Lägger upp en tråd om mitt bus-bils-bygge med då

Som rubriken lyder så har jag då en 242 -75. Köpte bilen för ca 2 år sen, fick ju lov att ha en kaross till motorn som jag började med tidigare

Bilen var förbannat rostig när jag köpte den, men det var ju en 75a


Sen vart de hem å hinka ur "stötstång-massakern"

Stoppade i första turbo motorn, hösten -05.
Recept:
* 230f -87
* honad, org. stakar och svarvade kolvar,

* Portad, mirad och rikt planad 530. org.ventiler.
* ombyggt insug för 8 spridare, nya egen tillverkade fuel-rails, ställbar btr fån ford..upställt tryck
* egen dump i mässing...

* 740 grenrör och t03:a
* ic från ngn nyare volvo,
* 3" avgas, en dämpare.
* org. f-sprut lh2.2 med 2,5" luftmassemätare...
* tilläggs sprut, etsade ett kretskort i skolan då, med ett kopplings schema som vi hittade på tpc. Tillslag med tryckvakt 1.
* Två kallstart spridare i tryckröret mellan ic och insug, tillslag med tryckvakt 2...
* ställbart ladd med strypventil..
* Laddatryck runt 1 bar, +- 0.4 typ beroende på inställning.... typ av körning, liksom onödigt att ladda massa om man tar busbilen till jobbet ibland

Detta koncept funkade förvånansvärt bra!
Lite bilder på bilen, och motorn:
Bilen:

Motorn:


Bonus bild från burout tävlingen i Vansbro -06, Som jag vann


kommer mer...