jag instämmer på att det blir varmt, lekte lite med launchen i fällfors, testade en lite extrem backning i början och det blev uppåt 2 bar i tryck och presseningen man enligt tävlingsledningen måste ha under bilen blev det ett bamsehål i
chellquist skrev:Jag drog vidare till röbäcksgaraget där högdal å bosse lobbade kamaxel specar på varandra så man inte alls kunde hänga med
Det blir mer mätningar i Sävar ikväll tydligen, det var med nollspel tidigare men vi ska göra med ventilspel så det går att jämföra med andra kamaxlar.
peter ligger i och jobbar som satan, det jobbas mest med nya toppen och nya kammen som är en riktig rykare som special-custom-bestälts från catcams via motornord
Tittade förbi Peter i garaget tidigare ikväll och konstaterar att efter en skön och nästan motor-fri semester har Peter börjat jobba på ny motor. Här är en bild på nya vipporna och kamaxeln som provmonterats för att kolla frigång och annat.
Här står den och väntar på ny motor.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
bmw02touring skrev:Det här kan bli riktigt hårigt, fränt att se att någon monterat dessa vippor. hört mkt om dem men aldrig sett någon som kört med dem.
//Niclas
Fränt blir det med. Egendesignad kam å stålvippor. Undra var karln ska varva
jag kan uppdatera att bilen nu är provkörd med den nya motorn, den värkar fungera bra
det kommer mer laddtryck framöver men den vill ha mer soppa helt klart, det är även inköpt en autronic system som ska instaleras i vinter även fast vemset sköter styrningen mycket fint nu då motorn går väldigt snyggt på lågvarv fast kammen är det hårigaste som jag tror är testat i sverge på en M10
Jag kan lägga ut nån bild på bilen ikväll, Peter var förbi i söndags och visade upp bilen efter en lyckad uppstart. Jag tror att nockvinkeln gör en del för att göra motorn betydligt mer städad än liknande kammar man sett (BMW Motorsport, Schrick) som varit renodlade sugmotor-pinnar.
Den var till och med lika bruksig som Peters gamla motor, med Shrick 304, men den motorn var en aning trött efter år av tuning och experimenterande när han körde Haltech F3 och special-lösningar för tändningen. Med lite mer puts av inställningarna för tomgångsmotorn så är den säkert väldigt uppfostrad.
Nu blir det Autronic framöver, det blir jätteintressant att se vad en del finesser som VEMS saknar kan göra för gången i motorn !
Det fräna är som Jens säger kamaxeln, det är en hel del special för att få den att fungera. Förvånansvärt så lät det inte så mycket från motorn, ventilspelet var rätt, det kanske kan skyllas på de breda klackarna på vipporna jämfört med standard?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
denna custom kam gör motorn mycket vass men ändå rätt fin på låg last då den har lite mindre överlapp än de rena dr kammarna på mellan 100-105grader som bara slösar luft då avgastrycket är lägre än laddtrycket men ändå tillräckligt med överlapp för att skölja förbräningsrumet lite lagom och för att få max effekt på så högt varv som möjligt
obs denna kam är inget för nybörjare, peter har jobbat väldigt hårt och seriöst och filat och mätt 10 gånger på allt som har med vipper, geometrier och fjädertryck mm det har säkert tagit 50 timmar bara kam installationen men förhoppningsvis så kommer det att ge resultat utöver det vanliga också.
denna motor kommer senare att plågas i sävar turbo broms bänken så sifror kommer på prestandan.
robban skrev:jens: beror lite på hur man definerar "hårigast"
Ja ska bli riktigt intressant att se hur kammen fungerar.
Med autronicen blir det att köra kamsync m.m då som ända skillnad och fortfarande singelspjäll?
jag definierar det som mest aria och mest ärliga lyft= högsta effekt.
man behöver inte separata spjäll när allt lirar som det ska, den går snyggt ändå på låga rpm, kanske inte som optimalt bestyckad weber men klart acceptabelt.
Jo det är kamsynk som är själva grejen, jag förstog precis vad du var ute efter. Det finns kanske en fin startmapp till dig sen Robban..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.