En till 242 turbo -75 :) Besiktnings bromsning!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Daniel Bälter
Lite mer laddtryck

En till 242 turbo -75 :) Besiktnings bromsning!

Inlägg av Daniel Bälter »

Hej hej!

Lägger upp en tråd om mitt bus-bils-bygge med då :)

Som rubriken lyder så har jag då en 242 -75. Köpte bilen för ca 2 år sen, fick ju lov att ha en kaross till motorn som jag började med tidigare :)

Bilen var förbannat rostig när jag köpte den, men det var ju en 75a :D Fixade rosten sommarn -05, Har dock inga digitala kort på den före rostlagningen men men, tur va väl det :D målade bilen och bes. med b20.

Sen vart de hem å hinka ur "stötstång-massakern" :twisted:

Stoppade i första turbo motorn, hösten -05.

Recept:
* 230f -87
* honad, org. stakar och svarvade kolvar, :lol:
* Portad, mirad och rikt planad 530. org.ventiler.
* ombyggt insug för 8 spridare, nya egen tillverkade fuel-rails, ställbar btr fån ford..upställt tryck
* egen dump i mässing... :wink:
* 740 grenrör och t03:a
* ic från ngn nyare volvo,
* 3" avgas, en dämpare.
* org. f-sprut lh2.2 med 2,5" luftmassemätare...
* tilläggs sprut, etsade ett kretskort i skolan då, med ett kopplings schema som vi hittade på tpc. Tillslag med tryckvakt 1.
* Två kallstart spridare i tryckröret mellan ic och insug, tillslag med tryckvakt 2...
* ställbart ladd med strypventil..
* Laddatryck runt 1 bar, +- 0.4 typ beroende på inställning.... typ av körning, liksom onödigt att ladda massa om man tar busbilen till jobbet ibland :lol:

Detta koncept funkade förvånansvärt bra!

Lite bilder på bilen, och motorn:

Bilen:
Bild

Motorn:
Bild

Bild

Bonus bild från burout tävlingen i Vansbro -06, Som jag vann :D

Bild

kommer mer...
Senast redigerad av Daniel Bälter den lör okt 20, 2007 3:49 pm, redigerad totalt 6 gång.
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Kul med mera 242;or. ;)

Färgen är nog den som sticker ut mest måste ja säga... ;) Riktigt fin... ;)
Hur ser chassiet ut, va kör du med för bussningar, dämpare, krängningshämmare osv? Vad för låda och bakaxel åker du me??

MVH 8)
Användarvisningsbild
Daniel Bälter
Lite mer laddtryck

Chassit är väll typ orginal, måste dock vara åtgärat någon gång för alla bussningar var riktigt frächa... växel låda std 46a, den grova od kardanen, 740tic koppling från kg,(har börjat slira :lol: ), svetsad org bakaxel. Ventilerade skivor fram med tillhörande ok, och den grova krängningshämaren. Kapade fjädrar...

men men, är ju ingen "banbil" direkt mest busbils anda över denna :D

ja färgen är ju ganska självlysande :) svårt att föreställa sig färgen på bilen innan man lackar :lol:
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

Riktigt frän :) Vad har du för framtidsplaner då? Diffbroms kanske hehe, att åka svetsdiffat till jobbet låter inte roligt :wink:
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Ok. De är alltid bra med fräscha grejjer i chassiet... Ja köpte nya SuperFlex bussningar till min 242a men har inte hunnit prova dem än när bilen är under uppbyggnad... ;)

Börjar du krypa uppåt med effekten bör du kolla över lådan direkt, kanske byta till en Getrag från BMW. Ett tips bara. Annars har jag 2st Volvolådor du kan få köpa om du är riktigt sugen! ;)

MVH
Användarvisningsbild
Daniel Bälter
Lite mer laddtryck

Det var en gång en tisdags morgon...då tvåans kolv bestämt sig för att byta till trådlös anslutning :lol:

Men står laddtrycks mätarn i botten och man inte släpper...då får man ju skylla sig själv :lol: Men banan vilket drag det var i några minuter in till jobbet.... :roll: :twisted:

Detta var sommaren -06 tre veckor före "Hela mora surrar", och då ville man ju vara med och leka!!

svar på "Glufsens" inlägg ang åka till jobbet :) , jag brukar inte 242:an varje dag, brukar bli när man är extra sugen på att köra om nån :lol:
Åker 740 16v annars för det mesta :)

Bild

Bild

Bild

Fick riva fram ett nytt block, tvätta och måla. svarva nya kolvar och sno vevstakarna från en 230fd-91 som jag skulle bruka senare var tänkt...

block

Bild

klarrt

Bild

börjar bli färdigt

Bild

Smed ihop ett stabilisering stag i samma veva, växelspaken har haft en tendens att vrida sig tidigare. :)

Bild

Vart i ala fall klart till "hela mora surrar 06" så man kunde köra några 100m repor, på tid :D

tack för trevliga svar!!

kommer med mer snart,

MVH //Daniel
Användarvisningsbild
Daniel Bälter
Lite mer laddtryck

Nicke Nyman skrev:Ok. De är alltid bra med fräscha grejjer i chassiet... Ja köpte nya SuperFlex bussningar till min 242a men har inte hunnit prova dem än när bilen är under uppbyggnad... ;)

Börjar du krypa uppåt med effekten bör du kolla över lådan direkt, kanske byta till en Getrag från BMW. Ett tips bara. Annars har jag 2st Volvolådor du kan få köpa om du är riktigt sugen! ;)

MVH

Jo låda ska jag byta snart.. har funderingar på getrag 262 och sinter, borde hålla. vad har du för volvo lådor då? m90?

MVH // daniel
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Kul bil och... ptja... färgen... hmm... kul den med. :lol:
Användarvisningsbild
Daniel Bälter
Lite mer laddtryck

Tjoho, färgen -ja vad ska man göra såhär i efterhand :lol:

Ni som läser "street`n stripp", det är en bild där på bilen från "hela mora surrar"

Mvh //Daniel
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Äh, tycker den passar i färgen, lite udda men rätt poppig... :P
Användarvisningsbild
pzn
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av pzn »

Ser ut som orginalfärgen som fanns att få -75? riktigt het är den iallafall :)
Spindelbygge på G :)
Volvo 242 -75
Volvo 750 -88 såld
Volvo 240 Turbo -83 Orginalrenovering.
Renegade
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Renegade »

nu är jag kanske ute och cyklar på tunn is, men borde det inte vara bättre om "stabiliseringstaget" satt på blocket istället så att man slipper en massa extra brytningar mellan topp och block när motorn rör sig
eller det kanske inte har någon större betydelse :?:
Sällan studsar en termos
Användarvisningsbild
Daniel Bälter
Lite mer laddtryck

Renegade skrev:nu är jag kanske ute och cyklar på tunn is, men borde det inte vara bättre om "stabiliseringstaget" satt på blocket istället så att man slipper en massa extra brytningar mellan topp och block när motorn rör sig
eller det kanske inte har någon större betydelse :?:

Ja kanske blir en del påfrestningar, me har då inte märkt av det ...motorn blev då bra stabil.
Men staget ska inte brukas mer, får inte plats längre :)
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Daniel Bälter skrev: Jo låda ska jag byta snart.. har funderingar på getrag 262 och sinter, borde hålla. vad har du för volvo lådor då? m90?

MVH // daniel
262 o sinter är de ja har tänkt köra med. Jag har nå M-lådor. M46 och en M47 tror jag minsann att de är.

De bästa är att tydligen ska M47 kardanen från 240 -87 o framåt passa ihop med Getrag 262. Ingen kapning eller nånting! Helt kalas!

Va har du för plan för inredningen på bilen då?

MVH
jimmy persson
För mycket laddtryck

Inlägg av jimmy persson »

Nicke Nyman skrev:
Daniel Bälter skrev: Jo låda ska jag byta snart.. har funderingar på getrag 262 och sinter, borde hålla. vad har du för volvo lådor då? m90?

MVH // daniel
262 o sinter är de ja har tänkt köra med. Jag har nå M-lådor. M46 och en M47 tror jag minsann att de är.

De bästa är att tydligen ska M47 kardanen från 240 -87 o framåt passa ihop med Getrag 262. Ingen kapning eller nånting! Helt kalas!

Va har du för plan för inredningen på bilen då?

MVH
Jasså du menar att dom ska passa?? Då ska jag leta reda på en sån då iställe för min skarvade... :roll:

Har du inga ny bilder på bilen bälter??
Bild
Skriv svar