Markus Volvo 740 GLTIC - Mappad :)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Fanzy skrev:ser bra ut!
Vare nån speciel kam han ville ha i inbyte eller tar han vilken som helst?
För visst köpte du den hos Folkraceshopen?
står på hemsidan, tror de var M kammen han inte ville ha.
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Idag var backeliten på besök och peta lite i datorn, så nu går bilen en aning bättre.
nått hade blivit galet med mappen så låg på runt lambda 0.6 på fulllast...
men nu är de som de ska igen, fast med 28 graders tändning på fulllast ;)
tråkigt att ja inte hade den så här isommar på blackrace å burntävling, är märkbart mkt piggare...

så här ser soppamappen ut, dags att byta rail + ledningar?
Bild

så fort tentaperioden är över nu så ska jag riva ner trubogrejerna och besiktiga, sen köra den som halvvass sugis i vinter för att sen spöa skiten ur grejerna till sommarn.

vad beror de på att jag kan mata på med mindre soppa efter 170kpa men ändå behålla lambdavärdet, är det för att toppen inte orkar flödar mer? eller att kammen säger stopp?
är en orginal 531a och en vx3kam...
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

hur ser tändmappen ut?
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Markus skrev:så här ser soppamappen ut, dags att byta rail + ledningar?
Det är nog ingen dum idé. I kombination med duty cycle på spridarna ser man säkert vad det är, datalogga alltid..
Markus skrev:vad beror de på att jag kan mata på med mindre soppa efter 170kpa men ändå behålla lambdavärdet, är det för att toppen inte orkar flödar mer? eller att kammen säger stopp?
är en orginal 531a och en vx3kam...
"mindre soppa" är inte riktigt ordet man ska använda, snarare "mindre fyllnadsgrad". Troligen storknar motorn till slut, men du ska nog inte dra alltför mycket slutsatser med ett underdimensionerat bränslesystem.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Eric Wiklund skrev:hur ser tändmappen ut?
Bild
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

beställde fjädar idag, blev ett dubbelkitt från KG
Användarvisningsbild
mrjonssson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: tis aug 30, 2005 4:43 pm
Ort: Lilla lycksele... :)

Inlägg av mrjonssson »

det går verkligen framåt nu mockan för dig. glad för din skull :D :thumbright: . har själv lyft ut motorn på min :( . så jag har en hel del att göra. hoppas man får åka nån dag igen :hihi: .
En liten snubbe från lilla lycksele... som håller på att lära sig! Om turbo byggen... mycket intressant.
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

jo de tar sig :D

fick mina ventilfjädrar idag, så självklart bytte jag dom ikväll ;)
Bild

Bild

Bild

Bild

gick bra tillslut, men biltema ventilbågen fick kämpa, var hårda fjädrar...
gjorde även dagens dundertabbe, satte fast ventiltätningarna innan ja la dit underläggsbrickorna, vilka inte gick att trä över tätningarna, så hade tänkt ge upp när ja sökte lite i garderoben och hittade nya tätningar :D
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

ingen lulebo som har ett besiktningsavgassystem med katt till utlåning?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad landade du på för sätes tryck och max tryck när allt var monterat?
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Jens Gustavsson skrev:vad landade du på för sätes tryck och max tryck när allt var monterat?
välutrustad som man är så saknar man badrumsvåg så de blev aldrig uppmätt....

lär ju märka rätt fort ifall de blev för hårt....
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

nu har ombyggningen mot besiktningen börjat!
rev av gamla toppen, kostadetade att grenröret satt fast med 3 bultar mot toppen och turbon satt i en bult mot grenröret ;)
tror jag ska staga lite så ja inte knäcker lika mkt bult nästa sommar!
Bild
Bild
Bild


efter det så moterade jag toppen jens portat åt mig, gick bara fint tills jag skulle justera ventilspelet, fanns inget spel :)
gissar att de beror på att nya fjädersäten är frästa så ventilerna kommer lite högre upp... nån som har tips på hur ja ska veta vilka brickor jag ska ha? bara beställa en uppsättning skittunna för att sen mäta hur fel dom var och sen beställa rätt?
kändes krångligt...


sen så tyckte ajden ja skulle bygga nytt grenrör, ett som rymmer mer godsaker, här måttat lite ;)
Bild
Bild

monterade om spolarna, nu sitter dom under insuget istället för på ventilkåpan, kanske är mer besiktningsvänligt, återkommer med mer bilder senare...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Markus skrev:
Jens Gustavsson skrev:vad landade du på för sätes tryck och max tryck när allt var monterat?
välutrustad som man är så saknar man badrumsvåg så de blev aldrig uppmätt....

lär ju märka rätt fort ifall de blev för hårt....
både för hårt och för mjukt är fel och kommer leda till problem, varför inte mäta direkt så du slipper göra om det igen sen, med en ny kam eller med en helt ny allt om en ventil går av :?

ska man fuska med nått är det inte fjädrar iallafall.
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Jens Gustavsson skrev:
Markus skrev: välutrustad som man är så saknar man badrumsvåg så de blev aldrig uppmätt....

lär ju märka rätt fort ifall de blev för hårt....
både för hårt och för mjukt är fel och kommer leda till problem, varför inte mäta direkt så du slipper göra om det igen sen, med en ny kam eller med en helt ny allt om en ventil går av :?

ska man fuska med nått är det inte fjädrar iallafall.
inspänning 60kg, 12mm lyft 125kg

hur låter det?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Markus skrev:
Jens Gustavsson skrev: både för hårt och för mjukt är fel och kommer leda till problem, varför inte mäta direkt så du slipper göra om det igen sen, med en ny kam eller med en helt ny allt om en ventil går av :?

ska man fuska med nått är det inte fjädrar iallafall.
inspänning 60kg, 12mm lyft 125kg

hur låter det?
det låter vättigt, kanse lite väl mycke för ditt använings område men det är innom ramen. vist var det en folkrace shopp cam du skulle ha?
Skriv svar