Markus Volvo 740 GLTIC - Mappad :)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Jens Gustavsson skrev:

att laddtrycket sjunker betyder att det är nått fel med lekage eller svåra avgastryck eller wastegate problem.

den är ju inte så rackarns stor turbon, ca 60in 55ut, avgashus 12.
är nog i minsta laget för att gå upp på mer ladd, ska koppla in en mätare för att kolla mottrycket, hade ingen över så får låna mig en.


Mattias, de visste jag inte, har kikat lite på zemrens, kollat över mappen osv men tänkte inte på några andra menyer.

Vad tror ni om min kam-teori?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Markus skrev:
mattias skrev:Nu kör Markus MegaSquirt men alla styrsystem har ju liknande funktioner, så prova det som Jens föreslog.
precis, men är ju samma mjukvara som till Vemset som tur är :)

Tror jag har problem med Wetting eller vad det kallas, när bränsle lägger sig på insidan av insugsrören och sen rinner ner i förbränningsrummen lite nu och då.
tomgången funkar fint om den får vara på lite över 1000rpm, typ 1200 då går den men lite ruppigt.
lägre än så då kan den få för sig att dö av ibland.
har inte mappat in den 100% på låglast än, blev en snabbmappning igår inför ett race bara...

en tanke jag hade var så här:
säg att månen kammen ger mig 300 hästar vid 7000 varv, 250 vid 5000rpm och en effekttopp på kanske 8000rpm?

sätter jag dit en mindre vass kam så flyttar jag ner effekttoppen på registret, låt säga till 6000rpm, men då ger den bara 250 hästar vid 6000rpm så de slutar med att jag förlorar effekt över hela registret?
de vill säga att månenkammen är det givna valet, bara låta bli att varva mer än 7-7500 och aldrig vara uppe på effekttoppen.
stämmer tankegången eller är jag helt ute och cyklar?

jag kan med 99.9% säkerhet säga att du har max effekt mellan 6300-6700 rpm med rak laddtrycks kurva, högre än så är det inte men den tvär dör inte över heller över 7000rpm som snällare kammar gör.

det är bra att kunna dra den mot 7500rpm på ettan och tvåan iallafall då man vill slita iväg på ricktigt utan att tappa så mycket trycket mellan växligarna.


skilnade mot en snällare kam blir mindre effekt från redan 4500 rpm sen hela vägen upp sen kommer laddtrycket långsammare.

du skulle kolla upp avgastrycket det är risk att det överskrider laddtrycket med det lilla utloppet redan på ganska lite laddtryck, sen kan det lilla avgshuset förstöra motorn redan på låga rpm.

jag har flera gånger sett motorer som behöver en helt annan låglast mapp då större turboagregat använs, som att köra med bananer i avgasröret med små avgashus avgaserna packar ihop i överlappet även på tomgång då arian blir för litet i avgashuset.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Markus skrev:[



den är ju inte så rackarns stor turbon, ca 60in 55ut, avgashus 12.
är nog i minsta laget för att gå upp på mer ladd, ska koppla in en mätare för att kolla mottrycket, hade ingen över så får låna mig en.

turbon är stor in men liten ut kan man säga, en 60 compressor av modärnt lastbils modell typ holset/switser räcker till slutfarter som på din bil är ca 175km/t på 201 och 218km/t på 402m och dit skulle jag gissa det är en bit kvar.
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Roligt att höra om kammen, då får den sitta kvar!

som sagt, ska mäta mottrycket så fort ja får låna mig en laddtrycksmätare.
skulle det hjälpa med ett större avgashus? eller är det rent turbobyte som gäller? passar alla holsetavgashus eller måste donatorturbon ha samma mått på impellern?
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Var ute en sväng idag och mätte mottrycket, tråkig nyhet vill jag lova...
1bars laddtryck -> 1,2bars mottryck vid maxvarv :(
runt 5000 varv passerades 1bars mottryck....


större turbo som gäller? vad rekomenderas? hx40 med avgashus 19? mer mindre?

varit och kört en hel del nu, måste se över bakvagnen, känns som om den ska ramla lös nästan, varenda bussning måste vara tokslut, när man drar ut den på 4an så svajar hela bakvagnen i sidledes käns det som, otroligt obehagligt...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

en HX40 med 56mm in och 65mm ut och 16 avgashus fungerar bra skulle jag tro, den kommer hårt vid ca 3800 sen så räcker den till +7500rpm minst på 1.8bar.
Användarvisningsbild
Scrazher
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön aug 06, 2006 12:50 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Scrazher »

Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

då var ju den i minsta laget då...
får söka lite efter en sån då jens!
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Kirre »

Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Har eventuellt fått tag på en turbo nu.

har bytt tändstift idag till ett par Bp7es, dom 6or jag hade sittandes i toppen var inte av fräshaste slag.
får se när de blir klart med turbobytet vad som händer och sker då...
som de ser ut nu så ska volvon♦ snart ta steget till 100% busbil då en ny bil snart ska inhandlas :)
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Satt och skummade igenom tråden din lite.
Vad köpte du för ventilfjädrar?
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Ringde till KG och sa vad jag var på jakt efter i tryck osv. då skickade han ett par åt mig, tror det är dubbelkittet han har ute i katalogen.
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

får man fråga varför du ska sälja?
http://www.blocket.se/vi/16949508.htm?ca=9_s
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

som studerande har man inte mycke pengar över när månaden är slut, kan helt enkelt inte fortsätta, slut på pengar :(
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Fan, nu blev man ju lite småsugen på att köpa den 8) Hehe, men måste avyttra åtminståne en bil före!
Du är inte sugen på ett byte mot en Mercedes 220E -93 + Pengar?
:)
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Skriv svar