Ximon - E30 S38 DRAG 2009 - 7.94 sek @ 285 km/h

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende
Inlägg: 1058
Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK

Inlägg av Perkele70 »

Porr! :thumbright:
har inga roliga bilar!;)
Användarvisningsbild
ximon
Impellerhead
Inlägg: 300
Blev medlem: mån dec 18, 2006 11:30 am
Ort: Sthlm / Skellefteå

Inlägg av ximon »

Jo, man får tacka "Holmgrens Boostfarm" :wink: !
Kanske får 88mm paket från staterna i morgon, så då blir det torr-montering de-luxe :)
Simon Markström 072-233 04 11

7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com
Användarvisningsbild
ximon
Impellerhead
Inlägg: 300
Blev medlem: mån dec 18, 2006 11:30 am
Ort: Sthlm / Skellefteå

Inlägg av ximon »

Även om det går segt nu har det hänt lite.

Bild
Bilen nere på alla 4 hjulen, och det verkar stämma med den ride-height vi tänkt under konstruktionen.

Bild
Stolen på plats med fästena klara. Även nya fästen till bälten och fönsternät. Nu behövs bara ratt och växelspak för avancerad torr-körning :)

Bild
Nya turbon: Borg Warner s488.

Jämförelse:
Bild
s480 och s488 uppe. pt67 och gt40 nere.

Det var allt för nu.
Simon Markström 072-233 04 11

7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Bilden på sniglarna får mig fan å le brett som en dåre :hihi:

Tänk,det e inte länge sen man tyckte en GT40 var gigantisk.
Användarvisningsbild
ximon
Impellerhead
Inlägg: 300
Blev medlem: mån dec 18, 2006 11:30 am
Ort: Sthlm / Skellefteå

Inlägg av ximon »

2.3-16 skrev:Bilden på sniglarna får mig fan å le brett som en dåre :hihi:

Tänk,det e inte länge sen man tyckte en GT40 var gigantisk.
Hehe.. Det är percis vad vi sa när jag knäppte bilden :)

Psyket nästa :lol:
Simon Markström 072-233 04 11

7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Av ren nyfikenhet.
Periferi borrhålen runt kompressorn e ngn form av power slit?
Dvs hålen föder en omgång nedre blad på impellern?
Användarvisningsbild
ximon
Impellerhead
Inlägg: 300
Blev medlem: mån dec 18, 2006 11:30 am
Ort: Sthlm / Skellefteå

Inlägg av ximon »

Jag antar att det är tänkt att fungera så. Luften styrs in i kompressorhjulet i höjd med de undre vingarna.
Det liknar Turbonetics nya GTK-serie ganska mkt.

Så här skriver Turbonetics om det som de kallar "Swirl Port Design":

This brand new compresor porting design effectivley shapes the incoming air to maximize wheel efficiency.
This means a wider compressor map and more usable power.

Bild

Sen om det ligger något bakom det i praktiken låter jag vara osagt, men det låter ju klokt. :)
Simon Markström 072-233 04 11

7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

jag och jon på mcxpress har länge funderat på att göra nåt liknande, men jag tänkte borra hål/fräsa slits på utsidan där filtret normalt sitter i gatbilar och ha en vanlig fet tratt på turbon, har även försökt få jon till att svarva fina flödesriktiga aluminium-muttar i cnc:n till kompressorn, men han vägrar :snyft:
PiLlEvAN
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön jan 07, 2007 5:19 pm
Ort: Avesta

Inlägg av PiLlEvAN »

Det är den nya modellen av antisurge
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

PiLlEvAN skrev:Det är den nya modellen av antisurge
Det vete tusan om det är så "nytt", eller bättre än den konventionella som finns på vanliga kompressorhus. Den här lär ju inte vara bättre ur ljud eller flödes-synpunkt jämfört med med det som funnits på t.ex Holset HX och Garrett GT-aggregat sedan början på 90-talet.
Men det ser fränt ut och det säljer fler snurror.. :hihi:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

mattias skrev:
PiLlEvAN skrev:Det är den nya modellen av antisurge
Det vete tusan om det är så "nytt", eller bättre än den konventionella som finns på vanliga kompressorhus. Den här lär ju inte vara bättre ur ljud eller flödes-synpunkt jämfört med med det som funnits på t.ex Holset HX och Garrett GT-aggregat sedan början på 90-talet.
Men det ser fränt ut och det säljer fler snurror.. :hihi:


jo jag är lite skeptisk också till funktionen men jag skulle gissa att de försöker öka flödet med en tratt samtidigt som antisurge luft intagen ska va kvar sen är det nog en stor det bling bling faktor där också.

jag har ett annat patent på den modellen men har tyvär ingen bild :twisted: .

ser mycket fin ut bilen simon :thumbright:
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Ser ändå ut att vara ett smidigt aggregat i ytterstorlek! Vad är det för a/r på den? Vad väger den?
Användarvisningsbild
ximon
Impellerhead
Inlägg: 300
Blev medlem: mån dec 18, 2006 11:30 am
Ort: Sthlm / Skellefteå

Inlägg av ximon »

Tack Jens!

Christian: Har inga sådana data på den. Vikten låg på strax över 20 kg tror jag.
Simon Markström 072-233 04 11

7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

det här är den finaste ported shroud som jag sett:
Bild

såhär ser det innan man skruvar i 'tratten'
Bild
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
ximon
Impellerhead
Inlägg: 300
Blev medlem: mån dec 18, 2006 11:30 am
Ort: Sthlm / Skellefteå

Inlägg av ximon »

Lånade Eriks spakställ och gjorde infästningarna till det.

Bild

Bild
Simon Markström 072-233 04 11

7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com
Skriv svar