Mattias pysslar på (95/98/E85 jämförelse)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
E24
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
Ort: Åland/Gävle

Inlägg av E24 »

Daniel-635 skrev: efter ett oljebyte har man 30-45 sek utan oljetryck :doh:

Hur kommer det sig att du får oljetrycket så sent? :? Sjäv får jag oljetryck efter 3-5sek efter varje oljebyte på båda bilarna och tycker det är "länge" :thumbdown:


/Farre
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

På 635an har det med att göra att jag har en oljekylare som all olja går igenom och att jag kör med 20/50 olja gör nog det hela ytterligare svårare för pumpen att suga.

Men det beror också väldigt mycket på hur länge den får stå utan olja och "rinna av" senast stod den i 3 månader :roll:

Ska 3,0an bli bruksbil nu Mattias ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Daniel: Japp, tänkte få 3.0an i bruks-skick och sälja min E36 touring (diesel) senare.

Farre: Jag önskar jag hade den modernare oljefilter-hållaren som har ett lock där man byter filtret ovanifrån, då kan man hälla i olja där och slippa den tid som pumpen skulle behöva för att fylla upp den. Den ryms inte nu pga broms-servo. Kan bli en ombyggnation om jag byter motor någon gång, för det går att korta av röret som huvudcylindern till bromsarna är fäst vid.


Just nu håller jag på med ett specialverktyg för att kunna dra åt de sista muttrarna under insuget på cyl 5&6. Det borde gå lätt sen, jag vill inte ha ångest över att senare behöva ta lös insuget någon gång.. :hihi:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Äntligen startad. Det vore kul att filma och se vad man kan göra av en inte så intressant uppstart, så jag testade att ställa upp kameran i ett hörn. Först glömde jag ansluta MAP-slangen, sen var tomgången lite hög för funktionen på tomgångs-ventilen var inverterad (man hör hur den blir normal i slutet på klippet).
http://www.youtube.com/watch?v=xkZ0qKIhBdY

Det är svårt att i ord beskriva hur mycket special det behöver rymmas på insugs-sidan, och det mesta är under insuget så jag hoppas inget ska rappla för mig..
Bild

Tur man har en rätt fin bandputs, var lite jobbigt med packningsrester kvar men vips så var det blankt.
Bild

Mina fina deluxe-renoverade spridare sitter på plats
Bild

Hittade en 80-graders termostat som rörde på sig med värmepistolens hjälp så jag hoppas den lirar, inte köpa nytt inte.. Eftersom jag lutat upp motorn har jag använt en gammal termostat-kåpa, då räckte nämligen en av slangarna jag hade liggande ända ner mot nedre kylar-anslutningen. De nyare kåporna har en annan vinkel och är kortare. Bra att ha lite skrot på hyllan en sån gång.
Bild


Det här ska väl duga vid besiktning ?
Bild

Sov gott 3.0an! Imorrn väntar en dag med tätning av kylare, leta ATF-olje-läckage vid styrväxeln, lufta bromsar och koppling, montera inredning, med mera..
Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Ecke
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 764
Blev medlem: tis sep 28, 2004 9:38 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Inlägg av Ecke »

Härligt matte, använder du remskivan?
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Men fan va kul! :D
Hoppas på lite fläskiga breställ efter grusvägarna i sommar nu! ;)
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
abris
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 13, 2005 11:37 pm
Ort: Sävar

Inlägg av abris »

Fräänt! Kul att den är igång :thumbright: :thumbright:

//a
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"

-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Tack alla, den låter så skönt också, till och med Jens tycktde den lät frän genom sitt öppna sovrums-fönster ! :hihi:

Ecke: Din VEMS-box fungerar för övrigt bra.. ;)
Tänkte prova Peppes box som det vilar sju års förbannelse över, eller nåt i den stilen. :roll:
Och tack för svarvning/svetsning av remskivan på vattenpumpen, den sitter överst här :

Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Vackert med lite skönt m30 mulle.Städat och snyggt gick den också :thumbright:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Trevligt :wink:

Har du hydraulservo på den original ? :scratch:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Daniel: Ja, det var hydraul-servo original - men det var inte hydrauliska bromsar.. När det satt två förgasare där rymdes en gigantisk vakuum-servo men nu är insprutnings-insuget precis på fel ställe så det löste jag med "bomben" från en E28.

Antagligen är det en skruvbanjo jag inte dragit åt ordentligt, men den ska upp i lyften så man kommer åt bättre. Tänkte lufta bromsarna också innan den körs på vägarna.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag kör 3,0 org. insprutar insug på den gamle grå. Jag tycker det ser bättre utformat ut, men det fattar väl inte jag egentligen..
Men i vilket fall så passar det :wink:
Men det klart, det är väl kanske inte jättelätt att hitta.
Användarvisningsbild
MotorKnyttet
För mycket laddtryck
Inlägg: 239
Blev medlem: fre jan 05, 2007 4:32 pm
Ort: Gotland

Inlägg av MotorKnyttet »

Wiiiiii! Den lever! :thumbright: Härligt Mattias, då kanske vi snart har tid å fördjupa oss i M20 topparnas beslöjade mystik. :wink:

Håller tummarna inför besiktningen.

//Tobbe P
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Läckan med ATF-olja var från den hydrauliska broms-servon, när man trampade på pedalen läckte det ut rejält med olja. Nu var kanske gummi-ringen som tätar mot broms-cylindern inte i bäst skick men den verkar täta bra, läckaget är från servot.

Det är en stopp-skruv med en rund skalle och såg-tandad skalle (axiellt) som man troligen kan ta en rörtång för att lossa och kunna ta ut delarna ur servot för att se om det är något i dåligt skick. Men då såg jag vad läckaget troligen berodde på, det är som att det på utgående axel ska täta mot den ingående axeln på cylindern. Och diametern var helt fel, alldeles för liten då jag använt cylindern som satt original på 3.0an.

Bild

Jag har alltså använt servot till vänster med cylindern till höger. Men den som hörde ihop med servot är den i mitten, man ser tydligt hur ingående axeln på cylindern i mitten är grövre och råkar passa innerdiameterna inne i servot mycket bättre, glappar kanske en halv millimeter känns det som.

Men jag tycker ändå att det borde trycka förbi lika mycket hydraulolja ändå med ett kännbart glapp, så felet kanske ändå är i servot som jag kanske pajjat eller nån tätning som torkat ut efter ett par år på hyllan.

Men om jag nu ska lägga ner tid på att byta till cylindern som hör till servot kommer jag till nästa problem, vilket är att det är två kretsar på 3.0an, det är 2+3 = 5 bromsledningar kopplade till den.

Ena kretsen med tre ledningar försörjer bak-bromsarna och främre bromsarna, den andra kretsen med två ledningar går endast till fram-bromsarna.
Men cylindern från E28 som hör till servot har bara två utgångar, jag antar att det bara är att göra Y-delning? Eller ja, tre går till en på den ena kretsen och bara två till en på den andra kretsen.
Om det gick att ta isär cylindern och bara flytta "toppen" som går in i servot skulle det vara enkelt, är det möjligt? Jag vill inte demontera och förstöra allt för mycket..

Men efter det arbetet, kommer det att fungera? Det är ju lite svårt att backa för bromsledningarna har tight om längd.. Ja, vi får väl se.. åsikter och idéer tas gärna emot, imorrn kommer jag att börja jobba mot en lösning - ikväll tog jag bara lös delarna från bilen.
Senast redigerad av mattias den fre maj 21, 2010 9:52 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Hm.. jahadu, ett litet dilemma :)

Huvudcylindrarna kan du ta isär utan att oroa dig för att förstöra något.
Det sitter en invändig låsring mot servot till, ta lös den så kan du dra ut kolvstången med alla prylar..
På kolvstången brukar det sitta ett antal tätningar, brickor, fjädrar och allehanda mystiska grejor, digitalkamera kan va kul att använda!

Bägge cylindrarna borde vara av typen tvåkrets, sen om dom har fler eller färre utgångar för vätskan så kan man sätta t-kors eller plugga hål med igensvetsade gamla nipplar..

O-ringen i bakkant på cylindern borde bara fungera som "dammskydd" jag tycker inte att det ska vara någon vätska eller tryck där.

Som vanligt är det lite svårt att få klart för sig hur det funkar på bild, jag har aldrig grejat med ett hydrauliskt servo tidigare.
Men allt som ser enkelt ut att ta isär är ju bara att ta isär, så kanske man får lite klarhet i vart det är krav på trycktätning osv.. :)
Gustav Sundberg
Skriv svar