BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
G.Nauta
Forumsberoende

Inlägg av G.Nauta »

Jag smög o kolla in bilen lite på campingen igår kväll :D Den ser riktigt bra ut :thumbright:
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Hmm liten rapport från "No action meet" i mantorp.............

Kl 12:00 skulle vi ge oss av .......ehh blev väl ca 13:15 , snarare då min kompis med en Grå Nissan Skyline R32 GTS , under tvätt upptäckt att det ena framhjulet vart helt blankslitet på insidan :doh:

Var med liten bävan inför värmen man gav sig av mot mantorp , färddatorn pendlade mellan 29-31 grader varmt , hur varmt det blir under huven på en Bi-turbo 635a då det vill jag inte veta , kökörning går "fetbort" , som dom säger.

Resan gick bra och vi satt och kollade lite på körningarna som var på fredagen , men va redan slut :angryfire: märkligt ??

Ja ja vi gick ned till campingen och grillade lite , Anders min Skyline kompis , utsattes för "visst grupptryck" och la värsta Burnouten på campingen , alla kategorier , högst varvtal , mest rök , längst spår , och tja sämst däck ?

Senare på kvällen vart det lite öl å så , det hör ju liksom till :wink:

Lördagen , vart ju storfiasko för alla som skulle köra på strippen , och endast ett fåtal fick en repa........... attans regn :evil:

Det var många som tittade på 635an och gav fina kommentarer , TACK alla !

Bild

Anders som skulle kört drifting avstår med tanke på däcken och åker hem lite före mig , sletor från bakdäcken bankade i hjulhusen ända ner till ödeshög.......

Jag väntar kvar i regnet ett tag till , och styr sedan hemåt.

Bara någon mil ner på E4an är det torrt :evil: , jag lider med alla som släpat bil och prylar hit och sen inte fått nån körning :!:

För oss som ställer ut är det ju inte alls samma fiasko , om man inte har en skit ömtålig trailer queen , men då får man skylla sig själv.

635an lullar på fint på hemvägen , trots att servo pumpen låter som den äter grus ibland.

3000 rpm. och 150 km/h , skulle vara ett kanon tempo , men det finns ju en del som "tycker" på det .
Och sen barkar bensin förbrukningen iväg när det går fort .

Gjorde iallafall ett litet prestanda test på hem vägen 100-150 Km/h på trean gör den på ca5,5 sek.
( förutsatt att man accar från 80 och startar tiden vid 100 )

Åter igen :( ni som inte fick köra.

Hmm denna uppdateringen vart det ju inte så lite blogg över , men läs den som vill :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Blom
Forumsberoende

Inlägg av Blom »

var och kollade mång ggr på din bil, viste bara inte att det var din då :doh:
MKT fin...
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Såg bilen på mantorp, den ser ju bra ut :thumbright:

Jag tänkte titta lite nogrannare sedan, rycka lite i dörrar och luckor och se om det var låst, eller om någon reagerar :wink:

Men det blev inte så, fastnade lite här och där på vägen..
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

j björk skrev:Såg bilen på mantorp, den ser ju bra ut :thumbright:

Jag tänkte titta lite nogrannare sedan, rycka lite i dörrar och luckor och se om det var låst, eller om någon reagerar :wink:

Men det blev inte så, fastnade lite här och där på vägen..
Tackar , även ni andra .

Jag försökte att ha huven halvöppen hela dagen men ibland regnade det för mycket , rätt på fördelar locket............. :thumbdown:

Var även lite då och då vid bilen , men många verkar inte riktigt att gå fram och ställa det där "Dumma frågorna" , utan bara tittar lite förynt och nästan "smiter" när dom ser att "ägaren" är vid bilen.

Så J Björk , Öppna upp dörren är jag i närheten kommer jag fram , utan slagträ.................. iallafall på en utställning.

Våga lite mera , vi bil ägare brukar ju inte bitas , så vida vi inte äger en 805000:- sprillans -08 , sådana ägare kan vara lite .......hmm...........

Nu har jag även lagt upp en tråd under Karroseri om hur jag renoverade mina 17" split fälgar.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=25643

Läs och tyck , om ämnet intresserar.......

Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

http://www.garaget.org/video/q6c68zbitpoz

Ett till litet mesigt film klipp .
( kameran överdriver vindbrus och däck ljud med ca 200% , motor ljudet är lågt och hörs nästan inte på 5an )

Ladd tryck 0,45-0,5 bar
( Fullt laddtryck långt innan 3000rpm )

ligger i ca 90på 5an , petar i 3an och drar till ca 160 , kollar man ser man att 100-150 går på 5,5-6 sek ca....

En annan sak man kan se är motor karaktären , snabb respons och väldigt jämn vrid kurva , tråkig enligt en del , vridbomb enligt andra .

Användar vänligt enligt mig :thumbright:

Notera även utväxlingen , gör 170 på trean , då är det gött med vrid :thumbright:

Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Blir ingen Vallåkra träff i år .
Bristande intresse från både mig och eventuella medresenärer :thumbdown:

Och sen får jag väl erkänna att bytet av motorcykel från min VF750c som jag köpte av farsan , till denna BMW R 1100 S gör att man gärna åker lite med den istället :thumbright:

Bild

Bild

Att det blev en Bmw beror på

1 Att jag är Bmw tokig
2 Den är i mitt tycke en läcker sak med många intressanta konstruktions lösningar , som jag gillar !
3 Försäkringen var över 6000:- billigare än på en Triumph Speed triple :doh:

98 Hk 7500 rpm och 97 Nm 5700 rpm torrvikt 208 kg

Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Så då vart det dags för lite utställning igen , denna gång på "hemma plan"

Mellan Tranemo och Borås

http://www.sportvagnstraffen.se/

Fri entré , ska det vara , förra året en mycket väl anordnad träff , verktygs boden i Borås ska ha stor heder för att sponsra på detta vis :thumbright:

ergu
Forumsberoende

Inlägg av ergu »

jag har planerat att göra ett besök ihelgen så man får se din vagn, är det bra väder så blir det nog att man tar båten dit :)
Användarvisningsbild
Vrålapan
För mycket laddtryck

Inlägg av Vrålapan »

Tusan jag tänkte kommit med min kompressor Monkey, men ska på en "nörd träff" i Belgien i stället men det kommer säker lite Monkeys från Borås dock utan kompressorer :hihi:
Är själv sprungen ur det hemskaste av träsk Ulricehamn... :thumbdown:
Jag har ingenting att säga och jag tänker säga det högt!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Sportvagnsträffen , var återigen en mycket trevlig tillställning.

Det är storstilat av Verktygsboden och Hagmans mm. att sponsra på detta sätt :thumbright:

Alla som kommer i en "utställnings" bil , fick en "bilvårdshink" med Shampo , Cleaner och sealer. från Hagmans.
Dessutom fick man kaffe och fralla :thumbright:
Sen vid kl. 15:30 hade dom utlottning på den lott man fick när man kom , första pris var en saxlyft !
Totalt hade dom utlottning av priser för 30´000:- , själv vann jag en laddbar diod handlampa :thumbright:

Biltema var där med ett av sina gamla flygplan , en P-51d Mustang och loopade och showade lite !

Dessutom är det fri entré för besökare , på vilka andra träffar är det så här ?

Bild

Vacker natur är det också kring Hofsnäs Herrgård :thumbright:

Enda tråkiga att notera var väl en kille från Ulricehamn som fick en spricka i sitt oljetråg på sin jänkare.
Vägen dit är en liten ringlande asfalts väg , och man får se upp för ojämnheter :?
Ägaren var dock vid gott mod , och verkade mest oroad för att söla ner förmycket.

Häftigaste bilen var ju helt klart Ford rodden med 4wd Cosworth drivlina och Volvo 5a :thumbright: också den från Ulricehamn.

Och jaa jag såg lite Monkeys från Borås , dock inga med kompressor :shock:

ergu
Forumsberoende

Inlägg av ergu »

ja det var en trevlig träff :) var frame o kikade på din bil o måste säga att den är minst lika fin i verkligheten som på bilderna, ett grymt bygge :thumbright:
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende

Inlägg av Herman »

Daniel-635 skrev:Biltema var där med ett av sina gamla flygplan , en P-51d Mustang och loopade och showade lite !
Aha det var däför den var borta en stund, undrarde var den tog vägen. Var på Göteborg Air Show på Säve och kikade igår. Varför ska alla bra tillställningar krocka med varandra. Får ta Sportvangsträffen nästa år istället om det blir nått då.

På Säve hade P-51:an sällskap av en Spitfire. Två Merlin V-12:or som mullrar på en gång är underbart. Tyvärr blev det nått fel på Spitfiren efter den flugit över Göteborg tillsammans med Mustangen så den kunde inte genoföra sin solo uppvisning.

Var förövrigt en bra tillställning med 30000 besökare och bra väder, har bränt upp ena sidan av ansiktet :doh:. Men det var det värt, fick ju en del bra bilder på planen som plåster på såren :hihi:.

/ David
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

ergu skrev:ja det var en trevlig träff :) var frame o kikade på din bil o måste säga att den är minst lika fin i verkligheten som på bilderna, ett grymt bygge :thumbright:
Tackar !

Herman:

Ja lite synd att detta krockade , jag hade nog åkt MC till göteborg annars.
Vi fick ju dock bra väder båda två :thumbright:

Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Med hösten kommer konstruktions förändringarna....

Förslag på catchtank till bensinen.

Bild

( 50mm tjock )

Rymmer ca 3,5 liter och av dessa ligger 0,5 under skvalpskotten
Tanken ska sitta mot ryggstödet i bagaget.

Bilens std. pump ska mata catchtanken och en ny pump ska suga från den.

Dubbla Biltema eller nån värre enkel , får fundera lite till på det.

Den extra pumpen ska i alla fall sitta under bagagegolvet på vänster sida om slutväxlen
std. filter och pump sitter på höger

Skriv svar