Isbilsprojekt Subaru leone

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
TenDo
Lite mer laddtryck

Isbilsprojekt Subaru leone

Inlägg av TenDo »

Håller på & jobbar med en gammal subba som ska gå på vinterisarna (om det nu blir några :( )
Först & främst är det rostlagning på schemat, inte för att det kanske är såå himmla viktigt på en vinterleksak utan för att jag behöver träningen med svetsen & plåtslagarverktygen.. Dom riktiga projekten ska in snart & då börjar helt plötsligt resultatet spela roll så det är en riktigt bra träning..
Ska senare in med en båge, bättre stol & 4p bälten för säkerhet (har en belägenhet att lägga bilar på tak :hihi: ).
Sen blir det lite bonntrim, ska in med en intercooler till att börja med då det inte sitter några på dessa orginal & för att göra det extra svårt för mig blev det en 9000 intercooler som för övrigt inte har en chans att rymmas under huven så ett av två alternativ står jag för då alt. 1: är att kapa lite i framänden & ställa den framför kylaren alt. 2 är att lägga den i motorrummet vilket nog är det alternativ som kräver minst jobb. är ganska gott om plats bakom motorn då dom små liven (Japanerna) av någon anledning fått för sig att ha reservhjulet där standard.
Sen kvarstår att se vad det blir men en pysventil ligger ganska högt upp på önskelistan & jag behöver för övrigt hitta på någon luftfilter lösning då det inte sitter annat än motorrum före luftmängdmätaren nu.

/Tendo
"Growing older is mandatory - Growing up is optional"
Användarvisningsbild
TenDo
Lite mer laddtryck

Inlägg av TenDo »

Före inredningen åkte ur hade bilen en totalvikt på 1220kg med förare & då full tank.
Efter inredningen åkt ur hade jag tappat 120kg exakt så 1100kg innan bågen åker in.. & nyplåten väger ju tyvärr mer än rosten.. :hihi:
kommer byggbilder för de intresserade ganska snart

/Tendo
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä

Inlägg av Wezzli »

Det värmer i hjärtat att läsa detta. För en tid sedan hade en kompis en Subaru Leone med turbomotor som vi körde på isbana med, jag har nog aldrig kört en roligare bil. Var noga med bilder!
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Användarvisningsbild
TenDo
Lite mer laddtryck

Lite bilder från rostlagningen

Inlägg av TenDo »

Först blev jag ganska glatt överraskad då inredningen åkte ut, golvet så riktigt riktigt fint ut
Bild

men efter lite grävande i den ljuddämpande massan hittade jag lite hål i golven men inte alls så farligt, gick åt 2st 20x20cm bitar sen var problemen väck.
Skärmkanterna var ett lite större projekt, men gick att lösa med 3timmars effektivt arbete
Bild
Bild

Bild
Bild
första gången jag svetsar bilplåt & samma gäller med plåtslagningen.. gjorde lite missar med svetsningen på skärmen jag visar på bild, mest störande var att gasen till miggen hade lossnat & eftersom jag har en tendens att spela relativt hög musik i garaget hade det total undgått mig :doh:
syns ganska tydligt i bakkant skärmen att det är mer punkter än svets, men det får man ta ville ju lära mig så, bakskärmarna inte mycket bättre, skuffen hade rättså mycket plåt borta, men det märkligaste var att bägge framdörrarna hade separerat ytterplåten från innandömmet, fattar inte riktigt hur det kan ligga fukt där, bilen är ju inte tät på en fläck :wink:
sen att det inte var ens en rostprick under någon av listerna jaja man ska inte upphöra att förvånas =)

/Tendo
Användarvisningsbild
TenDo
Lite mer laddtryck

Stol installation

Inlägg av TenDo »

Blev så att jag monterade in stolen innan bågen var på plats.. Man blir ju så lätt eggad :hihi:
kunde gjort det enkelt för mig genom att bara använda orginalunderedena från subarustolarna & kört på det, men ville inte sitta så högt som jag hade hamnat då, så jag kapade ner tvärbalken som gick under framkant på orginalunderedet & förstärkte den
Bild

Bild
sen helsvetsade jag stolsunderedet
kanske något jag ångrar när bilen är skrot, men går garanterat att lösa då.
Bild
Stolarna köpte jag på Ridetech & det är riktiga skitstolar.. tror att jag ska plasta om baksidan för som det är nu är det noll & ingen stadga i dom.

Bild
En dunderfin Jula ratt med personlig touch =)

Imorron ska jag ge mig på att passa in intercoolern så får se hur det går.

/Tendo
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

Bra jobbat :thumbright: Ärligt talat så ser du inte särskilt nybörjaraktig ut på plåt, den där skärmkanten blev riktigt bra (iaf om man tittar på bilderna :wink: ). Gamla Subarus är tuffa bilar, detta ska definitivt följas!
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Får du i en bur i bilen med den stolen på plats blir jag impponerad :lol:
Användarvisningsbild
TenDo
Lite mer laddtryck

Inlägg av TenDo »

Glufsen : Tackar det värmer, plåtslagningen har gått helt ok faktiskt, ett plåtslagarkitt från jula sen var det bara att sätta igång =). svetsningen var lite sämre dock, mycket som brände igenom, men var till mitt försvar 10år sedan jag höll i en mig sist så =)

Mikael S : Det kommer att gå, det går ju att fuska genom att plocka lös stolen från underredet, den sitter skruvad i sidorna på stolen.. jag svetsade fast underredet innan jag monterade dit stolen, jobbiga verkar vara att hitta rör gratis, eller för en väldigt billig peng. kan bara få tag i syrafast & det är lite overkill, men kan sluta med det endå.[/b]
Användarvisningsbild
TenDo
Lite mer laddtryck

Slang & rör till turbon/intercoolern

Inlägg av TenDo »

Jag spånar lite om vad jag ska använda som slang & rör till intercoolern & hr kollat runt lite på siliconslang som blir ganska dyrt på detta budgetbygge, någon som har tips på något annat man kan använda (kommer som mest att ladda 0,8).
Sen till rördragningen hade jag tänkt använda mig av vanliga avgasrör 2½" fungerar ju fint, enda man ska vara vaksam över är väl om det börjar rosta i rören.. Kan även här få tag i Syrafasta rör gratis, är kanske bättre alternativ, lite mer svårjobbat, men kanske värt det om man inte behöver byta/kolla rören 2ggr per år.
Men som sagt skulle upskatta tips på alternativa lösningar till slangarna.

/Tendo
John Rönnbäck
För mycket laddtryck

Inlägg av John Rönnbäck »

Kolla in www.do88.se, Jag har handlat silikonslang där till mitt bygge. helt ok kvalite för pengarna! Har visserligen inte trycksatt dom än men dom verkar bra.

Annars kan du köpa kylarslang på löpmeter till lastbilar, finns på diverse butiker. Laitis har för oss norrlänningar, vet inte hur det ser ut söderut.

Men för priset som do88.se har så känner iaf jag att det inte är värt att mixtra ihop massa skarvar i stål.
Bild
Fd GOLiO
Användarvisningsbild
TenDo
Lite mer laddtryck

Slang & rör till turbon/intercoolern

Inlägg av TenDo »

GOLiO: Bra tips kollade in priserna på siliconslangarna & dom verkar ju oslagbara var ju en fjärdedel av vad det kostar på laitis eller mekonomen. Men tror att det kan bli kylarslangarna som går vinnande ur, hittar jag bara en upsättning med rätt storlek så kommer det nog att fungera ypperligt.
Användarvisningsbild
TenDo
Lite mer laddtryck

Helgens uppgifter

Inlägg av TenDo »

Fick tag i en mindre mängd rör gratis idag & ska & låna bockmaskinen imorgon. Sen var jag på skroten & hämtade lite rör & slang till IC installation så i helgen smäller det. bågen & IC'n ska vara inne innan helgen är slut.
Bågen kan bli intressant har aldrig testat detta heller & då det är lite viktigare ska jag ta hjälp med svetsningen, men bockningen ska jag klara själv..
Sen har jag ett sidoprojekt i helgen som ev. hinns klart & det är mest för att reta gallfeber på bakomvarande bilar (förhoppningsvis kommer någon att ligga där i.a.f.. vid varvning om inte annat :roll:) kommer bilder på det projektet också =)

/Tendo
Användarvisningsbild
TenDo
Lite mer laddtryck

Lördagens projekt

Inlägg av TenDo »

Fick låna mig en bockmaskin imorse (TACK LARS :thumbright:)
var lite tungstartad såhär på en lördagmorgon & kom därför inte igång föränn vid 12tiden med arbetet, men gick förvånansvärt bra med rörbockningen.
Bild
Använde mig av en äldre elkabel med metallskärmning som mall, går ju ypperligt att böja & behåller formen ganska bra.
Använde mig inte av värme då jag bockade dock hade jag sandfyllda rör (rörbocken är från jula b.t.w.) fungerade utan negativa överraskningar.
Bild
notera den grymma passformen, på första försöket dessutom :thumbright:
på bilden är den bara lutad på plats, men går in i B-stolpen så är ungefär bara halva röret som sticker ut då det är på plats
Bild
(Det är ingen skarv ovanför huvudet som det ser ut att vara på bilden)
Den runda taklampan som sitter kvar fick jag bestämt inte ta bort då vi rensade inredning, killen som hjälpte mig riva var ytterst faschinerad av dess dimm function :roll: .

Nu kan jag under söndagen sätta strävor då jag har något att mäta mot.

Bild
Börjat mäta & fundera på IC'n, använder mig av gamla insugsslangar & SFrör för att "jigga".. kommer att bli ytterst knepigt & om jag som jag planerat vänder IC'n med uttagen neråt kommer den att hamna ganska högt, men det ska gå. Skam den som ger sig :wink:
Blev inte särskilt mycket gjort idag, men det var en julmiddag som avbröt mitt i arbetet, hoppas morgondagen är mer produktiv.

/Tendo
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Såg ju ut att bli bra det där bockjobbet :)
Vad är det för rör?
Användarvisningsbild
TenDo
Lite mer laddtryck

Inlägg av TenDo »

Tackar piraten, det är 48mm & 52mm med 3 & 4mm godstjocklek.
Skriv svar