matt svart sierra 10,418 / 222 km/h

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Förresten, har du stummat balken i framkant också? Jag tror att den måste sitta lika stadigt (ungefär) i alla tre fästen om man inte ska bryta sönder saker.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
iron_man
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: mån mar 17, 2008 5:53 pm
Ort: ske-å

Inlägg av iron_man »

jajemen det är också gjort. ska bli kul och se om det blir bättre 60foot fast blir lite svårt att veta hur mycket det gör när det ska byttas drivaxlar och uppdateras styrboxen så vi kan starta med lite ladd
You Can Never Go Fast Enough
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

1600 topplokk på 2-liter motor med flattopp stempler = 11.4:1 CR... litt høyt for overladd i klassen 1bar+ ? :hihi:
iron_man
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: mån mar 17, 2008 5:53 pm
Ort: ske-å

Inlägg av iron_man »

hehe det blir inte så högt som 11.4-1 när allt är klart. fast det hade varit grymt att ha så hög och lite lagom ladd och mettis kanske det blir nåt annat år :twisted:
You Can Never Go Fast Enough
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Byggt nåt mer? Är nyfiken på den där 1600 toppen.
iron_man
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: mån mar 17, 2008 5:53 pm
Ort: ske-å

Inlägg av iron_man »

jo lite har hänt. vi har fått hem alla delar till toppen nu.

nåt speciellt du tänker på med 1600 toppen?
You Can Never Go Fast Enough
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

iron_man skrev:jo lite har hänt. vi har fått hem alla delar till toppen nu.

nåt speciellt du tänker på med 1600 toppen?
Nej, mest vad det är för nåt som gör den till ett bättre utgångsämne mm. Jag gillar pinto och det är ju kul att läsa när andra trimmar dem. Jag har även en 1600 i gömmorna. Hade hört det tidigare att de är bättre på nåt vis, men inte fått nån riktig uppfattning om varför. Mer material är det enda jag kan tänka mig.
Användarvisningsbild
pinto jonny
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: lör mar 22, 2008 8:36 am
Ort: Skellefteå

1600 topp

Inlägg av pinto jonny »

1600 toppen är lite bättre i kortradien före ventilen pga. att förbräningsrummet är något grundare därav de längre ventilerna och givetvis ett mindre förbräningsrum som då enkelt höjer kompet om man tex. vill ha extremt hög komp. eller gröpa ur och trixa men framför allt enkell sugmotor trimning (komphöjning) det där med bättre flöde det måsta man ändå se över om det ska bli någon fart på maskin
Driver&owner Mattsvart sierra 402m 10.418 sek 222,4kmh fällfors 2010 http://www.moronsbilservice.com/
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Bild

Ser 1,6 toppen mer ut som den övre? Fats med mindre förbränningsrum. Jag har alltid trott att IS toppen(insprutningstoppen) var den bättre.
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

loop skrev:Bild

Ser 1,6 toppen mer ut som den övre? Fats med mindre förbränningsrum. Jag har alltid trott att IS toppen(insprutningstoppen) var den bättre.
Det bildet må det være noe galt med. IS-toppen har den mykeste radiusen på SSR... 1.6-toppen ser ut som 2.0-forgassertoppen,mer eller mindre. Den er ikke lik IS'ens.
Användarvisningsbild
pinto jonny
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: lör mar 22, 2008 8:36 am
Ort: Skellefteå

skiter i 1600 toppen

Inlägg av pinto jonny »

1600 topp :twisted: var upprostad gick håll direkt nya säten i fjolårstoppen och lite uppdaterings portning/titaniumstick
sen får vi se till sommarn om 9 sek blocket funkar som det står
http://www.moronsbilservice.com/
Driver&owner Mattsvart sierra 402m 10.418 sek 222,4kmh fällfors 2010 http://www.moronsbilservice.com/
8200rpm
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: fre mar 06, 2009 6:38 pm
Ort: Piteå

Inlägg av 8200rpm »

Okej nu har jag letat nästan överallt men hittar ingen.

Så tänkte jag frågar en som hållt på mycket med ford och kanske har nån växellåda liggandes?

Den ska se ut som på bilden i början av trådan

http://i307.photobucket.com/albums/nn28 ... 300232.jpg
Startmotorn på högersida om bilen alltså.
iron_man
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: mån mar 17, 2008 5:53 pm
Ort: ske-å

Re: skiter i 1600 toppen

Inlägg av iron_man »

pinto jonny skrev:1600 topp :twisted: var upprostad gick håll direkt nya säten i fjolårstoppen och lite uppdaterings portning/titaniumstick
sen får vi se till sommarn om 9 sek blocket funkar som det står
http://www.moronsbilservice.com/
och så blir det ett par riktiga ventilfjädrar som bör klara ett fem siffrigt varvtal utan ventilsläpp :twisted:
You Can Never Go Fast Enough
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

8200rpm skrev:Okej nu har jag letat nästan överallt men hittar ingen.

Så tänkte jag frågar en som hållt på mycket med ford och kanske har nån växellåda liggandes?

Den ska se ut som på bilden i början av trådan

http://i307.photobucket.com/albums/nn28 ... 300232.jpg
Startmotorn på högersida om bilen alltså.
Vilken bil ska lådan sitta i?

Jonny kör MT-75 (aluminiumlåda) i sin Sierra, men det finns fler lådor med startmotorn där och samma bultmönster...

9-sekunderssblock. Fränt!

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
iron_man
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: mån mar 17, 2008 5:53 pm
Ort: ske-å

Inlägg av iron_man »

har gått långsamt. men i helgen hände det lite. ska bara på ett svänghjul sen ska motorn ner i bilen.
bjuder på en bild
Bild

/jimmy
You Can Never Go Fast Enough
Skriv svar