står på hemsidan, tror de var M kammen han inte ville ha.Fanzy skrev:ser bra ut!
Vare nån speciel kam han ville ha i inbyte eller tar han vilken som helst?
För visst köpte du den hos Folkraceshopen?
Markus Volvo 740 GLTIC - Mappad :)
Idag var backeliten på besök och peta lite i datorn, så nu går bilen en aning bättre.
nått hade blivit galet med mappen så låg på runt lambda 0.6 på fulllast...
men nu är de som de ska igen, fast med 28 graders tändning på fulllast
tråkigt att ja inte hade den så här isommar på blackrace å burntävling, är märkbart mkt piggare...
så här ser soppamappen ut, dags att byta rail + ledningar?

så fort tentaperioden är över nu så ska jag riva ner trubogrejerna och besiktiga, sen köra den som halvvass sugis i vinter för att sen spöa skiten ur grejerna till sommarn.
vad beror de på att jag kan mata på med mindre soppa efter 170kpa men ändå behålla lambdavärdet, är det för att toppen inte orkar flödar mer? eller att kammen säger stopp?
är en orginal 531a och en vx3kam...
nått hade blivit galet med mappen så låg på runt lambda 0.6 på fulllast...
men nu är de som de ska igen, fast med 28 graders tändning på fulllast

tråkigt att ja inte hade den så här isommar på blackrace å burntävling, är märkbart mkt piggare...
så här ser soppamappen ut, dags att byta rail + ledningar?

så fort tentaperioden är över nu så ska jag riva ner trubogrejerna och besiktiga, sen köra den som halvvass sugis i vinter för att sen spöa skiten ur grejerna till sommarn.
vad beror de på att jag kan mata på med mindre soppa efter 170kpa men ändå behålla lambdavärdet, är det för att toppen inte orkar flödar mer? eller att kammen säger stopp?
är en orginal 531a och en vx3kam...
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Det är nog ingen dum idé. I kombination med duty cycle på spridarna ser man säkert vad det är, datalogga alltid..Markus skrev:så här ser soppamappen ut, dags att byta rail + ledningar?
"mindre soppa" är inte riktigt ordet man ska använda, snarare "mindre fyllnadsgrad". Troligen storknar motorn till slut, men du ska nog inte dra alltför mycket slutsatser med ett underdimensionerat bränslesystem.Markus skrev:vad beror de på att jag kan mata på med mindre soppa efter 170kpa men ändå behålla lambdavärdet, är det för att toppen inte orkar flödar mer? eller att kammen säger stopp?
är en orginal 531a och en vx3kam...
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- mrjonssson
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 70
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 4:43 pm
- Ort: Lilla lycksele... :)
jo de tar sig 
fick mina ventilfjädrar idag, så självklart bytte jag dom ikväll




gick bra tillslut, men biltema ventilbågen fick kämpa, var hårda fjädrar...
gjorde även dagens dundertabbe, satte fast ventiltätningarna innan ja la dit underläggsbrickorna, vilka inte gick att trä över tätningarna, så hade tänkt ge upp när ja sökte lite i garderoben och hittade nya tätningar

fick mina ventilfjädrar idag, så självklart bytte jag dom ikväll

gick bra tillslut, men biltema ventilbågen fick kämpa, var hårda fjädrar...
gjorde även dagens dundertabbe, satte fast ventiltätningarna innan ja la dit underläggsbrickorna, vilka inte gick att trä över tätningarna, så hade tänkt ge upp när ja sökte lite i garderoben och hittade nya tätningar

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vad landade du på för sätes tryck och max tryck när allt var monterat?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
nu har ombyggningen mot besiktningen börjat!
rev av gamla toppen, kostadetade att grenröret satt fast med 3 bultar mot toppen och turbon satt i en bult mot grenröret
tror jag ska staga lite så ja inte knäcker lika mkt bult nästa sommar!



efter det så moterade jag toppen jens portat åt mig, gick bara fint tills jag skulle justera ventilspelet, fanns inget spel
gissar att de beror på att nya fjädersäten är frästa så ventilerna kommer lite högre upp... nån som har tips på hur ja ska veta vilka brickor jag ska ha? bara beställa en uppsättning skittunna för att sen mäta hur fel dom var och sen beställa rätt?
kändes krångligt...
sen så tyckte ajden ja skulle bygga nytt grenrör, ett som rymmer mer godsaker, här måttat lite


monterade om spolarna, nu sitter dom under insuget istället för på ventilkåpan, kanske är mer besiktningsvänligt, återkommer med mer bilder senare...
rev av gamla toppen, kostadetade att grenröret satt fast med 3 bultar mot toppen och turbon satt i en bult mot grenröret

tror jag ska staga lite så ja inte knäcker lika mkt bult nästa sommar!
efter det så moterade jag toppen jens portat åt mig, gick bara fint tills jag skulle justera ventilspelet, fanns inget spel

gissar att de beror på att nya fjädersäten är frästa så ventilerna kommer lite högre upp... nån som har tips på hur ja ska veta vilka brickor jag ska ha? bara beställa en uppsättning skittunna för att sen mäta hur fel dom var och sen beställa rätt?
kändes krångligt...
sen så tyckte ajden ja skulle bygga nytt grenrör, ett som rymmer mer godsaker, här måttat lite

monterade om spolarna, nu sitter dom under insuget istället för på ventilkåpan, kanske är mer besiktningsvänligt, återkommer med mer bilder senare...
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
både för hårt och för mjukt är fel och kommer leda till problem, varför inte mäta direkt så du slipper göra om det igen sen, med en ny kam eller med en helt ny allt om en ventil går avMarkus skrev:välutrustad som man är så saknar man badrumsvåg så de blev aldrig uppmätt....Jens Gustavsson skrev:vad landade du på för sätes tryck och max tryck när allt var monterat?
lär ju märka rätt fort ifall de blev för hårt....

ska man fuska med nått är det inte fjädrar iallafall.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
inspänning 60kg, 12mm lyft 125kgJens Gustavsson skrev:både för hårt och för mjukt är fel och kommer leda till problem, varför inte mäta direkt så du slipper göra om det igen sen, med en ny kam eller med en helt ny allt om en ventil går avMarkus skrev: välutrustad som man är så saknar man badrumsvåg så de blev aldrig uppmätt....
lär ju märka rätt fort ifall de blev för hårt....![]()
ska man fuska med nått är det inte fjädrar iallafall.
hur låter det?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det låter vättigt, kanse lite väl mycke för ditt använings område men det är innom ramen. vist var det en folkrace shopp cam du skulle ha?Markus skrev:inspänning 60kg, 12mm lyft 125kgJens Gustavsson skrev: både för hårt och för mjukt är fel och kommer leda till problem, varför inte mäta direkt så du slipper göra om det igen sen, med en ny kam eller med en helt ny allt om en ventil går av![]()
ska man fuska med nått är det inte fjädrar iallafall.
hur låter det?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/