligt. Jorda givaren externt på samma punkt som MS:et, sen jordar du din stödkrets internt i MS-boxen. Du kan välja godtycklig jordpunkt inuti boxen.

En parallelkopplad knapp till att jorda reläet ska funka utan problem. :thumbright:
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
Eddie
För mycket laddtryck
Kontakt:

Re: Sv: Löda in fläktstyrning i MS I V2,2 samt bränsletrycks

Inlägg av Eddie »

Det låter fint! Tack så mycket för hjälpen igen :-)
Användarvisningsbild
Eddie
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Eddie »

Ett år senare har jag tillslut hunnit prova detta i bilen haha...

Jag kopplade fläktstyrningen till konstantström för att kunna starta fläkten med knappen utan nyckel.
Men MS boxen verkar jorda sin utgång när den blir strömlös så fläkten går hela tiden om man vrider av nyckeln..

Är det tänkt så? Finns det någon lätt fix eller är det bara o koppla relät till tändningsplus istället för konstant?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Tändplus på styrningen till reläet är väl en lätt fix? :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Eddie
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Eddie »

Ja men då blir jag ju av med möjligheten att köra fläkten utan att ha tändningen på.

Men det är ju inte hela världen och en lätt fix. Tänkte mest om det fanns något enkelt sätt att ändra boxens beteende istället så den inte jordar utgången.
vinkelkapen
För mycket laddtryck

Inlägg av vinkelkapen »

Då simulerar du bara en tändningssignal med direktström?

Kapar tråden lite samtidigt, hur vet man när man har fullt i boxen? Skulle vilja koppla in laddtryckstyrning men är osäker på vad som bestämmer det?

Kör i dagsläget wastefire 6cyl, fläktstyrning, launch/shiftcut
e34 m20b25 turbo @1bar
DreRacing@
Forumsberoende

Inlägg av DreRacing@ »

skit i skyddsdioden bara så är problem löst
Skriv svar