Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
- Ort: Ronneby
Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
Har, som en del kanske vet, trimmat B20 sugmotorer ett antal år (sisådär 20+ år) till och från. Tänkte gå över till V8 i början av 90-talet då jag sålde min gamla Amazon och köpte mig en Nova -66. Familj och annat gjorde att Novan blev stående. Av en händelse "blev jag med Amazon" igen -02 och motorn byttes ganska snart till en vässad sak. Ett par dagar innan "En dag på strippen" -02 kom jag på att man kanske skulle testa lite på strippen. Bakaxeln svetsdiffades och lite snabblättning gjordes. Motorn var då på ca 225 hk. Tid 14,00 sekunder.
De följande åren lättades bilen lite efterhand. Ny 2,5 liters motor byggdes och förfinades med åren, och -06 var jag nere på 12,80 tider.
I januari -07 bestämde jag mig för att flytta tillbaka motorn en bit för att få lite bättre viktfördelning och kanske bli av med några kilon till. Här följer lite bilder på operationen. Motorn flyttades 27 cm bakåt.
Bakaxeln byttes också till en M30 från en 142:a med 4,88:1 och lamelldiff. Hann med nöd och näppe bli klar till maj. Operationen visade sig ganska lyckad, bästa tid -07 blev 12,41.
-08 inleddes med ett besök på dragracingmarknaden i Norrköping där jag träffade gamle bekanten Göran Bjäreborn. Han var där och visade upp framvagnsprylar för dragracing som han bygger själv. De där små fina fjäderbenen fastnade på näthinnan, och en vecka senare kontaktade jag Göran. Ytterligare en vecka senare hade jag bestämt mig, det där tunga aset till originalframvagn skulle bort.
Jag började med att knåpa ihop en jigg.
Bilen uppsatt på jiggen och demontering i full gång.
Originalframvagn med bromsar vägde ju en del.... motsvarande delar som skulle dit, under 25 kg.
En del av fjolårets jobb förpassades till soptunnan.
Sen påbörjades uppbyggnaden av det nya. Fick låna mockup fjäderben av Göran vilket underlättade mycket.
Funderade på motorplåtar, men det verkade krångligt att lösa, så det fick bli så här i stället.
En 240 kuggstång användes, här tillsvarvad och med lite snyggare fästen.
Lite färg på skrotet.
Kom på att jag nog hinner bygga ett nytt grenrör också. Gott om plats fanns ju nu att dra ut rören utanför rambalken.
Ihopmontering har börjat med nya fina prylar.
Äntligen nere på backen igen.
Låg och fin framtill blev den, ca 75 mm lägre än innan. Skulle vilja ha ner den en bit till bak också men det börjar bli lite tight till skärmkanten.
Klar dagen innan premiären i Emmaboda. Ny kam var också på plats i motorn. Nu blev det klassen Extreme street p.g.a. framvagnen, men skit samma, nu kör jag bara för en bra tid. Första repan med lite småhalt i starten slutade med 12,23 - 176. Kändes väl rätt så ok, 60 fot på 1,83. Andra repan var 60 foten 1,74 men samma tid och 175 i mål. Då började man ju fundera lite om allt stod rätt till i maskinen, den kändes lite seg. Sista repan var 60 foten nere i 1,64 men tiden bara 12,21 och 173 i mål. Då var det bara att packa ihop. Veckan efter plockades motorn ur och ganska snart hittades felet. Kan bara säga att när man har bråttom så är det lätt att glömma att dra åt allting.......pinsamt! Nåja, inga allvarliga skador så motorn var snart ok igen. Passade på att åka iväg med motorn till Görans Motorteknik och få den bromsad. Det visade sig att nya kammen, TG 990, och nya grenröret hade gjort nytta. +10 hk mot innan.
Så nu fortsätter jakten på första elvan, och sen.....
De följande åren lättades bilen lite efterhand. Ny 2,5 liters motor byggdes och förfinades med åren, och -06 var jag nere på 12,80 tider.
I januari -07 bestämde jag mig för att flytta tillbaka motorn en bit för att få lite bättre viktfördelning och kanske bli av med några kilon till. Här följer lite bilder på operationen. Motorn flyttades 27 cm bakåt.
Bakaxeln byttes också till en M30 från en 142:a med 4,88:1 och lamelldiff. Hann med nöd och näppe bli klar till maj. Operationen visade sig ganska lyckad, bästa tid -07 blev 12,41.
-08 inleddes med ett besök på dragracingmarknaden i Norrköping där jag träffade gamle bekanten Göran Bjäreborn. Han var där och visade upp framvagnsprylar för dragracing som han bygger själv. De där små fina fjäderbenen fastnade på näthinnan, och en vecka senare kontaktade jag Göran. Ytterligare en vecka senare hade jag bestämt mig, det där tunga aset till originalframvagn skulle bort.
Jag började med att knåpa ihop en jigg.
Bilen uppsatt på jiggen och demontering i full gång.
Originalframvagn med bromsar vägde ju en del.... motsvarande delar som skulle dit, under 25 kg.
En del av fjolårets jobb förpassades till soptunnan.
Sen påbörjades uppbyggnaden av det nya. Fick låna mockup fjäderben av Göran vilket underlättade mycket.
Funderade på motorplåtar, men det verkade krångligt att lösa, så det fick bli så här i stället.
En 240 kuggstång användes, här tillsvarvad och med lite snyggare fästen.
Lite färg på skrotet.
Kom på att jag nog hinner bygga ett nytt grenrör också. Gott om plats fanns ju nu att dra ut rören utanför rambalken.
Ihopmontering har börjat med nya fina prylar.
Äntligen nere på backen igen.
Låg och fin framtill blev den, ca 75 mm lägre än innan. Skulle vilja ha ner den en bit till bak också men det börjar bli lite tight till skärmkanten.
Klar dagen innan premiären i Emmaboda. Ny kam var också på plats i motorn. Nu blev det klassen Extreme street p.g.a. framvagnen, men skit samma, nu kör jag bara för en bra tid. Första repan med lite småhalt i starten slutade med 12,23 - 176. Kändes väl rätt så ok, 60 fot på 1,83. Andra repan var 60 foten 1,74 men samma tid och 175 i mål. Då började man ju fundera lite om allt stod rätt till i maskinen, den kändes lite seg. Sista repan var 60 foten nere i 1,64 men tiden bara 12,21 och 173 i mål. Då var det bara att packa ihop. Veckan efter plockades motorn ur och ganska snart hittades felet. Kan bara säga att när man har bråttom så är det lätt att glömma att dra åt allting.......pinsamt! Nåja, inga allvarliga skador så motorn var snart ok igen. Passade på att åka iväg med motorn till Görans Motorteknik och få den bromsad. Det visade sig att nya kammen, TG 990, och nya grenröret hade gjort nytta. +10 hk mot innan.
Så nu fortsätter jakten på första elvan, och sen.....
Senast redigerad av Lindqvist Racing den ons apr 14, 2010 4:42 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Såg den där på Emmaboda.. lät redigt vass, trodde nästan det var en Wankel först.
men sen läste jag en dekal i bakrutan =)
men sen läste jag en dekal i bakrutan =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
BALL! mycket snyggt där!
270hp b20 de är väl jävligt bra gjort?!!
hur är torpedplåten gjord? pressad eller är den bockad för att få dom tjusiga vecken?
270hp b20 de är väl jävligt bra gjort?!!
hur är torpedplåten gjord? pressad eller är den bockad för att få dom tjusiga vecken?
Senast redigerad av Allibow den fre jun 06, 2008 12:30 am, redigerad totalt 1 gånger.
[Vadfals Racing]
- weber-power
- Forumsberoende
- Inlägg: 797
- Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
- Ort: Kalmar // torsås
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det ska bli mycket kul att följa denna tråd
jag kommer med 100 frågor lite senare, ska lasta släpen nu, vi ska till piteå i helgen och sätta en 11:a med erics b20 142
jag kommer med 100 frågor lite senare, ska lasta släpen nu, vi ska till piteå i helgen och sätta en 11:a med erics b20 142
Senast redigerad av Jens Gustavsson den sön jun 08, 2008 3:41 pm, redigerad totalt 1 gånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
- Ort: Ronneby
Nej, det blir inget Uråsa den här gången. Jag upptäckte lite problem med rullvipporna. Axeln till en av rullarna hade vandrat ut en bra bit. Jag vet att andra har haft samma problem med dessa vippor. Tur att jag lyfte på kåpan nu och kollade. Måste åtgärda detta först, jag kör nog på Brinkarnas träff nästa helg.Göte skrev:Hel rätt Blir det uråsa på lördag?
Någon speciell anledning att du inte använder stummonterade motorfästen?
Kanske du skulle använda bilen även på gata?
Härligt med Amazoner. Har en själv och blir helt klart sugen på att hitta på något. När mitt nuvarande projekt är klart
Kanske du skulle använda bilen även på gata?
Härligt med Amazoner. Har en själv och blir helt klart sugen på att hitta på något. När mitt nuvarande projekt är klart
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
270 i en sugis b20 wow! fan de är ju hundra mer än jag har i bemmern
Mitt projekt
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=22128
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=22128