
Ximon - E30 S38 DRAG 2009 - 7.94 sek @ 285 km/h
Även om det går segt nu har det hänt lite.

Bilen nere på alla 4 hjulen, och det verkar stämma med den ride-height vi tänkt under konstruktionen.

Stolen på plats med fästena klara. Även nya fästen till bälten och fönsternät. Nu behövs bara ratt och växelspak för avancerad torr-körning

Nya turbon: Borg Warner s488.
Jämförelse:

s480 och s488 uppe. pt67 och gt40 nere.
Det var allt för nu.

Bilen nere på alla 4 hjulen, och det verkar stämma med den ride-height vi tänkt under konstruktionen.

Stolen på plats med fästena klara. Även nya fästen till bälten och fönsternät. Nu behövs bara ratt och växelspak för avancerad torr-körning


Nya turbon: Borg Warner s488.
Jämförelse:

s480 och s488 uppe. pt67 och gt40 nere.
Det var allt för nu.
Jag antar att det är tänkt att fungera så. Luften styrs in i kompressorhjulet i höjd med de undre vingarna.
Det liknar Turbonetics nya GTK-serie ganska mkt.
Så här skriver Turbonetics om det som de kallar "Swirl Port Design":
This brand new compresor porting design effectivley shapes the incoming air to maximize wheel efficiency.
This means a wider compressor map and more usable power.

Sen om det ligger något bakom det i praktiken låter jag vara osagt, men det låter ju klokt.
Det liknar Turbonetics nya GTK-serie ganska mkt.
Så här skriver Turbonetics om det som de kallar "Swirl Port Design":
This brand new compresor porting design effectivley shapes the incoming air to maximize wheel efficiency.
This means a wider compressor map and more usable power.

Sen om det ligger något bakom det i praktiken låter jag vara osagt, men det låter ju klokt.

jag och jon på mcxpress har länge funderat på att göra nåt liknande, men jag tänkte borra hål/fräsa slits på utsidan där filtret normalt sitter i gatbilar och ha en vanlig fet tratt på turbon, har även försökt få jon till att svarva fina flödesriktiga aluminium-muttar i cnc:n till kompressorn, men han vägrar 

Det vete tusan om det är så "nytt", eller bättre än den konventionella som finns på vanliga kompressorhus. Den här lär ju inte vara bättre ur ljud eller flödes-synpunkt jämfört med med det som funnits på t.ex Holset HX och Garrett GT-aggregat sedan början på 90-talet.PiLlEvAN skrev:Det är den nya modellen av antisurge
Men det ser fränt ut och det säljer fler snurror..

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
mattias skrev:Det vete tusan om det är så "nytt", eller bättre än den konventionella som finns på vanliga kompressorhus. Den här lär ju inte vara bättre ur ljud eller flödes-synpunkt jämfört med med det som funnits på t.ex Holset HX och Garrett GT-aggregat sedan början på 90-talet.PiLlEvAN skrev:Det är den nya modellen av antisurge
Men det ser fränt ut och det säljer fler snurror..
jo jag är lite skeptisk också till funktionen men jag skulle gissa att de försöker öka flödet med en tratt samtidigt som antisurge luft intagen ska va kvar sen är det nog en stor det bling bling faktor där också.
jag har ett annat patent på den modellen men har tyvär ingen bild

ser mycket fin ut bilen simon

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 519
- Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
- Ort: Piteå
- Kontakt:
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
det här är den finaste ported shroud som jag sett:

såhär ser det innan man skruvar i 'tratten'


såhär ser det innan man skruvar i 'tratten'

///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ