b230ft i amazon
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 6
- Blev medlem: fre jan 19, 2007 5:20 pm
- Ort: tärnsjö
b230ft i amazon
hejsan...är inte alls duktig på de här med trimning, men är villig att lära mig. Har köpt mig en b230ft från en 940 -91. Har hoppats kunna komma upp till ca 300hk. Vad skall göras?
det är just nu:
Motor-modell : b230ft
Bottendel : std
Data på toppen : std 531
Kamaxel: std
Grenrör : std
Insug : std
Effektmål : 300hk ca
Turbo: t04e
Soppapump: std
De jag vill veta är alltså vad jag ska göra med motorn för att komma upp i 300hk med t04e:n?
Fakta om turbon:
T04E
In: 3"
Ut: 2"
Wet Floating Bearings
1/8 NPT Oil Inlet
50 A/R Compressor
63 A/R Turbine
2.5" v-band
T3 and T3/T4 Flens
Swaps: 350hk
det är just nu:
Motor-modell : b230ft
Bottendel : std
Data på toppen : std 531
Kamaxel: std
Grenrör : std
Insug : std
Effektmål : 300hk ca
Turbo: t04e
Soppapump: std
De jag vill veta är alltså vad jag ska göra med motorn för att komma upp i 300hk med t04e:n?
Fakta om turbon:
T04E
In: 3"
Ut: 2"
Wet Floating Bearings
1/8 NPT Oil Inlet
50 A/R Compressor
63 A/R Turbine
2.5" v-band
T3 and T3/T4 Flens
Swaps: 350hk
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 6
- Blev medlem: fre jan 19, 2007 5:20 pm
- Ort: tärnsjö
wyzer skrev:¤ porta toppen
¤ storre spridare
¤ battre branslesystem
¤ ett custom g-ror ar att foredra
mvh joakim
dar har du lite grejs att greja med till en borjan
1. Tips på spridare?
2. Bättre bränslesystem? större pump/pumpar? något annat? Bränsletrycksregulator?
3. Hade tänkt köra med orginal grenrör och en adapterplatta, men de är alltså bättre med ett hemmagjort grenrör?
4. Porta toppen, Räcker det med att gröpa lite själv eller ska man lämna in? större ventiler? plana?
1: hänger på vilket styrsytem du skall ha, skall du ha ett eftermarknads så kan du i stort sett välja hur stora spridare som helst.jeanpierre007 skrev: 1. Tips på spridare?
2. Bättre bränslesystem? större pump/pumpar? något annat? Bränsletrycksregulator?
3. Hade tänkt köra med orginal grenrör och en adapterplatta, men de är alltså bättre med ett hemmagjort grenrör?
4. Porta toppen, Räcker det med att gröpa lite själv eller ska man lämna in? större ventiler? plana?
2.Skall du ha org sprut/tändning eller efter markanads, det siste är att rekomendera.
3:En klar fördel att bygga ett eget "klokt" grenrör.
4:Nej, du skall inte bara gröpa ut på ho, antingen så läser du på om ämnet eller så lämnar du iväg, det är lätt att det blir fel.
1. Tips på spridare?
2. Bättre bränslesystem? större pump/pumpar? något annat? Bränsletrycksregulator?
3. Hade tänkt köra med orginal grenrör och en adapterplatta, men de är alltså bättre med ett hemmagjort grenrör?
4. Porta toppen, Räcker det med att gröpa lite själv eller ska man lämna in? större ventiler? plana?[/quote]
1. gröna R-spridare -968 tillsammans med en LMM -012 från en 960
2.köp en walboro 255lh soppa pump o hiva dit.
du kan kläma org btr till rätt bränsletryck ca 3,8bar.
3. org 940 grenrör räcker till 300hk men ett custom fungerar ännu bättre.
4. fixa en 531 med en vx3kam,v-kam,a-kam nån av dom.
sen lite andra saker att tänka på vid den modden:
större avgasystem,alu ic.
renovera motorn med lager,packningar osv.
mappa bilen när den e klart..
har säkert glömt nått-
men det är en bra början iaf.
2. Bättre bränslesystem? större pump/pumpar? något annat? Bränsletrycksregulator?
3. Hade tänkt köra med orginal grenrör och en adapterplatta, men de är alltså bättre med ett hemmagjort grenrör?
4. Porta toppen, Räcker det med att gröpa lite själv eller ska man lämna in? större ventiler? plana?[/quote]
1. gröna R-spridare -968 tillsammans med en LMM -012 från en 960
2.köp en walboro 255lh soppa pump o hiva dit.
du kan kläma org btr till rätt bränsletryck ca 3,8bar.
3. org 940 grenrör räcker till 300hk men ett custom fungerar ännu bättre.
4. fixa en 531 med en vx3kam,v-kam,a-kam nån av dom.
sen lite andra saker att tänka på vid den modden:
större avgasystem,alu ic.
renovera motorn med lager,packningar osv.
mappa bilen när den e klart..
har säkert glömt nått-
men det är en bra början iaf.
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 6
- Blev medlem: fre jan 19, 2007 5:20 pm
- Ort: tärnsjö
- M Bengtsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 462
- Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
- Ort: Vara
Läs Jens tråd om B23-trimning, där hittar du det du söker och mycket mer 

Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 6
- Blev medlem: fre jan 19, 2007 5:20 pm
- Ort: tärnsjö