Läckan med ATF-olja var från den hydrauliska broms-servon, när man trampade på pedalen läckte det ut rejält med olja. Nu var kanske gummi-ringen som tätar mot broms-cylindern inte i bäst skick men den verkar täta bra, läckaget är från servot.
Det är en stopp-skruv med en rund skalle och såg-tandad skalle (axiellt) som man troligen kan ta en rörtång för att lossa och kunna ta ut delarna ur servot för att se om det är något i dåligt skick. Men då såg jag vad läckaget troligen berodde på, det är som att det på utgående axel ska täta mot den ingående axeln på cylindern. Och diametern var helt fel, alldeles för liten då jag använt cylindern som satt original på 3.0an.
Jag har alltså använt servot till vänster med cylindern till höger. Men den som hörde ihop med servot är den i mitten, man ser tydligt hur ingående axeln på cylindern i mitten är grövre och råkar passa innerdiameterna inne i servot mycket bättre, glappar kanske en halv millimeter känns det som.
Men jag tycker ändå att det borde trycka förbi lika mycket hydraulolja ändå med ett kännbart glapp, så felet kanske ändå är i servot som jag kanske pajjat eller nån tätning som torkat ut efter ett par år på hyllan.
Men om jag nu ska lägga ner tid på att byta till cylindern som hör till servot kommer jag till nästa problem, vilket är att det är två kretsar på 3.0an, det är 2+3 = 5 bromsledningar kopplade till den.
Ena kretsen med tre ledningar försörjer bak-bromsarna och främre bromsarna, den andra kretsen med två ledningar går endast till fram-bromsarna.
Men cylindern från E28 som hör till servot har bara två utgångar, jag antar att det bara är att göra Y-delning? Eller ja, tre går till en på den ena kretsen och bara två till en på den andra kretsen.
Om det gick att ta isär cylindern och bara flytta "toppen" som går in i servot skulle det vara enkelt, är det möjligt? Jag vill inte demontera och förstöra allt för mycket..
Men efter det arbetet, kommer det att fungera? Det är ju lite svårt att backa för bromsledningarna har tight om längd.. Ja, vi får väl se.. åsikter och idéer tas gärna emot, imorrn kommer jag att börja jobba mot en lösning - ikväll tog jag bara lös delarna från bilen.