ogge, 500hk 16v. nu ska det hålla

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

Nu har det värsta problemet med boxen förvunnit. tror nya tändkablar satt bta . med ngk 7orna med

men den vill reseta lite ibland . absolut inte lika ofta som innan men nån enstaka gång.

Har en logg på datorn som jag inte kan läsa å Erikk får jag inte tag på .

finns det nån som kan hjälpa mig å läsa logg ?
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

kan säga så mkt som att bilen har slutat reseta nu.

byte av tändspole och kablar så går den som en dröm i nuläget.

hoppas det håller i sig bara :hihi:
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: ons mar 19, 2008 12:09 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Tom_21 »

Härligt :thumbright:
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

är det ngn här inne hur stor ic från kl man får på bilen. utan att kapa massor :S

volvo 940 intercoolern ska bytas ut
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

idag så lagades bakaxeln inför helgens mappning

diffdreven hade spruckigt så det var lite glapp!
Men det finns inget som svetsen inte kan lösa (:
2 st 8mm järnbitar å 20min senare så var det löst :hihi:

Bild
Då är det bara ett bromsrör som ska isoleras lite mera och lite svetsning av grenröret. sen ska den vara fit for fight!

:twisted:
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

det har kommit fram ett ruskitgt tråkigt problem..

När man startar den hoppar den inte alltid igång på alla 4cylindrar utan kommer när man varvar upp lite.
Sen när man håller varv typ 4900 så bara smäller det å eldar ur röret :S

det blir helt mysko allting.
vi har provat att justera på vridpotarna i sprutet utan framgång . jag är fundersam om att se över min trigger lite. Kolla avståndet till svänghjulet och mäta upp den skärmade kabeln till sprutet å kanske byta den.
För vi varvtalssignalen.. å så ruckave vi å grejjade med lite kablar så kom den tillbaka helt plötsligt igen..

Eller kan det vara för dålig skärmad kabel?

haha
det är så man blir vindögd av alla problem :S
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

vi har fått tips om att löda på ett 1kohm motståld på trigger signalen .

bli till att prova det å hoppas på det bästa
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Allibow
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: fre apr 13, 2007 11:58 am

Inlägg av Allibow »

har en från kl i min 740! 67cm Bred (500x300x102) 3"Mittenanslutningar

passar fint men man måste tabort orginal klyfläkten och flytta bak orginal kylaren och sedan passar den bra

MVH/ Alexander
[Vadfals Racing]
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

trevligt. tror jag får mäta en extra gång


Jag har provat med de tipsen jag fick i min tråd utan framsteg :(
Börjar tappat stinget för den bilen jusst nu, haha!

när jag flyttade tändspolen som tommy tipsade om så vart den inte nå spec bättre.. eller.. smattrar inte lika mkt å högt när det väl börjar :(
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

Kan ju säga så mkt som att tråden har fått liv igen .
Var lite deppigt ett tag när ingenting vill fungera haha

men nu är man på gång igen

Kan samanfatta så mkt som att dubbla spridare utan dualtable kanske inte fungerar så bra eller så är det min placering

Provade med den undre raden bara utan framsteg (ja jag ändrade req fuel)
Vart till att gå över till den övre raden då. åå va fint den gick då!!
Ådrag vart det å . nu drar den till varvstoppet på hjulspinn vilken dröm!
Men dom tog slut ganska fort 400cc :(

Blir till att testa ett par svarvade saab spridare som jag har hemma.
Inte den finaste sprutbilden men äre budget så är det!
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

Idag ramlade det in ett paket från kl med en ny intercooler iaf

Nu väntar jag bara på spridarna och min mapsensor sen är det redo att bli mos.

Börjar nästan bli lite för seriöst detta bygge :hihi:
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

Lääänge sen man skickade upp nå bilder här..
Bilen har grejjats för en laglig besiktning utan turbo grejjer ,, ska bara packa om ett bromsok nu i veckan. sen ska den vara klar för SBP!

Hade ingenting att göra i helgen så då blev det att vända på fälgbanan på 2st fälgar.. kanske gör det på 2st till
vart ganska fett stuk. haha
det finns gott om plats å bredda inåt också . haha
Bild
Bild
Bild

Har även fått hem lite silicon slangar å 1000cc spridarna!
Så när bes e klar så åker allt sånt gott på.
Bromsoken skruvar jag nog på idag sen blir å boka tid för den underbara besiktningen
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

coolt projekt.... man kan inte uppskatta framgång om man inte haft motgång brukar man säga :thumbright:
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

nee precis.. men det är ju alla motgångarna som man lär sig av i slutändan :hihi:
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

Budget delen har ju som ni kanske märkt spruckigt.
1000cc spridare har ramlat in
Större intercooler har även handlats.. fan spridarna kostade ju mer än vad bilen gjorde i inköp. haha

Har bokat besiktning den 3 oktober så jusst nu e den så nära orginal jag kommer. Alla tryckrör å laddtrycks mätare sitter kvar. luftfiltret e bara ditklämt på intercoolern .HAHA men det ska nog gå igenom :hihi:

kom på en tanke. har strypventil till min wastegate för att jobba upp laddtrycket.
men borde man inte kunna plocka bort locket på wastegaten och svarva en bricka som man lägger på fjädern och en justerskruv genom locket så man kan ställa grundtrycket på fjädern? ungefär som min soppatrycksregulator.
Fick tyvär inte med några hårdare fjädrar med min wastegate utav kl.
Bild
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Skriv svar