Super Seven HAHLIN7 "Två 2012 filmer!"

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

jp skrev:Behövs lite bromspunkt och spårvalsövning tror jag... :-)
Efter samtal med bröderna kan jag garantera att det till stor del berodde på att chaufförerna inte litade på bromsarna.. :lol:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Inlägg av Mattias Hahlin »

mattias skrev:
jp skrev:Behövs lite bromspunkt och spårvalsövning tror jag... :-)
Efter samtal med bröderna kan jag garantera att det till stor del berodde på att chaufförerna inte litade på bromsarna.. :lol:
precis som Mattias säger så berodde bromspunkterna på att föraren (Jag) inte riktigt litade på att jag skulle få stopp på skiten i tid, väldigt kallt den dagen och med så mycket acceleration så vågade jag helt enkelt inte hålla stumt tills det var dags att bromsa. På långrakan slog jag av gasen efter en fjärdedel av rakan ungefär. När jag körde om Kadetten i början av filmen så var det precis att jag höll mig på vägen.. :shock:

Då jag inte är så rutinerad heller så satt inte spårvalet där men jag har jämfört lite med en annan super7 kille (han körde på minuten och jag med passagerare på 1.05 ungefär) och det som skiljde mest var översta kurvan där jag inte vågade åka lika långt ut och med lika hög fart.
Men fy sa..n vad roligt det var!! :thumbright:

Ska tillägga att panhardstaget slog i backen vid några tillfällen, sitter lågt och små däck.
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 617
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:15 pm
Ort: Umeå

Inlägg av HaLinG »

Kan ju skriva ut lite Gn acc G på 3an 0.75 4an 0.5 sido G 1.4 broms minns jag inte
med 17" på gatan blev de ca 1.0g på slutet av 2an
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

Bild
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Inlägg av Mattias Hahlin »

Nu är det uppladdning inför EDPS i Piteå den sjunde juni.
Det ska bli intressant att testa effekten på raktframkörning och förhoppningsvis så kommer vi knäcka 9an, :thumbright: men vem vet..

Simon kommer att stå för körningen "medan jag satsar på bankörning" så jag får agera meck och service.

Just nu håller vi på och monterar nya kopplingen, det blev en Kennedy stage 4 tryckplatta med 4 puckad 200 mm sinterlamell och omsvarvat original svänghjul. Bara lite lättat, komplett så väger svänghjul, tryckplatta och lamell 14,4 kg, ca 3 kg tyngre än det som satt innan. Vi får se hur det känns.

Vilka fler Sävarturbo snubbar ska köra?
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

Skojj att ni kommer.
Hinner jag allt i veckan kommer jag dit med 80in.
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur går det här då, allt klart?
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 617
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:15 pm
Ort: Umeå

Inlägg av HaLinG »

Allt är färdigt o lastat !
Vems boxen pajjade när vi testade i måndags så i onsdags kom emil och vi fixade in brors box från 740in istället
det kändes riktigt lovande när jag provade på 1.8bar med slicksen
de spann på 3an :twisted:
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

HaLinG skrev:Allt är färdigt o lastat !
Vems boxen pajjade när vi testade i måndags så i onsdags kom emil och vi fixade in brors box från 740in istället
det kändes riktigt lovande när jag provade på 1.8bar med slicksen
de spann på 3an :twisted:
jobbigt, men ni hadde sparat alla mappar?

det kommer gå fort i morron bara allt lirar :thumbright:
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 617
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:15 pm
Ort: Umeå

Inlägg av HaLinG »

jo mapparna e kvar och de såg bra ut på loggen efter reporna
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

stort grattis!

där satt nian och vilken nia :shock:

vi vill ha en utförlig race raport!

repan såg grymm ut bakifrån, action hela vägen, hoppas nån fick med den på film :thumbright:
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Grattis till nian! Satt fint! Varför körde ni inget mer efter att ni blev bortrullade från startplattan? Vad hände då?
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3728
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Man kan inte göra annat än att gratulera.
Synd bara att kardanen inte ville lira när jag som äntligen var på rätt sidan av banan o redo för att få en schysst startbild.
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Inlägg av Mattias Hahlin »

Tackar tackar! :D

Jag får stå för racerapporten fastän det var Simon som rattade! :D

Som sagt tidigare så bytte vi koppling, justerade bakvagn för mer antisquat och höjde fram så att vi inte skulle tappa framfjädrarna om den skulle resa sig "Gjorde det förra året på EDPS i Pite". Provkörde i måndags så Vemsboxen dog, men den räddande ängeln Emil kom i onsdags och hjälpte igång oss så Simon kunde göra några starter på onsdag natt. Allt verkade lira och vi laddade 1,8 bar så vi bestämde oss för att bara lasta och åka på fredagen.

Väl framme i Långnäs besiktade vi och brände fram till startplattan och insåg att vi var först där!! Kom på att vi inte släppt ut luft ur däcken så simon pysslade med det och jag hämtade videokamera, när jag kom tillbaka så var det vår tur så jag hann inte filma första resan..

Eftersom man egentligen måste ha chassiebesiktat under tio sekunder bestämde vi oss för att köra fullt de första 201 metrarna och sen slå av för att testa startvarv, 60fot och känna på växellåda/koppling.
Simon bromsade i mål på 10.3 och 144 km/h :lol: Och om jag såg rätt så lyfte höger framdäck lite...

Allt kändes bra och vi vred på lite laddtryck, ca 0,1 - 0,2 bar till och släppte ur lite till luft "ca 0,5 bar tryck". Allt fungerade bra och Simon passerade mål på 9,54 s, 224 km/h och en sextiofot på 1,45 sek. Skitkul :thumbright:

Tredje repan missade Simon tvåan och på fjärde resan så pjongade det bara till och det var färdigkört!

En snabb analys så hade överfallet till bakre knutkorset gått sönder, men nu när vi lyft bilen hemma i garaget så ser vi att fyrlänksinfästningarna på bakaxeln släppt i svetsningarna, detta tror jag orsakade att knutkors och mellanaxel gick sönder. Måste påpeka att dessa infästningar redan var svetsade när vi köpte det påbörjade chassiet. Antar att killen inte tänkte att det skulle hålla för 600 hk! :(

Vi hade iallafall skitkul och är jättenöjda över dagen. :thumbright:

Här kommer en bild av haveriet!

Bild
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Jisses, ni har ju ändå haft tur! Jobbigt om de där hade lossnat i 200km/h....

Grattis till den goa tiden iaf!
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 617
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:15 pm
Ort: Umeå

Inlägg av HaLinG »

Tack tack ! jo tur i oturen var det iaf
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

Bild
Skriv svar