Albins o mitt garage

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
anto
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: mån jul 26, 2004 1:40 am
Ort: Hörnefors

Inlägg av anto »

Hej runt 30 hade jag tänkt att det skulle få kosta.
Användarvisningsbild
Magoo
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: tis feb 17, 2004 8:53 pm
Ort: Borås/Öxabäck

Inlägg av Magoo »

anto skrev:Hej runt 30 hade jag tänkt att det skulle få kosta.
Tyvärr kan jag inte ge dig priser på rak arm vad den totala kostnaden blir.
Me köper du motorn via blocket eller liknande så bör priset för motorn inte överstiga 10K bilskrotarna är svindyra...


Men hittar du en AEB motor i gott skick och skaffar en hyffsad turbo med spridare till den så kan du utan bekymmer komma upp i 250-270 hp utan att vara allt för rädd att grejjorna ska rasa. Hur du löser sprut är lite lurigare om du vill ha orginalgrejjor då dessa har inbyggd startspärr.

Runt 300 hp så är det dags att byta stakarna iaf..Kolvarna är helt ok pryttlar
There are only 3 sports, Bullfighting, Motor Racing and Mountain climbing. All the rest are games. Ernest Hemingway
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Magoo skrev:
TheDagger skrev: Hur kommer det sig att femman och v8 har samma bultmönster på sprängkåpan då?
Varför femman och åttan har samma bultmönster vet jag inte ( har heller aldrig haft någon åtta) Kanske för att minska antalet olika växellådor har femman å åttan samma bultmönster?!!

Jag vet däremot att man inte utan ordentligt arbete kan haka i en fyra i en låda som är avsedd för femma.

Inte heller passar en vr6a mot en 4 cyl låda utan en hel del micklande.

Men man kan faktiskt bulta i en 4:a (iaf fram till 1.8t) i en golf från -70 talet.
Träffade en snubbe på ett rejs som lagt i V8 i en gammal Audi 80 (eller heter dom 90 när det är quattro?) Enligt honom var det bolt on mot lådan.
Men det slog mig nu att det kanske berodde på att det var just en Quattro. Kul sleeper var det iaf :)
Användarvisningsbild
anto
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: mån jul 26, 2004 1:40 am
Ort: Hörnefors

Inlägg av anto »

Tjena jag har hittat ett schwitzer s1 s2006 aggregat som har suttit på en valmet traktor nån som har koll om det skulle funka till min 2l golf motor?
stefan j fd cab
Forumsberoende
Inlägg: 916
Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
Ort: surahammar

Inlägg av stefan j fd cab »

om du har en porsche 914 låda så är den ditt stora aber...
den tål inte effekten/vridet i vare sig en cheva åtta eller en vr6:a
redan med originalsexan i 914/6 gik det åt en del lådor och dom hade lägre effekt än en vr6...
byt lådan till en från en framhjulsdriven audi istället
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

anto skrev:Tjena jag har hittat ett schwitzer s1 s2006 aggregat som har suttit på en valmet traktor nån som har koll om det skulle funka till min 2l golf motor?
Berätta mycket mer om motorn och aggregatet kanske vi kan hjälpa dig.
Ett skjutmått och lite investerad tid skulle hjälpa dig.. ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
anto
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: mån jul 26, 2004 1:40 am
Ort: Hörnefors

Inlägg av anto »

Hej jag håller nu på att försöka hitta nån bra plats för intercoolern,bästa plaseringen jag hittar som innebär minst sågning i karossen är spark lådan.Men då kommer tryck röret från turbon att bli ca 130 cm långt är det får långt?

Bild
Användarvisningsbild
anto
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: mån jul 26, 2004 1:40 am
Ort: Hörnefors

Inlägg av anto »

Motor är nu bytt det vart en Audi tt 225 hk med lite små trim,har kört lite med bilen i sommar och allt har funkat ok för utom att kopplingen slirar lite på 4 o 5an.Jag och svanke gjorde ett ryck i går och bytte till en sinter lamell efter några timmars mek så rullade vi ut bilen för provkörning resultatet vart sämre nu slirade bilen på alla växlar i stället.Tryck plattan är en sachs sport tryck platta 200mm från en Audi 80 gte men en ny sån går inte att få tag i dom utgick ur sortimentet 2006.Men hur kan det bli sämmre med sintern än den gammla lamellen dom var exakt lika tjocka.
Nån som vet var man ska leta efter en tryck platta med rätt bult delning?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Du ska provtrycka tryckplattan och shimsa den korrekt så den trycker optimalt hårt på lamellen.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=10267
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
anto
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: mån jul 26, 2004 1:40 am
Ort: Hörnefors

Inlägg av anto »

Jag pratade nyss med Erik W och han skulle kolla tryck plattan men jag tror ändå att man skulle ha haft en bättre.
Alriksson
För mycket laddtryck
Inlägg: 220
Blev medlem: tor maj 17, 2007 5:58 pm
Ort: Kungälv

Inlägg av Alriksson »

TheDagger skrev:
Träffade en snubbe på ett rejs som lagt i V8 i en gammal Audi 80 (eller heter dom 90 när det är quattro?) Enligt honom var det bolt on mot lådan.
Men det slog mig nu att det kanske berodde på att det var just en Quattro. Kul sleeper var det iaf :)
Vill bara påpeka att om det är en audi 90 så hade den femma, mao bolton mot lådan.
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

anto skrev:Jag pratade nyss med Erik W och han skulle kolla tryck plattan men jag tror ändå att man skulle ha haft en bättre.
Det ska hålla, Leif har kört liknande grejjer med framgång.
Prova provtrycka och schimsa in plattan det ger mer än man tror.
Annars tror jag det finns tryckplattor i usa som håller för lite mer pulver men ändå är bolt-on.

Rolig bil iaf!

/Jocke
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
anto
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: mån jul 26, 2004 1:40 am
Ort: Hörnefors

Inlägg av anto »

Tillsist hamnade det en Audi apx motor i bilen och den funkade ganska ok ,men den åkte ut nu i höst och ett nytt motor paket har har landat i garaget.Det vart en cheva lt1 men ett KEP adapter kit och en Audi 016 låda.Har inte bestämt riktig hur jag ska göra med motor styrning men det lutar åt att skicka in orginal boxen och ta bort start spärr mm.

Bild
Användarvisningsbild
svanke
Chevrolet owner
Inlägg: 134
Blev medlem: tor jan 13, 2005 10:55 am
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av svanke »

Är du klar med motorfästena så jag kan göra mitt jobb?
Bild
Användarvisningsbild
anto
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: mån jul 26, 2004 1:40 am
Ort: Hörnefors

Inlägg av anto »

Du måste ju börja med att sköta arbrtstiderna så det blir nått gjort annars måste jag hålla inne lönen..............
Skriv svar