Markus skrev:mattias skrev:Nu kör Markus MegaSquirt men alla styrsystem har ju liknande funktioner, så prova det som Jens föreslog.
precis, men är ju samma mjukvara som till Vemset som tur är
Tror jag har problem med Wetting eller vad det kallas, när bränsle lägger sig på insidan av insugsrören och sen rinner ner i förbränningsrummen lite nu och då.
tomgången funkar fint om den får vara på lite över 1000rpm, typ 1200 då går den men lite ruppigt.
lägre än så då kan den få för sig att dö av ibland.
har inte mappat in den 100% på låglast än, blev en snabbmappning igår inför ett race bara...
en tanke jag hade var så här:
säg att månen kammen ger mig 300 hästar vid 7000 varv, 250 vid 5000rpm och en effekttopp på kanske 8000rpm?
sätter jag dit en mindre vass kam så flyttar jag ner effekttoppen på registret, låt säga till 6000rpm, men då ger den bara 250 hästar vid 6000rpm så de slutar med att jag förlorar effekt över hela registret?
de vill säga att månenkammen är det givna valet, bara låta bli att varva mer än 7-7500 och aldrig vara uppe på effekttoppen.
stämmer tankegången eller är jag helt ute och cyklar?
jag kan med 99.9% säkerhet säga att du har max effekt mellan 6300-6700 rpm med rak laddtrycks kurva, högre än så är det inte men den tvär dör inte över heller över 7000rpm som snällare kammar gör.
det är bra att kunna dra den mot 7500rpm på ettan och tvåan iallafall då man vill slita iväg på ricktigt utan att tappa så mycket trycket mellan växligarna.
skilnade mot en snällare kam blir mindre effekt från redan 4500 rpm sen hela vägen upp sen kommer laddtrycket långsammare.
du skulle kolla upp avgastrycket det är risk att det överskrider laddtrycket med det lilla utloppet redan på ganska lite laddtryck, sen kan det lilla avgshuset förstöra motorn redan på låga rpm.
jag har flera gånger sett motorer som behöver en helt annan låglast mapp då större turboagregat använs, som att köra med bananer i avgasröret med små avgashus avgaserna packar ihop i överlappet även på tomgång då arian blir för litet i avgashuset.