grenrörsbygge audi 5:a

Diskussioner för erfaret folk
lind4hl^
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tor jan 31, 2008 10:25 pm
Ort: värmland

grenrörsbygge audi 5:a

Inlägg av lind4hl^ »

hej, tänkte snickra ihop ett eget grenrör till rs:en snart

hur långa rör / diameter på rören rekommenderar ni?
wgplacering? fördel/nackdel och montera den i avgashuset som vissa gjort?

detta ska tigsvetsas ihop, rekommenderar ni rostfritt eller svartstål? (med tanke på att rostfritt spricker lätt vid höga temperaturer)

motorrecept:

audi 2.2l motor
vemssprut
större aluintercooler
2½" tryckrör
dump
omvänt insug
3" spjäll (org)
2,2bar laddtryck
7a kammar eller liknande
garett t3/60 hybrid ar ej bestämt (http://www.034motorsport.com/product_in ... cts_id=677)

portad topp
btr
ankopplingar
stålomspunnen slang
öppetfilter
större oljekylare

kommer landa runt ca 500hk
Användarvisningsbild
abdominazer
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån jun 27, 2005 4:16 am

Inlägg av abdominazer »

Ingen vetenskap å bygga grenrör till 500 pållar.
Men turbon får du nog byta om du tvunget skall ladda 2.2 bar.
bygg bara så du får plats med turbon och inga tvära böjar och en merge-kolektor.
Audi 200 TQ 12.38@181 med E85!
lind4hl^
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tor jan 31, 2008 10:25 pm
Ort: värmland

Inlägg av lind4hl^ »

abdominazer skrev:Ingen vetenskap å bygga grenrör till 500 pållar.
Men turbon får du nog byta om du tvunget skall ladda 2.2 bar.
bygg bara så du får plats med turbon och inga tvära böjar och en merge-kolektor.
okej, blev en liten ändring nu, kmr köra med en kkk k 26 med större turbin och 360graderslager, räcker till ca450 drivhjulshästar, kmr inte att ladda 2.2bar med denna turbo, vad är en merge kollektor?

mch
Användarvisningsbild
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Ort: Vansbro/Dalarna

Inlägg av Erik Samuelsson »

Vad är det för mått på den turbon? jag har en k27 den räcker till en bit över 400hk, och det är inga drivhjulshästar.
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Jag skulle då satsa på en betydligt större turbo för att slippa det brutala mottryck som blir annars!. . Iaf en Hx35 eller Hx40 !

Är det en 10 eller 20ventils motor du har?

Edit: Har du läst dethära? http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... er&sidnr=3
Där står det mycket matnyttigt!

Och hära! http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=186
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
lind4hl^
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tor jan 31, 2008 10:25 pm
Ort: värmland

Inlägg av lind4hl^ »

Moggemx skrev:Jag skulle då satsa på en betydligt större turbo för att slippa det brutala mottryck som blir annars!. . Iaf en Hx35 eller Hx40 !

Är det en 10 eller 20ventils motor du har?

Edit: Har du läst dethära? http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... er&sidnr=3
Där står det mycket matnyttigt!

Och hära! http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=186
20v motor, har läst det och blev lite mer rik på information, frågan som är kvar nu är dimension på rören och wg placering, k 26an har denna spec:

http://www.034motorsport.com/images/com ... Hybrid.gif

Larger turbine and compressor for higher flow, 360 degree thrust bearing, water cooled. Typical full spool by 4krpm, will flow 55lbs per minute at 30psi, confirmed 455whp on 2.3l Audi 20v turbo motor.

This is a great choice for a step above standard T04E compressor flow levels and 500+ crank HP levels.


Skulel denna sitta bättre?

garett T3/60-1 hybrid

Journal bearing center section, 60-1 compressor wheel in a 4"-inlet T04S compressor housing. 4-bolt 2.5" discharge, T3 flange. Oil cooled only.

kan fås med A/R .63 .82 .48
A high flow T3-based hybrid capable of 550 horsepower.
http://www.034motorsport.com/oscthumbwm ... _450-1.jpg


även bara oljekyld = kalalre kylvatten i motorn
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Ang material val så hade jag nog byggt i svart, om du inte har bra kontakt på rostfria rör o böjar.
Hade jag själv skullat köpa rör till mina rör idag (bygger rostfria nu) så hade de blivit svart, dels för att jag måste linda dom och dels för kruxet med att svetsa de sen me rotgas osv. Men jag fick mina böjar till bra pris iaf.

Rostfritt går ju att få mycket snyggare vid polering osv, så de e också en sak o tänka på. Hur man vill att de ska se ut.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

äcven den senare turbon verkar lite liten i mina ögon.7
med tanke på att den ska vara t3 based så lär det troligen vara steg3 axeln??
den känns något liten för uppåt 500 hästar.
kommer bli mycket motryck... (om det nu är steg3 axeln, kankse finns törre men då är dte t4 axel va?? )

grenröret spelar nog inte sååå stor roll igentligen
försök hålla rören hyffat lika långa å gärna 48mm ytterdiameter på böjjarna,.... försök håll den radien minst som är på böjjarna orginal.
sen en stjärncollector antar jag är samma som "mergekollektor" ??
lind4hl^
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tor jan 31, 2008 10:25 pm
Ort: värmland

Inlägg av lind4hl^ »

klabbe.p skrev:Ang material val så hade jag nog byggt i svart, om du inte har bra kontakt på rostfria rör o böjar.
Hade jag själv skullat köpa rör till mina rör idag (bygger rostfria nu) så hade de blivit svart, dels för att jag måste linda dom och dels för kruxet med att svetsa de sen me rotgas osv. Men jag fick mina böjar till bra pris iaf.

Rostfritt går ju att få mycket snyggare vid polering osv, så de e också en sak o tänka på. Hur man vill att de ska se ut.
kan tiga rostfritt och jobbar med svetsning av rostfria rör men grenröret blir svart, pga en rostfri svets blir så j*vla hård och det rostfria materialet spricker lätt, så grenröret blir svartstål och resten bakåt rostfritt
lind4hl^
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tor jan 31, 2008 10:25 pm
Ort: värmland

Inlägg av lind4hl^ »

knotan skrev:äcven den senare turbon verkar lite liten i mina ögon.7
med tanke på att den ska vara t3 based så lär det troligen vara steg3 axeln??
den känns något liten för uppåt 500 hästar.
kommer bli mycket motryck... (om det nu är steg3 axeln, kankse finns törre men då är dte t4 axel va?? )

grenröret spelar nog inte sååå stor roll igentligen
försök hålla rören hyffat lika långa å gärna 48mm ytterdiameter på böjjarna,.... försök håll den radien minst som är på böjjarna orginal.
sen en stjärncollector antar jag är samma som "mergekollektor" ??
mjo många som tycker detta i sverige men om man kollar i staterna så pressar dom mindre turbos waaaay more än vi gör, undra varför :?:

med det lutar mest åt den sista garett turbon
lind4hl^
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tor jan 31, 2008 10:25 pm
Ort: värmland

Inlägg av lind4hl^ »

lind4hl^ skrev:
knotan skrev:äcven den senare turbon verkar lite liten i mina ögon.7
med tanke på att den ska vara t3 based så lär det troligen vara steg3 axeln??
den känns något liten för uppåt 500 hästar.
kommer bli mycket motryck... (om det nu är steg3 axeln, kankse finns törre men då är dte t4 axel va?? )

grenröret spelar nog inte sååå stor roll igentligen
försök hålla rören hyffat lika långa å gärna 48mm ytterdiameter på böjjarna,.... försök håll den radien minst som är på böjjarna orginal.
sen en stjärncollector antar jag är samma som "mergekollektor" ??
mjo många som tycker detta i sverige men om man kollar i staterna så pressar dom mindre turbos waaaay more än vi gör, undra varför :?:

med det lutar mest åt den sista garett turbon

en person tipsade mig om precision turbos nu, hittade denna,

http://www.nolimitmotorsport.com/prod/SC-3431E
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

lind4hl^ skrev:
knotan skrev:äcven den senare turbon verkar lite liten i mina ögon.7
med tanke på att den ska vara t3 based så lär det troligen vara steg3 axeln??
den känns något liten för uppåt 500 hästar.
kommer bli mycket motryck... (om det nu är steg3 axeln, kankse finns törre men då är dte t4 axel va?? )

grenröret spelar nog inte sååå stor roll igentligen
försök hålla rören hyffat lika långa å gärna 48mm ytterdiameter på böjjarna,.... försök håll den radien minst som är på böjjarna orginal.
sen en stjärncollector antar jag är samma som "mergekollektor" ??
mjo många som tycker detta i sverige men om man kollar i staterna så pressar dom mindre turbos waaaay more än vi gör, undra varför :?:

med det lutar mest åt den sista garett turbon
Finns ju en anledning till uttrycket "Only in Amercia" , ställer mig i ledet efter Knotan och misstänker större doningar.
Användarvisningsbild
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Ort: Vansbro/Dalarna

Inlägg av Erik Samuelsson »

Är det en k26 med 12ans agashus och större turbin tycker jag inte att du borde chansa att klämma ur 500hk med den.
Nu är ju dollarn låg men det finns jätte billiga dieselturbos som är bättre än dom andra två, beroende på vad du ska använda bilen till.
Senast redigerad av Erik Samuelsson den mån feb 25, 2008 9:24 pm, redigerad totalt 1 gånger.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

har ju set filmer hur jänksen gör när dem bromsar bilar.
drar den till 4000 slänger på rullarna å drar fullgas, WOOOWWW 1000 hp,.
samma motor hade säkert gåt ner till 6-700 häst 30 sekunder senare när turbo/grenrör å intercooler glöder pga att dem pumpar på 180% av sin förmåga :thumbright:

"only in america" :hihi:
lind4hl^
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tor jan 31, 2008 10:25 pm
Ort: värmland

Inlägg av lind4hl^ »

Skriv svar