Idiot bygget...
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
hehe
inge kul med krånglande sprut

inge kul med krånglande sprut
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
jaha, lite uppdatering.
Vi var på Mantorp iaf. En liten bedrift bara det känns det som.
Vi skulle byta låda i torsdags... Det gjorde vi med, å byggde om allt runt omkring, men den funka inte. Så mitt i natten så besluta vi att sova nå´n timme iaf och ta skiten på morgonen (vi hade tänkt att köra på fredagen).
2 ggr hade vi isär lådan och undra va fan problemet var, massa strul men tills slut satt grejerna uppe iaf klockan 1 på fredagsnatten. Då hade vi bara startat upp den innan och kört runt garaget med den gamla lådan. Vi hade räknat med att få upp lådan och bygga om på några timmar och sen mappa, men det sket sig ganska kraftigt.
Skit samma vi hade skaffat mindre spridare eftersom det vart lite tungt att få den å gå rent med 1575cc så det slängdes i 1000cc istället. Bara att börja om med inställningarna, la en timme på att få den körbar bara och få tomgång på skiten, sen åkte vi hem och sov 2 timmar.
4-5 på morgonen så var vi i gagget å lasta (hyfsat mosiga i hjärnan efter svår sömnbrist). 9:30 rulla vi in på Mantorp helt omappad.
Resultat -
Första repan -lite under 17s knappt 140 i sluthastighet
Bamse tog oskulden, jag sa till honom att ta det lugnt då vi inte visste vad den ladda eller nåt. Han tog det väldigt lugnt, ladda ett halvt bar eller nå´t.
Andra repan- nå´n tiondel bättre och sämre sluthastighet
Jag fick köra, tänkte att "nu j***ar ska jag visa var skåpet ska stå". Spann på ettan å tänkte "när tvåan åker då blir det åka av" hade 1 bar på ettan. Jomenvisst, bara bluddra. Försökte iaf pumpa upp laddet lite på trean men det gick inte. Hade höjt sopptrycket lite för att vara "safe".
Tredje repan- Med lite sänkt soppatryck så sa jag till Bamse "Ge järnet, plattan i mattan bara, sidsteppa kopplingen och tänk inte" 15.4s 158km/h
Bluddra lite å ladda inte på ordentligt. Bamse tyckte inte det vart nå´t klipp i den, tyckte inte jag heller...
Summa summarum -
Tändningen är inte ställd, ingen lampa så vi har nå´n koll, tror den ligger mellan 15-30 grader. Soppatryck är det ända vi vet nå´t om. Laddtryck had vi noll koll på.
När vi åkte hem så sänkte jag soppatrycket lite till och då börja den röra lite på sig. Wastegaten öppna vid 1.5 kilo och den gick rent
Bilen gick bra fram och tillbaka till Mantorp och inget läckte eller gick sönder vilket känns bra iaf. Sen att den är stökig och brötar och skakar som en brunstig flodhäst, det får man leva med...
Nu ska vi justera lite i lugn ro å köra 201m på fredag och lördag.
Vi har slagit vad om ett sexpack peoplebeer å en chipspåse om vilken den bästa tiden blir respektive dag. Givetvis är jag mest optimistisk, men vi får se vem som har rätt...
Mer pics på bygget kommer och mer info...
Nu megaslappa!
Vi var på Mantorp iaf. En liten bedrift bara det känns det som.
Vi skulle byta låda i torsdags... Det gjorde vi med, å byggde om allt runt omkring, men den funka inte. Så mitt i natten så besluta vi att sova nå´n timme iaf och ta skiten på morgonen (vi hade tänkt att köra på fredagen).
2 ggr hade vi isär lådan och undra va fan problemet var, massa strul men tills slut satt grejerna uppe iaf klockan 1 på fredagsnatten. Då hade vi bara startat upp den innan och kört runt garaget med den gamla lådan. Vi hade räknat med att få upp lådan och bygga om på några timmar och sen mappa, men det sket sig ganska kraftigt.
Skit samma vi hade skaffat mindre spridare eftersom det vart lite tungt att få den å gå rent med 1575cc så det slängdes i 1000cc istället. Bara att börja om med inställningarna, la en timme på att få den körbar bara och få tomgång på skiten, sen åkte vi hem och sov 2 timmar.
4-5 på morgonen så var vi i gagget å lasta (hyfsat mosiga i hjärnan efter svår sömnbrist). 9:30 rulla vi in på Mantorp helt omappad.
Resultat -
Första repan -lite under 17s knappt 140 i sluthastighet

Bamse tog oskulden, jag sa till honom att ta det lugnt då vi inte visste vad den ladda eller nåt. Han tog det väldigt lugnt, ladda ett halvt bar eller nå´t.
Andra repan- nå´n tiondel bättre och sämre sluthastighet

Jag fick köra, tänkte att "nu j***ar ska jag visa var skåpet ska stå". Spann på ettan å tänkte "när tvåan åker då blir det åka av" hade 1 bar på ettan. Jomenvisst, bara bluddra. Försökte iaf pumpa upp laddet lite på trean men det gick inte. Hade höjt sopptrycket lite för att vara "safe".
Tredje repan- Med lite sänkt soppatryck så sa jag till Bamse "Ge järnet, plattan i mattan bara, sidsteppa kopplingen och tänk inte" 15.4s 158km/h
Bluddra lite å ladda inte på ordentligt. Bamse tyckte inte det vart nå´t klipp i den, tyckte inte jag heller...
Summa summarum -
Tändningen är inte ställd, ingen lampa så vi har nå´n koll, tror den ligger mellan 15-30 grader. Soppatryck är det ända vi vet nå´t om. Laddtryck had vi noll koll på.
När vi åkte hem så sänkte jag soppatrycket lite till och då börja den röra lite på sig. Wastegaten öppna vid 1.5 kilo och den gick rent

Nu ska vi justera lite i lugn ro å köra 201m på fredag och lördag.
Vi har slagit vad om ett sexpack peoplebeer å en chipspåse om vilken den bästa tiden blir respektive dag. Givetvis är jag mest optimistisk, men vi får se vem som har rätt...
Mer pics på bygget kommer och mer info...
Nu megaslappa!

- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
vad härligt att höra:)
Tycker det är skit kul med sådana här byggen
var rädd om stakarna bara:)
Tycker det är skit kul med sådana här byggen

var rädd om stakarna bara:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Tycker själv att det är en charm i våldsbyggen, funktion före form
E rädd för stakarna nu när det sitter en stöddigare låda på. Men blocket har ju de grövre stakarna så det ska väl hålla lite bättre. Ingen aning hur mkt de pallar men jag gissar på att man kan köra lite med en 350-400hk ett tag iaf med en schysst inställning. Sen så blir det inget massivt vrid förrän på höga varv så det skonar ju lite...
Men vi får se, hoppas vi kan köra lite innan man får riva igen...

E rädd för stakarna nu när det sitter en stöddigare låda på. Men blocket har ju de grövre stakarna så det ska väl hålla lite bättre. Ingen aning hur mkt de pallar men jag gissar på att man kan köra lite med en 350-400hk ett tag iaf med en schysst inställning. Sen så blir det inget massivt vrid förrän på höga varv så det skonar ju lite...
Men vi får se, hoppas vi kan köra lite innan man får riva igen...
- M Bengtsson
- För mycket laddtryck
"sexpack pepolebeer" inte visste jag att de sålde kaffe i sexpack
Tråkigt att den inte gick som den ska...
Men ni hinner nog ställa in och så till på fredag

Tråkigt att den inte gick som den ska...
Men ni hinner nog ställa in och så till på fredag

Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
Tryckfelsnisse har vart framme peoplebeer ska det vara ju
Igår kolla vi tändningen, det vart lite tvek hit och dit när vi slängde ihop den mitt i natten. Det var en riktigt slö fegtändning som vi satt
, 5-7 grader... Tur att den inte tog stryk på höga varv iaf.
Sen så får vi modda om fördelaren lite, men det är småkrafs att fixa. Gott!

Igår kolla vi tändningen, det vart lite tvek hit och dit när vi slängde ihop den mitt i natten. Det var en riktigt slö fegtändning som vi satt

Sen så får vi modda om fördelaren lite, men det är småkrafs att fixa. Gott!
Nu har vi fått liv i grållen. Härligt! Riktig tändning (lite feg dock änsålänge), går för fett fortfarande så den knallar gott
Det ska vi råda bot på innan fredag.
Mer pics på byggets gång -

Det var rätt trångt så det blev ett megasuperduperspecial nasaberäknat grenrör

Kapat och näst ihop...

De där nasaingenjörerna vet minnsan vad de gör

Det var mycket sent å tidigt ibland...

... så det gällde att få rätt näring när man använde det yttre skalet

När jag helsvetsa röret så fick laddtrycksskaparn känna på lite friskluft

Sen smaska vi dit den...

Blev rätt bra, vart helnöjd efter den lilla tid som det tog.

Sen smygsov jag lite halvdiskret... Vart hårt den natten
Mer kommer...

Mer pics på byggets gång -

Det var rätt trångt så det blev ett megasuperduperspecial nasaberäknat grenrör

Kapat och näst ihop...

De där nasaingenjörerna vet minnsan vad de gör

Det var mycket sent å tidigt ibland...

... så det gällde att få rätt näring när man använde det yttre skalet

När jag helsvetsa röret så fick laddtrycksskaparn känna på lite friskluft

Sen smaska vi dit den...

Blev rätt bra, vart helnöjd efter den lilla tid som det tog.

Sen smygsov jag lite halvdiskret... Vart hårt den natten

Mer kommer...